thehelpmeplease Postat 8 mars 2006 Postat 8 mars 2006 hej! har använt adobe audition ända sen det hette cool edit för att göra musik. (man kan lyssna här: www.thehelpmeplease.tk). har precis skaffat version 2 och köpt ett midikeyboard, men audition klarar tydligen inte midi i den här versionen heller ;( är det nån som vet om man kan fixa det ändå? är helt ny på midi, har lekt lite med cubase, men det är så svårt att lära om i ett nytt program. ableton live verkar också fint, men jag sysslar inte så mycket med loopar. anyway, midi? och software syntar och adobe audition? tacksam för all hjälp! har läst manualen, kikat runt på adobes forum, men blir inte mkt klokare...
Daniel H Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 Hej! Är det någon som vet om Adobe Audition 2.0 stödjer midi, såg inget om det då jag besökte deras hemsida.
Linus Postat 2 maj 2006 Postat 2 maj 2006 Audition är sågott som endast audio. Det finns midi track i multitrackdelen, men dessa är endast för att importera en befintlig midifil på. Du kan inte redigera midi-informationen (ingen pianorulle eller så). Så är du ute efter midispår lämpar sig en sequencer bättre. Har du en mjukvarusynt med egen sequencer och Rewire? 😐 Isåfall kan du använda Rewire i Audition.
Daniel H Postat 3 maj 2006 Postat 3 maj 2006 Har du en mjukvarusynt med egen sequencer och Rewire? 😎Isåfall kan du använda Rewire i Audition. Jo såg att det stödde Rewire. Ville veta om det stödde midi också.
Björn Olsberg Postat 3 maj 2006 Postat 3 maj 2006 Audition lämpar sig för den som vill ha avancerad ljudredigering, mixning av ljudspår eller mastring i ett paket - samt för den som lite slarvigt uttryckt vill ha en "avancerad portastudio". Midi-stödet finns även för att hantera kortkommandon i programmet, samt att man kan använda kontrollytor via midi. Men för mjukvaruinstrument eller för att styra externa syntar, nej. Det bör närmast jämföras med Wavelab och inte Cubase - så förstår nog alla liknelsen.
Daniel H Postat 3 maj 2006 Postat 3 maj 2006 Jag såg att studenter fick bra rabatt på det, därför funderade jag bara om det var nått att ha.
Björn Olsberg Postat 3 maj 2006 Postat 3 maj 2006 Det beror på vad du ska göra. Är det primärt något av det jag listade ovan så är det definitivt något att ha. Handlar det främst om ett renodlat inspelningsprogram där du kan integrera midi så finns bättre lösningar. Är du ute efter prisvärda produkter, titta förslagsvis på Tracktion, Magix Music Studio Deluxe (vill jag minnas att det heter) eller Pro Tools M-Powered om du har ljudkort från M-Audio. Det finns mängder av program i genren som håller måttet och som inte kostar mycket.
Fairchild Postat 4 maj 2006 Postat 4 maj 2006 hej! Jag använder mig av Audition för allt. det enda jag inte gör i programmet är programering av trummor som jag gör i FL studio. för att sedan exportera alla trumljud separat, lägga upp dem spår för spår i Auditions multitrack och sedan lira in tex bas, keyboard, blås mm. nackdelen är väl tycker jag igentligen bara att jag måste välja ljud innan jag lirar in och vll jag ha ett annat piano ljud tex så får jag spela in ett nytt. Annars fungerar det super att producera i också. Jag gör mycket reggae och vill ha en live känsla i alla instrument som läggs och därför föredrar jag att lira in Audio direkt. Nu har jag iof externa keyboards.. kan man inte tex använda sig av tex den nya B4an i Audition?
Björn Olsberg Postat 4 maj 2006 Postat 4 maj 2006 Nu har jag iof externa keyboards.. kan man inte tex använda sig av tex den nya B4an i Audition? Inte direkt, eftersom det saknar stöd för midi och vst/dx-instrument. Men om du synkar mot ett inspelningsprogram via rewire så bör det gå. Har dock inte provat denna kombination. Låter smidigare då att använda sig av inspelningsprogrammet helt och blanda in Audition först i ett senare skede.
plickeplocke Postat 4 maj 2006 Postat 4 maj 2006 Jag har kört Audition länge. För mig funkar det absolut bäst eftersom jag nästan bara spelar in audio. Ibland kör jag mjukvarusynthar men då spelar jag in dem live i audition. B4 kör jag standalone och spelar in ljudet på ett spår direkt. (Då slipper man pilla med midi) Jag gillar programmet eftersom det är enkelt och smidigt. 😲
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.