Jump to content
Annons

flytta ALLT inkl OS från 1 hd till 1 annan


suprapappa

Recommended Posts

mkt datorfrågor nu.

(vet inte om detta ska vara i off-topic för det har inte så mkt med musik o göra)

jag ska byta hårddisk i min flickväns dator....det sitter en gammal 10 gigare i som är full och jag har skaffat en på 80 gb istället. det är en smal dell-maskin så det går bara att ha en disk i.

operativsystemet är ganska nyinstallerat och lider inte av några problem (utöver utrymmesbristen) så det vore väldigt skönt att slippa installera om allt.

kan jag därför på ngt sätt kopiera över alla data till den nya disken, byta plats på dom, stätta på datorn och få allt att fungera?

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Ghost eller DriveImage löser sådant.

Det finns andra program som gör samma sak, men jag kommer inte ihåg namnen...

Det är ganska troligt att du måste aktivera om Windows, eftersom du ju gör en större ändring, men det är normalt inga problem.

Edit:

Kom på en annan sak.

Om du har en annan dator som också har XP, så kan du sätta in de båda diskarna där. Då startar du på den andra datorns Windows - och kan i så fall kopiera alla filer mellan de båda andra diskarna, utan att skaffa något program för att göra en image-backup...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ghost eller DriveImage löser sådant.

Det finns andra program som gör samma sak, men jag kommer inte ihåg namnen...

Det är ganska troligt att du måste aktivera om Windows, eftersom du ju gör en större ändring, men det är normalt inga problem.

Kan man "aktivera om" windows? Hmm, jo just det, man ringer till Microsoft och berättar varför så får man en ny nyckel. (Glömde det)

Har dock aldrig testat att aktivera ett redan aktiverat XP.

Diskcopy funkar inte!!

Du måste skapa en "image" eller vad det prg du planerar använda kallar det för. Kan vara rätt vettigt att skapa en sådan av sin musikdator när du är nyinstallerad, då kan du återskapa installationen på 15 minuter i stället för 4 timmars slit med drivdutiner och annat sköj.

Lycka till!

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Ghost eller DriveImage löser sådant.

Det finns andra program som gör samma sak, men jag kommer inte ihåg namnen...

Det är ganska troligt att du måste aktivera om Windows, eftersom du ju gör en större ändring, men det är normalt inga problem.

Kan man "aktivera om" windows? Hmm, jo just det, man ringer till Microsoft och berättar varför så får man en ny nyckel. (Glömde det)

Har dock aldrig testat att aktivera ett redan aktiverat XP.

Lycka till!

Det går utmärkt. Jag har gjort det ett par gånger, när jag har bytt ut diverse delar i min burk. Fungerar inte automataktiveringen, så får man bara ringa och uppge en hög med siffror, så får man tillbaks en ny bunt siffror som aktiveringskod. 😉

Jag har dock hört ryktas att det kan bli svårare med Vista (åtminstone när det gäller OEM-versioner), eftersom det ska vara mer knutet till hårdvaran... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...