AXL THE ROCKER Postat 7 mars 2006 Dela Postat 7 mars 2006 (redigerat) Tja! Nu ska jag köpa ny dator, men jag har nästan noll koll. Så lite hjälp vore nog på sin plats och är guld värt! Jag har råd att lägga typ runt 10 000:- Skärm köper jag vid sidan av det. Man vill ju självfallet ha det bästa, så billigt som möjligt. 🙂 Jag tänker köpa PC (inget snack, så inget PC-MAC krig nu.. 😏 ) Jag har den bara till hemmabruk i gaderoben och är bara en glad amatör. Jag kör inget avanserat program som Cubase eller liknande, utan jag kör Mixcraft.(vilket jag verkar vara ensam om) http://www.acoustica.com/mixcraft/ Jag tycker det är enkelt och bra för mig då jag igentligen bara vill lira gitarr, inte sitta och ratta djud och läsa manualer till förbannelse. Vad jag behöver är väl en dator med bra processor, mycket ram och ett hyfsat djudkort. Ett bra grafikkort ska jag oxå ha då jag spelar dataspel med 😛 Ram minne bör väl vara på 1GB minst tycker jag. Jag vet inte vad man ska ha för processor, tänkte på pentium 4. Eller kan man välja nåt billigare som ändå funkar bra till spel och musik? Djud och grafikkort har jag noll koll på så "shoot". Kan man kanske hitta ett bra dator paket som passar mina behov? Eller måste jag kanske köpa ett paket som jag uppgraderar? Äh, min koll på datorer är som sagt begränsad, så jag är tacksam för all hjälp jag kan få!! Så billgt som möjligt alltså! 🙂 ) DVD-brännare måste jag ha oxå!!! 🙂 Redigerat 7 mars 2006 av AXL THE ROCKER Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AXL THE ROCKER Postat 7 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 7 mars 2006 Hmmm....va det fel forum för detta eller? Trodde det skulle finnas gott om data kunniga här ju... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 7 mars 2006 Dela Postat 7 mars 2006 Jag vill inte vara nån språkpolis eller så 😉 ... men det stavas "Ljud" inte "Djud"... och Ljudkort... 🙂 Själv kör jag Mac och är mycket nöjd med det... men det skulle vi inte gå in på sa du 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AXL THE ROCKER Postat 7 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 7 mars 2006 Jag vill inte vara nån språkpolis eller så 😉 ... men det stavas "Ljud" inte "Djud"... och Ljudkort... 😆 Själv kör jag Mac och är mycket nöjd med det... men det skulle vi inte gå in på sa du 🙂 😄 Ja, ja.. LJUD!!! 🙂 Jag hade faktiskt jävligt bra svenska betyg, tro det eller ej. Mac? nä, inte mac... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 7 mars 2006 Dela Postat 7 mars 2006 (redigerat) Angående ljudkort... hur många inputs/outputs vill du ha och vad får det kosta? FireWire, USB eller Pci? Mycket att tänka på 😄 Edit: Stavfel 😉 Redigerat 7 mars 2006 av osiris Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AXL THE ROCKER Postat 7 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 7 mars 2006 Angående ljudkort... hur många inputs/outputs vill du ha och vad får det kosta?FireWire, USB eller Pci? Mycket att tänka på 🙂 Edit: Stavfel 😄 jASÅ DU ORKAR GÅ IN OCH REDIGERA när du stavar fel, sa han och glömde capsen på. 😉 Det räcker med en input eftersom jag kör mixerbord. Bör ha två output så jag kan köra LJUDET 🙂 till tv:n när jag kollar på film. Poängen för mitt ljudkort är att få hyfsat bra ljud och slippa latency om, men bara om, jag skulle få för mig att byta insp.program. (tex. Cubase) Om jag har en dator med integrerat ljudkort, hur funkar det att byta då? Måste det bli ett externt? (Du gjorde det riktigt jobbigt för mig att stava till ljud ska du veta..hahaha..) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AXL THE ROCKER Postat 8 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 8 mars 2006 (redigerat) Hittade detta vad tror ni?? Fujitsu Siemens Scaleo P P4 519 + Wide 19-1 Intel® Pentium4® dator med separat grafikkort till bra pris. Förutom utmärkt hårdvara i form av Pentium4® processor, 160 Gb hårddisk, DVD-brännare (dubbla lager) och separat grafikkort ,ATI X550HM 128/256MB PCIexpress Processor -Processorhastighet 3,06 GHz -Cache 1 MB -Typ Intel Pentium4 - 519 Skärm -Skärmtyp Köps separat Hårddisk -Hårddiskstorlek 160 GB -Hårddisktyp IDE 7200RPM Moderkort/Chipset -Moderkort/chipset SIS649/965 Internminne -Internminnestyp DDR400 -RAM uppgraderingsbar till 4096 MB -RAM-minne 512 MB Grafikkort -Grafikkortstyp ATI X550HM 128/256 (Hyper memory) PCIexpress med TV-out Ljud -Ljudkortstyp AC 97 med 5.1 stöd Optiska enheter -CD/DVD DVD±RW DL Kommunikation -Nätverk, inbyggt 10/100 -Bluetooth Nej -Ir/IrDa Nej -Läsare minneskort 11 -i-1 -Modem Nej -WLAN Nej Anslutningar -FireWire® (IEEE® 1394) Ja -USB/antal portar USB2/4 -TV-utgång Ja -Diskettenhet Nej -Mus USB -Chassi Minitower -Högtalare Nej -Tangentbord Standardtangentbord -Operativsystem win XP Home Edition Vikt 12,5 kg Mått 373 x 200 x 435 mm Och denna skärmen: W19-1/TFT -19 tums TFT-skärm -Betraktningsvinkel: 150 grader -Betraktningsvinkel V: 130 grader -Frekvens horisontell: 31-83 kHz -Frekvens, vertikal: 56-75 Hz -Kontrast: 500 :1 -Ljusstyrka: 300 cd/m2 -Punkttäthet: 0.285 mm -Responstid: 8 ms -Upplösning, Max: 1440x900 -Högtalare: Ja -Vikt: 4,6 kg -Mått: 375x446x178 mm Kanske man kan byta ut ljudkortet på den? eller ska man köra externt? Är grafikkort och hårddisk bra? Har hört att SATA hårddisk är bäst? Ram minnet är ju bara på 512 men jag klarar mig så länge på det, så får jag köpa till det sen. Gårdet att köra internet på den? Det står att det inte finns modem. Eller är det genom det inbyggda nätverket man kör internet? Hur som helst så passar priset på detta paket mig ganska bra. Jag vore jättetacksam för lite hjälp och fingervisningar här. 😉 Redigerat 8 mars 2006 av AXL THE ROCKER Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 8 mars 2006 Dela Postat 8 mars 2006 Jag har inte haft så goda erfarenheter av F-S datorer så jag kan inte rekommendera dem... och supporten har varit så där. Har inte ägt en själv men ett par bekanta har kört med dem så jag har hört lite om det. Kolla in denna annars, kanske kan vara ett alternativ, hos Datorbutiken.com; HP Pavilion T3250 A64 3500+, 1Gb DDR, 250Gb HDD, Radeon X600, Windows XP Home, pris: 7999 kr. Kan tyvärr inte skapa en direktlänk men gå in på - www.datorbutiken.se -> Datorer -> Datorpaket -> Mediadatorer - så kan du läsa alla detaljerna där. Ser hyfsat prisvärd ut. Hmm... kom just på att jag läste en test av tysta datorer också... skall rota fram den... *rotar*... Pyrotech Kolla in den sidan - det finns länk på första sidan till datorn som blev Bäst i test i Mikrodatorns test av tysta datorer. Lite dyrare än ovanstående men förmodligen värt det! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AXL THE ROCKER Postat 8 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 8 mars 2006 (redigerat) Ok, ska kolla in ditt förslag! tack för tipset! men även om din erfarenhet inte är den bästa, vad tror du om komponenterna i mitt förslag? är det en bra grund? Redigerat 8 mars 2006 av AXL THE ROCKER Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 8 mars 2006 Dela Postat 8 mars 2006 Angående FS datorn; Lite snabbare processor vore trevligt, 3 GHz är lite lite, kanske... 🙂 Mer RAM-minne! Minst en Gb i alla fall. Vad det gäller Pyrotechen så är nog ett bättre grafikkort ett måste där... samma vad det gäller ljudkort. (Bara något som slog mig!) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 8 mars 2006 Dela Postat 8 mars 2006 svenska betyg 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AXL THE ROCKER Postat 8 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 8 mars 2006 svenska betyg 😠 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 8 mars 2006 Dela Postat 8 mars 2006 Om du kommer över ett moderkort med ljudkort och har tanke på att använda ett annat (för många har inbyggda idag). Se till att det går att stänga av det överflödiga ljudkortet i biosen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AXL THE ROCKER Postat 8 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 8 mars 2006 Om du kommer över ett moderkort med ljudkort och har tanke på att använda ett annat (för många har inbyggda idag). Se till att det går att stänga av det överflödiga ljudkortet i biosen. Det ska jag! Det borde väl gå på dom flesta datorer eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
callmejizzle (oregistrerad) Postat 8 mars 2006 Dela Postat 8 mars 2006 Jag köpte ihop en dator för 8400kr från komplett men följande konfiguration( nu är det även listpriset nere på 7500kr) Amd 3800x2 2gb i ram cl 2.5 samsung sata 2, 250gb antec sonata II med 450 w moderkort med inbyggt grafik och ljudkort (ljudkortet går stänga av) den har även firewire 4 usb portar. tv ut/in osv vill du ha mer detaljerat nivå så är det bara säga till 😕 det enda du behöver lägga till är ett ljudkort sen har du en kanon datorn 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AXL THE ROCKER Postat 8 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 8 mars 2006 Angående FS datorn;Lite snabbare processor vore trevligt, 3 GHz är lite lite, kanske... 😏 Mer RAM-minne! Minst en Gb i alla fall. Vad det gäller Pyrotechen så är nog ett bättre grafikkort ett måste där... samma vad det gäller ljudkort. (Bara något som slog mig!) Har du lust att tala om varför jag behöver ett bättre grafikkort? Jag är som sagt inget datageni. 😳 Och processorn, vadå? den jag kollar på går på 3GHz och en amd athlon 64 3500 är ju på 2.2GHz. är inte 3 bättre än 2.2? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AXL THE ROCKER Postat 8 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 8 mars 2006 (redigerat) 🥰 Redigerat 9 mars 2006 av AXL THE ROCKER Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AXL THE ROCKER Postat 11 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 11 mars 2006 nähä... 😏 inget svar verkar det som, får väl bli medlen i ett annat forum oxå då!! 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AXL THE ROCKER Postat 11 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 11 mars 2006 Hittade denna, lär ju funka bra till mitt behov om jag bara byter ljukort. (jag har nu lärt mig stava till ljudkort) Processor Intel® Pentium® 4 processor 630 med HT teknologi (3.00 GHz, 2MB L2 cache, 800MHz FSB) Minne 2048 MB Dual Channel DDR2 SDRAM, 533 MHz Hårddisk 250GB SATA hårddisk (7.200 rpm Bildskärm DellT 19" platt skärm Grafikkort 256MB PCIe nVidiaT GeForce 7300 Turbocache Ljudkort Integrerat 7.1 sound card Optisk enhet DVD/RW-brännare (16x +/-) & DVD-ROM Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 11 mars 2006 Dela Postat 11 mars 2006 Angående FS datorn;Lite snabbare processor vore trevligt, 3 GHz är lite lite, kanske... 😏 Mer RAM-minne! Minst en Gb i alla fall. Vad det gäller Pyrotechen så är nog ett bättre grafikkort ett måste där... samma vad det gäller ljudkort. (Bara något som slog mig!) Har du lust att tala om varför jag behöver ett bättre grafikkort? Jag är som sagt inget datageni. 😳 Och processorn, vadå? den jag kollar på går på 3GHz och en amd athlon 64 3500 är ju på 2.2GHz. är inte 3 bättre än 2.2? Ja, jag kan svara på det med citat från dig själv... 😄 Ett bra grafikkort ska jag oxå ha då jag spelar dataspel med cool.gif Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 11 mars 2006 Dela Postat 11 mars 2006 Hittade denna, lär ju funka bra till mitt behov om jag bara byter ljukort.(jag har nu lärt mig stava till ljudkort) 😏😳😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AXL THE ROCKER Postat 11 mars 2006 Trådstartare Dela Postat 11 mars 2006 Fan, det här med att stava till ljudkort har liksom låst sig i skallen sen någon började anmärka på det! 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.