Jump to content
Annons

Andning


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

När ni andas in, rör sig bröstet och/eller magen inåt eller utåt då?

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Anledningen till att jag ställer denna fråga är att jag för bara några få timmar sedan fick reda på att jag andats helt fel hela livet...

Jag blev uppfostrad till att andas med bröstet in och ut. Det är istället endast magen som ska röra sig vid andningen, in och ut.

Men hur ska magen röra sig vid inandning? Vet ni det? IN...eller UT?

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag andas med både magen och bröstet. Men mest med magen. Men man kan inte undgå att bröstet rör sig för där sitter ju lungorna 😆

Magen ska expandera när du andas IN. Riktigt bakvänt annars 😏

Förlåt om ditt virus-program varnar för mig igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

mina lungor sitter i alla fall bakom bröstkorgen, inte i magen.

så jag kommer nog fortsätta så som jag alltid gjort.

😏

edit: jag prövade nyss och enda anledningen till att min mage rör sig pyttelite är att den sitter ihop med bröstkorgen. så när bröstkorgen rör på sig följer magen med lite grann.

hur andas man annars med magen? det kanske av den här anledningen som jag aldrig kunnat rapa... att rapa är ju lite som att andas med magen. 😆

Redigerat av force_fEd
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
När du andas in (genom näsan) så ska magen åka utåt.

Ligger nog någonting i det Grahn.

Edit: Grahn: Jag kom före men du kompletterade på ett bra sätt oavsiktligt.

Redigerat av Eternal
Link to comment
Dela på andra sajter

hur andas man annars med magen? det kanske av den här anledningen som jag aldrig kunnat rapa... att rapa är ju lite som att andas med magen. 😮

Det lär man sig om man går till sångpedagog eller börjar sjunga i en kör... 😳

Man kan nämligen suga i sig mycket mer luft om man andas med magen - och det är bra när man sjunger...

Man andas ju egentligen inte med magen, men om man låter magen åka ut när man andas in, så blir det mer plats över för lungorna att utvidga sig - och med hjälp av magen kan man också suga i sig luften snabbare än annars. Om man dessutom lär sig reglera luftutsläppet med hjälp av magmusklerna, så får man tillgång en mycket mer kraftfull röst när det behövs (något som jag dock inte har - utan det för nog bli några sångpedagogs-besök för att få lite koll på hur det fungerar... 😄 ).

Själv har jag astma - och astmatiker har en tendens att andas väldigt ytligt (enbart med bröstet) i normalfallet. Därför är det bra att lite då och då ta ett par riktigt djupa andetag och andas med magen, för att få in lite mer syre. När man sjunger går det mer automatiskt att andas med magen (har lärt mig det i kör för ett antal år sedan - och det sitter liksom i sedan dess...), eftersom man behöver så mycket luft man kan få tag på då. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Tack för att ni svarade på denna fråga av allmänintresse för alla sångare!

Nu kan jag berätta att jag andats fel hela livet! När jag växte upp blev jag tyvärr helt felaktigt tillsagd att andas med bröstet enbart, "in med magen ut med bröstet". Man ska ju andas "med magen". Faktum är därför att jag andas HELT felaktigt och har så gjort i hela mitt liv. Tänk att det ska ta nästan 40 år innan man vet hur man ska andas... Kan vara en anledning till att jag har de kroppsliga andningsproblem jag har idag och en anledning till att jag aldrig lärt mig simma. Min diafragma (det heter tydligen så) - en muskelhinna som är vår starkaste andningsmuskel, har aldrig använts rätt...

Jag andas alltså tvärtom:

Andas in, bröstet ut & magen in.

Andas ut, bröstet in & magen ut.

Men men...träningen börjar idag!!

force fED: Har du försökt släppa ut magen så mycket som möjligt nån gång? Ser du då dina fötter?

eternal: Funkade utan att AntiVirus gick igång! Första gången på länge.

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag andas med magen ut på inandning och magen in på utandning, bröstet rör sig inte nämnvärt. Trodde att alla gjorde så per "default"? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ja mornel, men min upphovsman hade gjort nån felinställning på mitt BIOS, så jag andas tvärtom. Mina lungor kan därför liknas vid en lussekatt på högkant i samband med utandningen. En hel del av den luft som ska ut, åker helt enkelt fel väg, så att magen putar ut då.

Så nu måste jag fr.o.m. nu hela tiden tänka på att andas rätt istället, sa sjukgymnasten till mig. Skrattretande...

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

...Fick 10-talet stygn borttagna idag hos tandläkaren. Tandsköterskan berättade att hon andas precis som mig, alltså felaktigt! Andas in - magen in, andas ut - magen ut. Mina föräldrar och fler jag känner gör lika fel. Lustigt.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

...Fick 10-talet stygn borttagna idag hos tandläkaren. Tandsköterskan berättade att hon andas precis som mig, alltså felaktigt! Andas in - magen in, andas ut - magen ut. Mina föräldrar och fler jag känner gör lika fel. Lustigt.

😳

:musik

Bröstkorgsandning är betydligt vanligare hos kvinnor jmf män. Detta för att diafragmaandningen inte fungerar vid graviditet.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...