Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Sitter och ritar in mina LM-7 trummor i drumeditorn i cubase. Jag undrar vad det finns för sätt att få trummorna att låta mer levande... jag har försökt ändra velocityn på de olika slagen för att inte få det att låta så statiskt, men tycker fortfarande att det låter för 'datagjort' 😆

Har för mig att det finns något som heter typ "spökslag" eller liknande? Vad är detta?

Vore tacksam för all hjälp och tips som får trummorna att låta mer levande.

//aske

Redigerat av aske
Annons
Postat

Velocityn är mycket viktig att ändra... Jag brukar också flytta vissa slag så det inte låter superkvantiserat. "Humanize" som det heter på logic-språk.

När jag programmerar trummor är det oerhört viktigt att jag hittar ett jättefult virvelljud med många övertoner och sejar-ljud. Den blandar jag med ett mer "normalt"-virvelsound.

Jag tycker att man måste få saker att låta lite fult för att det ska bli mer på riktigt 🥰

Lägg upp ett ljudklipp så kan man få lyssna och komma med tips kanske 😄

Postat (redigerat)

det här är en fråga som många har ställt och du kan säkert hitta många tips genom att använda sökfunktionen. annars så håller jag med osiris; arbeta med velocityn.

sen så är förståss kvalitén på ljuden i sig inte helt oviktiga. en trummis spelar dessutom inte exakt som en metronom, utan vissa taktslag förskjuts en aning åt det ena eller andra hållet, det är där mycket av svänget ligger, och det kan du justera manuellt när du ritar dina noter. humanize (finns i ex. cubase) är däremot ingen funktion jag rekomenderar, eftersom det sprider tonerna mer slumpartat och oftast bara får det att låta otajt mellan ex. hihat och kagge

Redigerat av Itzhak
Postat

En annan sak som du kan överväga är att testa färdigsamplade trummor i dina verk. Det finns finfina samplingsskivor som enbart inriktad sig på sånt, som man t.ex. kan använda via någon mjukvarusampler som Battery. Fördelen med att gå denna vägen är att med rätt material får du tillgång till proffsigt inspelade trummor i varierad form. Nackdelen, i jämförelse med LM7, är att de kan ta rätt mycket utrymme på hårddisken och att de kostar en slant. Men om du inte är intresserad av själv sampla trummor så är detta en vettig väg att gå för ett mer proffsigt sound.

Detta var kinda off-topic, jag vet 😏

Postat

Man kan alltid använda färdiga trumloopar och lägga fills och cymbaler själv.

Wheels (oregistrerad)
Postat

Eller groov agent..

Annars testa att lägga trummorna på ett stereospår som du sedan pannar ut ca. 13.50...Sen läger du liten reverb på virveln...

Gammmmalt jägartrick som brukar fungera!!! 😮

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.