Jump to content
Annons

lassjan

Recommended Posts

Postat (redigerat)

jag kör cubase sx 3 soundblaster live och datorn är på 2 ghz 512 mb

och jag ansluter min keyboar via midi

nu undrar jag vad för inställning jag behöver göra för att

kunna spela på keyboarden och välja ljudet från ljudkortet eller cygnus ljud som

jag har laddat ner

som det är nu så hör jag ljuden från högtalarna i keyboarden inte i datorn

dessutom så blir det inget när jag lirar in trots att mätarna i cubase reagerar

?????

Redigerat av lassjan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det var så för mig också att cubase reagerade på midin, men att syntharna inte lät nåt. Upptäckte att channel 1 inte funkade av nån anledning (kanske hade jag rewirat till nåt annat program och det var därför, ingen aning) så jag bytte till en annan kanal och då gick det bra.

Förresten, du har väl lagt in nån synth eller sampler i cubase? Tyckte det var konstigt att din keyboard låter. Jag har bara en midi-keyboard utan högtalare och färdiga ljud, men det kan väl inte va meningen att keyboarden ska göra nåt ljud ifrån sig? Det är ju det syntharna är till för. Jag kan inte med cubase, har nyss börjat, men jag hoppas att det kan va till nån hjälp.

PS Tycker reason verkar va rejält mycket lättare att börja med, det ser ju ut som hårdvara så det känns mycket mer logiskt när man ska koppla ihop saker, det är bara att dra sladdarna dit man vill.

Men jag försöker lära mig cubase nu så att jag kan kombinera dom, eftersom man inte kan använda vst och audiospår i reason. Testa det om du inte redan har gjort det, mycket behagligare tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svar ska testa att byta kanal för det har jag inte gjort...

sen måste jag tala om att jag kör 2st ljudkort ett som jag kör midi på

sb live och ett som jag spelar upp ljuden på och spelar in audio på sb audigi 2

nu har jag kommit så långt att det går att spela in och spela upp ljud med midi

problemet kvarstår dock att det inte hörs ngt när man spelar

Link to comment
Dela på andra sajter

du har alltså fått vst-syntarna att låta när du spelar ett färdigt midispår men inte när du trycker på keyboarden? Är du säker på att du valt samma kanal på det midispår synten är kopplad som du har valt på keyboarden? Och att du har valt synten som out? och midi som in...

Link to comment
Dela på andra sajter

det stämer jag kan spela in men jag hör inget när jag spelar på keyboarden

men när jag spelar upp spåret så hörs det

jag har ställt in

midi in all midi inputs

midi out ljudkortet

är det inte så det ska vara ?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Midi out skall peka på det instrumentet du har, om ditt instrument är inkopplat i MIDI-out på ditt ljudkort, så fine. Om ditt instrument är en VST-plugg, skall MIDI-outen peka på pluggen, inte på ljudkortets out.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag provat allt utan att komma på den rätta inställningen

det går fortfarande att spela in men inte att höra under inspelningen

jag kan ändra ljud under programs på vänstersidan men vst ljuden hörs inte

jag blir tokig för det känns som om det är en fånig inställning

Link to comment
Dela på andra sajter

Klicka ur eller i den lilla högtalarsymbolen? Som finns på vänstra sidan där du har info om volym, midi, audio o.s.v.

Tänkte lite, det är kanske inte där som symbolen finns, men i alla fall så kan du testa det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...