Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Då var det då såhär. Jag har ett litet pinsamt problem. Jag vet inte hur jag ska koppla in mixern i datorn ^^

Jag har en Behringer Eurorack UB802

(BILD , för enkelhetens skull)

Har fått för mig att det måste vara via MAIN OUT. Men jag undrar lite kring det. Det finns en MAIN OUT Left och en Right, och ska jag då från dessa två koppla kabel till en av In-portarna på ljudkortet (Audiophile 2496)? Alltså en Tele-till-RCA-kabel (två tele till en RCA) ? Jag vet inte om det där stämmer, men om det gör det, hur gör jag isåfall om jag vill koppla in båda mic-ingångarna på separata spår? Left-right måste väl ha med stereo att göra och inte med de båda mic-kanalerna?

Väldans nybörjare här, men jag behöver helt enkelt veta vad det är för kabel jag ska fixa fram.

För två möjligheter alltså, först och främst för att få in hela alltet i ljudkortet, och sedan för att koppla in båda mic-kanalerna separat för senare tillfälle om jag skaffar en mic till.

Har läst mixerns manual men kom inte fram till något. Klappa till mej hårt om jag har varit blind och missat något.

Tack på förhand

Jesper

Redigerat av Dissector
Annons
Postat

Main out är i stereo, så du har en kabel för vänster och en för höger kanal.

De ska inte kopplas ihop, utan kopplas på varsin ingång i ljudkortet.

Vänster ut från mixern går till vänster in på ljudkortet - och höger ut från mixern till höger in på ljudkortet...

Sedan kommer ju frågan om det är riktigt rätt at koppla så. Du vill förmodligen monitorlyssna på det som redan är inspelat sedan tidigare - och då ska det kanske kopplas lite annorlunda för att du inte ska få rundgång när du spelar in...

Postat (redigerat)

Men så jag måste alltså använda båda ingångarna på ljudkortet?

Och vad är den korrekta lösningen för att allt ska fungera med monitorlyssning o.s.v?

Talade just med en kompis som har samma mixer, och han säger att han har kopplat från Line in 1 (den som är direkt under mic-ingången) till ljudkortet. Och då blir det ju logiskt med att man får en kabel per kanal, men det jag inte förstår är varför det är Line IN på mixern man kopplar till. Borde ju vara Line OUT?

Redigerat av Dissector
Postat (redigerat)
Men så jag måste alltså använda båda ingångarna på ljudkortet?

Och vad är den korrekta lösningen för att allt ska fungera med monitorlyssning o.s.v?

Talade just med en kompis som har samma mixer, och han säger att han har kopplat från Line in 1 (den som är direkt under mic-ingången) till ljudkortet. Och då blir det ju logiskt med att man får en kabel per kanal, men det jag inte förstår är varför det är Line IN på mixern man kopplar till. Borde ju vara Line OUT?

Main out till ljudkortets in. Ljudkortets ut till tape in. Tryck ner tape to ctrl room. Ctrl room out till monitorerna. I ljudkortets kontrollpanel går du in på fliken Patchbay/router och väljer monitor mixer under H/W Out 1/2.

Redigerat av Timegroove
Postat (redigerat)

Nu har jag fått ett tips från en musikaffär här, att för mig med bara en mick o.s.v kan jag koppla från FX SEND till Ljudkortet. Låter enkelt och bra. Kan dock inte testa ännu. Har problemet att den ljudanläggning jag använder dels - går till datorn via tele - och dels att den har en Front och en Rear, och inte left-right vilket verkar göra att jag bara kan koppla in i ena in-porten och då bara får de främre högtalarna att låta (det är en rätt dålig anläggning så det blir rätt kasst med endast de främre).

Angående det ovanstående svaret så kom jag på att det nog inte är direkt monitorlyssning under inspelningen jag behöver, utan bara möjlighet att lyssna med hörlurar. Jaja, om det där med micken fungerar så har jag vad jag behöver, men kan ändå inte sätta i Audiophile-kortet förrän jag hittat en bra lösning till ljudanläggningen 🥰

Blir nog till att köpa två monitors eller en stereo att köra via eller liknande ändå, men det dröjer nog ett tag

Redigerat av Dissector

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.