Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag är ny användare av Cubase SX 3.

Jag undrar om det finns något sätt att skapa trummor via en typ av "drum pattern", där man kan 'rita' upp trummspelandet själv, utan att ha tillgång till något midi-klaviatur och isåfall hur man går till väga?

Tacksam för hjälp!

Redigerat av aske
Annons
Postat

När jag börja med Cubase så körde jag vst trummorna som finns i cubase.

Först aktiverar du dem på vst instruments, tryck F11 och aktivera trummorna, när de är igång kan du stänga den lilla rutan som kom upp eller studera trummorna närmare och justera styrka och pitch.

Skapa ett midispår

Välj trummorna på out i vänsterfliken när midispåret är markerat.

Skriv in i midin vilka slag som ska vara var med draw i drummap (jag har för mig att drummap visar slag istället för tonlängder).

Ha även koll på vst perfomance, F12 en mätare som visar hur mycket av kraften du använder.

Lycka till

Postat

jag kommer så långt att jag väljer LM-7 som VST instrument(F11) och skapar sedan ett nytt midi-spår där jag väljer trummorna som out.

Sedan vet jag inte vart jag ska gå vidare... jag hittar inte själva drumpattern där jag kan "rita" in mina trummslag osv.

Jag har ju under fliken MIDI något som heter "Open Drum Editor" men som inte är väljbart så att säga... jag kan alltså inte klicka på den!

Vad är felet!?

Postat

du måste lägga till midi-takter att redigera tror jag.. markera några takter med left and right locators och dubbelklicka på "det blåa". Öppna sedan midi filen med drum editor eller liknande

Postat

nu har jag följt alla steg... och slutligen markerat ett område med left & right locators, som nu blivit ljusblått, men inget händer när jag dubbelklickar på det! Och "Open Drum Editor" är fortfarande ej väljbart i MIDI menyn.

Tacksam för snabba svar... 😏

Postat

jag skojjade bara... nu så förstod jag... ! Jag fick fram ett drumpattern nu... tack för all hjälp!

Postat (redigerat)

Vet inte hur du får fram midispår utan midiklaviatur, normalt brukar jag trycka på rec och trycka på en ton på synthen så dyker spåret upp men endast den tonen jag spela. Sen redigerar jag.

Jag är inte helt säker på vad Wusty menar, men jag har koll på cubase så det låter inte så lätt för en nybörjare. Vet inte vad han menar med det blåa.

Ett sätt är att importera en midifil, vad som helst, den kommer på ett nytt spår och, dubbelklicka för att komma in i editorn sen ta bort alla toner och flytta den svarta klossen till ditt miditrummspår.

Tips är att göra cubase tutorial så du lär dig ctrl och alt funktionerna. De är ovärderliga när man jobbar med midi. Det innebär att man kopierar toner klossar i editorn på ett väldigt smidigt sätt.

Jag vet inte om jag har missat något, det är klurigt innan man förstår programmets uppbyggnad. Är själv nybörjare.

Lycka till 😛

Edit: Lär dig freeze funktionen, grymt använd bar och jag missa den länge. Sök på sidan så finns den nån som förklarat.

Redigerat av Zyan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.