Jump to content
Annons

tips på projektarbete


chroffa (oregistrerad)

Recommended Posts

chroffa (oregistrerad)

hej!

jag går natur data i tvåan på gymnasiet och ska nästa år göra mitt projektarbete. men jag har lite svårt att komma på något att göra och skulle gärna få lite tips på idéer! jag skulle gärna vilja göra något med data och musik, men eftersom jag går en naturlinje så måste projektarbetet handla om någonting med natur på nått sätt, men att få med fysik kanske borde gå? om ni har några roliga idéer så skulle jag bli jätteglad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske något om waves? Kanske refraction i rum, hur det påverkar upplevsen av ljud.

Kanske betänka följande:

En typisk ljudvåg ligger kring 440Hz. Detta ger en våglängd runt 1 meter, vilket också råkar vara den ungefärliga bredden på en dörröppning. Därför viker ljud rätt bra runt hörn.

Fråga mig inte hur det här skulle kunna vara ett projektarbete, men lite brainstorming är ju en bra början :rolleyes:

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fysisk påverkan av musik på människor. Musik är ett universellt språk men på vilket sätt påverkas människor olika?

Intervjua ett par människor i olika åldrar, kulturer, kön och fråga vad specifikt de tycker gör en låt så extremt bra respektive dålig.

Person A säger tex: Jag gillar låtar med känslor.

Vad menas känslor då?

Är det röstläget? Sättet och tonen på rösten? Harmonierna? Dur/moll? Groovet? Sångaren/sångerskans utstrålning? Något speciellt instrument? Tekniskt skickliga? Genren?

Ställ många och detaljerade frågor så dom mjölkas rejält.

Glid runt på stan och fråga eller gå till ett café där folk redan sitter ner och garanterat har tid för lite roliga frågor. När du fått svaren från alla människor så gör du upp ett diagram på vad som kännetecknar en bra låt och en dålig låt. Då har du fått receptet på båda.

Sedan gör du kanske 4 korta låtar, 2 st bra och 2 st dåliga låtar.

Då kan du ha en gemensam lyssning med en grupp. Be dom kanske blunda och lyssna så kan du observera deras ansiktsutryck utan att få ögonkontakt. Fråga sen vad de tyckte och då förhoppningsvis har det kommit fram en slutsats.

Någon i den stilen kanske låter intressant?

Fan.. jag önskar att jag hade valt detta som mitt projektarbete.. vill gå gymnasiet igen 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

men eftersom jag går en naturlinje så måste projektarbetet handla om någonting med natur på nått sätt

Är du säker på det här? Kolla upp vad som gäller med din rektor. Jag gick på natur men gjorde en film om andra världskriget som projektarbete. Det hade mao inte ett smack att göra med min valda inriktning.

Link to comment
Dela på andra sajter

men eftersom jag går en naturlinje så måste projektarbetet handla om någonting med natur på nått sätt

Är du säker på det här? Kolla upp vad som gäller med din rektor. Jag gick på natur men gjorde en film om andra världskriget som projektarbete. Det hade mao inte ett smack att göra med min valda inriktning.

....och jag spelade in min första demo trots att jag gick Ekonomisk linje 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag gjorde en command & conquer klon...

Detta är i och för sig inte så mycket musik, utan mer ljudteknik. Men om man spånar vidare på Torwalds grejer..

Frekvensåtergivning av högtalare? Dämpning, reflektioner pga möbler, väggar osv.. Hur beter sig dina och dina närmaste vänners högtalare? Hur bör dom vara placerade för att få den optimala ljudåtergivningen hos var och en? Kan man möblera om, hänga upp tavlor och annat på väggarna osv? Detta med en teoretisk förklaring kanske? Vill du dessutom ha in datorn i projektet, så kanske en simulator, som återger ett ljud, digitalt modifierat beroende på var i rummet du är?

Sen bör du nog avgränsa projektet på något sätt, så att det inte blir för stort 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hah jag kom lätt på den sämsta idén nånsin till projektarbete, nämligen att bygga en wahwahpedal som typ styrs av en ljussensor eller nåt. Först skulle vi skicka in förslagen så dom skulle komma med i nån sorts katalog. Gjorde det och förslaget kom med. Men så fick jag idag reda på att det hela blev avslaget. Tarrigt läge.

Men slutsatsen av det hela var att tipsa om att typ bygga nån effekt eller nåt simpelt, borde ju klassas som fysik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och en kompis skrev några sidor om hissmusik, producerade en egen skiva med fyra hissmusiklåtar (inklusive en cover på Run to the hills), och spelade upp denna skiva genom skolans intern-tv och intervjuade lite folk om vad de tyckte om musiken. Lade ner högst 20 timmar av de 100 man egentligen ska lägga ner, hade skitkul under inspelningen, fick ett MVG och skivan ska dessutom användas av våra lärare i framtida undervisning. Ville bara skryta... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag går själv i samma tankar som du chroffa då jag också går åk 2 i natur. Jag och en kompis ska iallafall ta och bygga varsin preamp o ev. något mer om vi får tid över. Att få in fysiken i detta är inte svårt då valet av komponenter är viktigt mm. samt så kan man beskriva hur varje komponent i preampen påverkar ljduet mm.

Till er andra som är tveksamma på om man måste ha en naturkopling i projektarbetet kan jag säga att skolorna har blivit mycket hårdare på detta nuförtiden än när ni reliker gick i skolan 😱. Min syrra byggde t.ex. en säckpipa och hon gick sam. Det är något som nu är ganska otänkbart i många skolor.

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

kan du programmera? Gör ett program som gör melodier och som lär sig hur en bra melodi skall låta genom att försökspersoner hela tiden får välja mellan två melodier. Tillslut kanske den gör vackrare melodier än du 😱

edit: Det finns säkert mycket teorier om hur en vacker melodi skall låta som du kan inkorporera i datamodellen, på så vis kan du utvärdera teorierna mha ditt program.

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Finns en del roliga ljudfenomen i fysiken som du säkert kan skriva om i och med att det är en vågröresle, dvs man kan göra det hur komplicerat man vill 😉 . Eller så kan man skriva om hur mikrofoner och försärkare fungerar, eventuellt försöka bygga någonting själv. Antagligen kommer du få massa nyttig studio- och ljudteknikskunskap på köpet.

Ni som gjort eller gör "demo" som projektarbete, vad skrev ni för något till? Har gjort 7-8 låtar i mitt projektarbete men det känns inte bra att bara lämna in det. Har inte heller haft nån vidare kontakt med handledaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

På den tiden det hette specialarbete så fick man göra i vilket ämne som helst som man läste men numer när det heter projektarbete så måste det ha en anknytning till ens inriktning.

Link to comment
Dela på andra sajter

På den tiden det hette specialarbete så fick man göra i vilket ämne som helst som man läste men numer när det heter projektarbete så måste det ha en anknytning till ens inriktning.

Jag går Natur med inrikting Matte/data på en av Sveriges största gymnasieskolor och hade musik som projektarbete utan någon som helst fysik eller matte inblandad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett kort inlägg utan att sno tråden bara:

Jag går samhäll/ekonomi andra året nu, ska jag oxå göra projekt arbete nästa år då? Gäller det hela Sverige eller bara vissa skolor? Nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...