Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har några frågor om hårdvara mot Mboxen.

1. Jag sitter idag på en iMac G3 400 MHz med extern HD (firewire) 512 mb ram och enligt Digidesigns rekomendationer räcker inte datorer med G3-processorer, är det någon som har erfarenhet av en sådan tillsammans med Mbox?

2. Jag är rätt så sugen på en ny iBook och såg i Studio nr 3 (tror jag) på sista sidan någon som hade en mysig hemmastudio med en Ibook och Mbox funkar detta bra, någons erfarenhet?

3. Om jag köper en Mbox kan man använda den som ett vanligt ljudkort mot t.ex. GarageBand eller Cubase?

4. Är det bättre (smidigare) att köra PTLE med OS 9 än OS X?

Det var några frågor att börja med jag kommer väl med fler vad det lider. Min tanke med musikproducerandet är enkelt: vill kunna använda mick för sång och gitarr, koppla in keyboard för piano och andra mjukvaruinstrument.

Mackie

Annons
Postat

Hej,

Det finns folk som kör Mbox på G3-processorer, men jag skulle definitivt inte rekommendera det. Även om du får igång systemet kommer du bara att kunna utnyttja en bråkdel av vad det klarar av. Mjukvaruinstrument kan du nog glömma på en G3-dator...

Jag skulle rekommendera en ny iBook, de kostar inte så mycket, och då kommer du att kunna utnyttja Mboxen och annat roligt i mjukvaruväg mycket bättre.

Och visst går det bra att köra Pro Tools LE i MacOS 9, men då missar man också många nyheter som bara finns i versionerna för OS X. De nya iBookdatorerna fungerar dessutom bara med OS X.

Postat

Sorry, jag läste fel i ditt inlägg och trodde du körde en bärbar dator. Är det stationärt du är ute efter är ju PowerMac helt klart att föredra, eftersom den har G5-processor (en eller två), stöd för mer internminne (upp till 8 GB) och PCI-platser. Men även iMac, som är billigare, kommer att fungera utmärkt.

Traska iväg till din lokala Applebutik eller en musikaffär som säljer Mac, så kan de hjälpa dig.

HaraldS (oregistrerad)
Postat

En G4 med dubbla processorer är noga att föredra framför en G5 singel. Om jag förstått rätt är Ptotools optimerat för två processorer på så sätt att du kan tilldela Protools hela den ena processorn. Du kan alltså ställa cdu usage på 99%.

En G4 dual processor är dessutom billigare än en G5 singel. Jag har sett begagnade för runt 10.000

Mvh

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.