Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har haft Logic och Mac sedan en lång tid tillbaka, men nu tycker jag att Apple har halkat efter med pluggar och funktioner jämfört med Cubase SX3.

Detta började när Apple köpte Emagic som var ett kanon företag och de låg alltid ett steg före gällande funktioner och stabilitet.

Nu tycker jag att de har halkat efter ganska rejält och funderar därför på att byta både till PC och Cubase.

De nya Mac modellerna kostar också multum om man jämför med PC maskiner med samma innehåll(Intel Mac).

Det är nu lätt att jämföra priser och prestanda när Mac har gått över till Intel.

Stabilitet var ju ledordet när man skaffade Mac och Logic en gång i tiden,men det är nu ingen skillnad tycker jag efter att jag testat en optimerad FrostNetwork PC med Cubase SX3.

Jag menar att Mac med Intel och PC är ju nästan identiska i innehållet(hårdvaran).

Varför betala mer för något än nödvändigt?

Har alltid talat väl om Mac och OS X men nu med XP och PC så fungerar det lika bra men mycket billigare med PC.

Någon som håller med? 🙂

Annons
Postat

Tja, just frost är väl inte billigare än G5orna (som ju faktiskt är snabbare än intelmacarna än så länge).

Fast givetvis är det billigare att köra PC om man plockar ihop sin egen burk.

Men funktionsmässigt tycker jag Logic7 spöar Cubase SX3 på alla fronter. Bara spacedesignreverbet är argument nog. Det enda som suger lite i Logic är kompressorerna; dom duger inte riktigt. Skulle mer än gärna ha något som motsvarar Waves C1 direkt i logic.

Gällande stabiliteten är det väl ungefär samma; har man lite koll på Windows så tweakar man ju enkelt upp ett stabilt system.

Postat (redigerat)

När det kommer till effekter och inkluderade instrument har verkligen cubase inte mycket till chans. Cubase kompressor ger jag inte mycket för efter min tid med cubase i skolan. Där ligger logic bättre till. EXS24 tycker jag är värd en hel del den med.

Stabilitet beror på en jäkla massa. För mig är pc ostabilt men för andra stadigt som berget. Beror mycket på hur man ställer in. Men man bör kanske köra sin musikpc bortkopplat från nätet så man slipper ha antivirus i som käkar prestanda.

EDIT: stavfel

Redigerat av L.C
Postat

Om man ska behöva ha två datorer (en för musik och en för internet osv) när man kör Windows så blir det ju billigare med en Mac.

Förövrigt så är ju en Frost eller annan musikoptimerad PC inte en krona billigare än motsvarande Macar.

Jag har både Cubase och Logic installerat på min dator och de medföljande pluggarna är det klassskillnad på i stort till Logics fördel enligt mig.

Mac har trots övergången till intel kvar sin största fördel, att alla komponenter är optimerade för varandra. Så är det inte i PC världen där man måste vara väldigt nogrann vid komponentvalen för att inte stöta på problem.

Postat
  Jari sa:
Vad kostar en värsting Frost-burk ?

Är det då utan ljudkort?

De stationära ligger mellan 12 000:- upp till 26 000:- och det är utan något ljudkort. Sen kan man ju köpa till en massa extra prylar om man vill. Men jag tycker att dom är rätt dyra på sånt. 1024 mb extra ram kostar 2590 :- och om man vill ha dualcore till ACM-315 så kostar det 3995:- vilket känns hutlöst dyrt. Här är deras hemsida.

Postat

OJ, :rolleyes: Då kan man få ihop en riktig värsting HPD dator för dom slantana.

HPD=hop plockade delar 🙂

Postat

Man behöver inte vara lika noga med komponentval i en PC nu som man behövde för några år sedan - men vissa delar är ju bra att ha lite koll på.

Till P4 är exempelvis moderkort med Intel 955-chipset det bästa valet för musikburkar enligt många källor.

Man behöver dessutom inte ha två burkar om man kör PC - något som hävdas ibland... Jag har själv kört allt i samma burk (både Cubase, Office, Internet och enstaka spel) i alla år - och alla konfigurationer hittills har ändå fungerat helt stabilt, oavsett hur många timmar maskinerna har kört varje dag... 😮

Min egen nuvarande burk - och ett par andra - finns beskrivna på mitt recensionsforum, om någon behöver tips... 😄

Fyll gärna på med era egna välfungerande konfigurationer, så att andra kan få nytta av det.

Postat
  Claes sa:
Man behöver inte vara lika noga med komponentval i en PC nu som man behövde för några år sedan - men vissa delar är ju bra att ha lite koll på.

Till P4 är exempelvis moderkort med Intel 955-chipset det bästa valet för musikburkar enligt många källor.

Man behöver dessutom inte ha två burkar om man kör PC - något som hävdas ibland... Jag har själv kört allt i samma burk (både Cubase, Office, Internet och enstaka spel) i alla år - och alla konfigurationer hittills har ändå fungerat helt stabilt, oavsett hur många timmar maskinerna har kört varje dag... 😮

Min egen nuvarande burk - och ett par andra - finns beskrivna på mitt recensionsforum, om någon behöver tips... 😄

Fyll gärna på med era egna välfungerande konfigurationer, så att andra kan få nytta av det.

Det är väl inge konstigt att det alltid funkar för dig, du har ju stenkoll på vad du gör med grejerna och hur de funkar. Det har inte alla. Mina (alltså mina och inte dina) erfarenheter är att Macar är mer idiotsäkra än PC-burkar.

• 1 månad senare...
Postat

PC funkar fint för mig har både logic 5,5 och cubase sx3 men jag gillar cubase bättre..kan beror på att jag inte lärt mig logic ordentligt än ☺️

Men en sida som är bra att använda när man kör PC är MusicXP där finns massa tips för hur du ska konfiguera din PC för musikskapande.

Postat

Fan va töntigt! Bra jävla trött på all pc vs mac snack hela tiden.

Jag har kört pc i många år. Sen så köpte jag mac pga att jag gillar logic och därför så blev det mac. Om logic hade rockat på ett armbandsur så hade jag köpt det. Skiter verkligen i vilket. "Logic är förbi Cubase!".. veckan senare så är tvärtom. Sen så kommer CP-sten med sin commodore64 och släpper en yberhit å och så vidare...

Löjligt!

Postat
  KillwithSkill sa:
Fan va töntigt! Bra jävla trött på all pc vs mac snack hela tiden.

Jag har kört pc i många år. Sen så köpte jag mac pga att jag gillar logic och därför så blev det mac. Om logic hade rockat på ett armbandsur så hade jag köpt det. Skiter verkligen i vilket. "Logic är förbi Cubase!".. veckan senare så är tvärtom. Sen så kommer CP-sten med sin commodore64 och släpper en yberhit å och så vidare...

Löjligt!

Utan att låta som en fjortis på fyllan:

WORD! :rolleyes:

• 3 veckor senare...
Postat

Tycker att dom borde släppa borde släppa Logic med öppenkällkod (Om det är så det kallas när programmet inte är låst till något operativsystem).

Vill ha Logic Pro 7.0!

Man blir less på alla buggar som man ibland blir utsatt för i Logic 5.5

Postat (redigerat)

Jag kör PC/Cubase och känner inget direkt behov av att köra MAC/Logic men inledning till denna tråd lät väldigt överoptimistisk 😆!

De nya Mac modellerna kostar också multum om man jämför med PC maskiner med samma innehåll(Intel Mac).

Inte alls, vad har du fått det ifrån! Om du bygger PC´n för egen hand, ja! Men du jämför själv med Frost och där känns det

som man faktiskt får mer för pengarna med Mac. Mac har nog lagt ner lite mer resurser på att optimera sina datorer än Frost!

Om vi säger såhär, ifall Mac vore en PC skulle jag utan att ens tveka köpa en Mac imorgon!

, men nu tycker jag att Apple har halkat efter med pluggar och funktioner jämfört med Cubase SX3.

Detta är direkt felaktigt och får mig att undra om du någonsin ens testat Logic! I Logic ingår pluggar som skulle kosta som en Mac/Frost-dator att köpa till

ifall man kör Cubase. I Cubase ingår ingenting (... användbart!) Största kritiken jag hör av Cubase ifrån dom som kör Logic är att Cubase är för plottrigt!

Jag är böjd att hålla med! Logic är både snyggare och smidigare! Precis som OS X är snyggare samt smidigare än XP! Nya Vista´s beryktade "super-snygga"

gränssnitt ser mest ut som Mac OS... redan sett ut ett bra tag nu 😆!

Varför PC då? Halva priset om man bygger själv, alla nya program kommer först (endast) till PC plus att kan man något vill man ogärna byta!

Den stora nyheten är väl snarare att PC med Cubase (och Mac med Logic) med stormsteg börjar närma sig fullt utbyggda ProTools-system!

Detta mest p.g.a. att "proffs"-ljudkorten blir billigare och bättre samt att tillgängliga pluggar blir allt bättre medan den processorkraft de kräver

ändå är relativt konstant på samma gång som processorerna blir allt kraftfullare eller kanske snarare nuförtiden allt fler!

Redigerat av Hans
Postat
  leaf sa:
Jag har haft Logic och Mac sedan en lång tid tillbaka, men nu tycker jag att Apple har halkat efter med pluggar och funktioner jämfört med Cubase SX3.

Detta började när Apple köpte Emagic som var ett kanon företag och de låg alltid ett steg före gällande funktioner och stabilitet.

Nu tycker jag att de har halkat efter ganska rejält och funderar därför på att byta både till PC och Cubase.

Det är nu lätt att jämföra priser och prestanda när Mac har gått över till Intel.

Stabilitet var ju ledordet när man skaffade Mac och Logic en gång i tiden,men det är nu ingen skillnad tycker jag efter att jag testat en optimerad FrostNetwork PC med Cubase SX3.

Jag menar att Mac med Intel och PC är ju nästan identiska i innehållet(hårdvaran).

Har alltid talat väl om Mac och OS X men nu med XP och PC så fungerar det lika bra men mycket billigare med PC.

Någon som håller med? 😄

Jag tycker inte du påvisar tydligt nog vad som är "efterhalkat" med Logic, jag skulle vilja veta mer. Jag kanske står inför en dyster framtid nämligen.

Postat
  leaf sa:

Någon som håller med? 🙂

Totalt meningslöst inlägg, enbart skrivet för att reta upp folk. Hur gammal är du? 😄

Postat

Själv använder jag den dator och sequencer som råkar finnas att tillgå där jag befinner mig.

Fick mig en ganska redig överraskning för något år sedan när jag helt plötsligt skulle spela in med Cubase SX-2 med tanke på att jag då inte rört ett cubasesystem sedan version 5. 😄

Whatever works.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.