Jump to content
Annons

Recommended Posts

Mindjive (oregistrerad)
Postat

Hej

Har ett litet problem.

Har en G5a med Logic Pro installerat. Till det så är ett firewire Motu 828 mkII kopplat. Sedan har vi en Yamaha 01V med adatexpansion så vi kör 8 kanler in via optiskt.

Det problemet jag har är att jag får knäppar på vissa spår när jag exempelvis spelar in ett trumset. Speciellt i cymbalspåren.

Detta är INTE distorsion eller liknande för dessa knäpp uppstår även när jag spelar in långt under mätarnas topp. Det små jobbiga knäpp som låter bara "tick" lite då och då.

Yamahabordet är inställt på 16 bit, 44100 kHz, och detsamma på projektet i logic.

Undrar om någon här har haft samma erfarenhet, eller är det något jag har glömt?

Annons
Postat

Jag känner igen det där.

Med en skadad böjd optisk kabel kan det uppstå fel på signalen ibland, och dessa låter som digitala vassa ticks och små sprakande klickljud.

Jag har själv varit med om det när jag använt ADAT/optiskt med optisk kabel. Bytte till ny färsk kabel och såg till att den låg skyddat, och så rak som möjligt.

Postat

Har också varit ute för detta problem.

Då var det sync-problem med mitt ljudkort.

Hade 01an satt till Word Clock Master, men

när jag bytte till Slave (ljudkortet Master),

försvann problemen.

(Ifall du har denna konfiguration nu, prova

med det omvända)

Kan vara värt ett försök i alla fall.

Postat

Antar att all utrustning du använder är hel och ren. Problemet är precis som seventy6 säger att du inte har "synkat" ADAT-signalen dvs Yamaha mixer bordet pratar inte samma språk som ljudkortet (eller iaf inte samma dialekt 😏 ). Gå in i inställningarna för mixern och ljudkortet så löser du synk problemet där. Om inte, läs manualerna eller prova dig fram 😛

• 2 veckor senare...
Elof (oregistrerad)
Postat

Jag hade det problemet förr också, hade samma ljudkort som du då, med en Ai3 kopplad till.

Det berodde på min audiodisk, den var fragmenterad, när jag defragmenterade den blev det bra ett tag, men började klicka sedan igen i filerna, har du kollat i filerna på samplenivå?

För mig var det ett brant hopp från positiv till negativ amplitud, det kankse berodde på strömmen i rummet också, det vet jag inte.

Men när jag sedan bytte audiodisk så har jag inte upplevt problemet igen.

Det var en hitachi deskstar jag hade innan.

Postat

Intressant. Jag har precis samma problem när jag spelar in trummor på skolan. Men endast när jag använder ett av de två ljudkorten vi har i studion. Kommer dock ej ihåg vilket ljudkort som krånglar. Men alltså. Problemet var pga av ljudkortet, eftersom det funkade utmärkt genom det andra ljudkortet, som förövrigt är ett MOTU nånting. Kommer inte ihåg alla siffror.

Testa att kolla lite inställningar, kolla upp om det är sync-problem som tidigare folk har nämt. Kolla upp lite inställningar. Installera om ljudkortet i värst fall. Det kan kanske lösa problemet.

Lycka till!

• 3 veckor senare...
Mindjive (oregistrerad)
Postat

Nu har jag löst det, tog mig lite tid och testande innan jag kunde figurera ut var det.

Rätt snabbt kunde jag konstatera att det var syncproblem (med tyvärr några fler skadade inspelningar på köpet, men man lär sig av sina misstag 🙂)

Men det är så att om man kopplar ur Yamaha 01Van och startar upp motu-kortet utan Yamahan inkopplad så automatiskt ställer ljudkortet om sig på intern klocka.

När man sen kopplar in Yamahan så kommer ljudkortet fortfarande att då vara på intern klocka och inte ställa sig tillbaka utan det måste man göra manuellt vilket då någon hade glömt. I och med att Yamahan åker ut som PA-mixer ibland på gigs så flyttas den ibland.

Men men, som sagt för alla att veta att det blev ett lyckligt slut på denna historia också 😎

Postat
Jag känner igen det där.

Med en skadad böjd optisk kabel kan det uppstå fel på signalen ibland, och dessa låter som digitala vassa ticks och små sprakande klickljud.

Jag har själv varit med om det när jag använt ADAT/optiskt med optisk kabel. Bytte till ny färsk kabel och såg till att den låg skyddat, och så rak som möjligt.

Intressant! Jag använder också optiska kablar från min preamp till ljudkortet, och får knäpp i inspelningar ibland trots att volymen inte är i närheten av att peaka. Har undrat vad det beror på ett tag nu, det börjar bli jobbigt att sitta och leta upp den millisekund där knäppen är och rita bort den i vågformen. Så jag ska prova att räta ut kablarna! Hade inte en tanke på att det kunde bero på det.

• 3 veckor senare...
Postat
Jag känner igen det där.

Intressant! Jag använder också optiska kablar från min preamp till ljudkortet, och får knäpp i inspelningar ibland trots att volymen inte är i närheten av att peaka. Har undrat vad det beror på ett tag nu, det börjar bli jobbigt att sitta och leta upp den millisekund där knäppen är och rita bort den i vågformen. Så jag ska prova att räta ut kablarna! Hade inte en tanke på att det kunde bero på det.

Jag har aldrig stött på sådana problem - men så är jag bortskämd av RME:s stabila klockor, så synk via Lightpipe har alltid fungerat perfekt hos mig. 🙂

En bockad optisk kabel kan ställa till med en hel del - och det är inte säkert att det blir bra även om man rätar ut den, eftersom ett veck i plastfibern inte alltid blir bra även om man rätar ut det... Bättre att köpa en ny fiberkabel, så att man är säker på att den är ok. Kostar nästan ingenting nu för tiden. 🙂

Det man nog ska testa i första hand om man får den typen av synkproblem eller jitter, är att köra med Wordclock. Den enhet som har mest stabil klocka ska i så fall vara Master - så ibland kan man behöva prova med olika varianter...

Det är vanliga 75 ohm koax-kablar med BNC-kontakter som används, så det är inga extremt dyra prylar som behövs för att testa om Wordclock hjälper. Terminatorer behövs en i varje ände av kabeln också - om det inte är inbyggt en switchbar terminering i burkarna som kopplas samman...

Postat

Jag har aldrig stött på sådana problem - men så är jag bortskämd av RME:s stabila klockor, så synk via Lightpipe har alltid fungerat perfekt hos mig. 🙂

så kul att alltid se att alltid dina grejjer alltid fungerar så otroligt bra Claes. RME har väl inte mer stabila "klockor" (som du kallar det) än tex MOTU II......eller?

Postat (redigerat)

så kul att alltid se att alltid dina grejjer alltid fungerar så otroligt bra Claes. RME har väl inte mer stabila "klockor" (som du kallar det) än tex MOTU II......eller?

Det vet jag inte säkert eftersom jag inte har jämfört dem - men jag vet både av egen erfarenhet och av vad andra har sagt, att RME har väldigt stabila klockor. 😄

De nyare RME-interfacen är jitter-immuna, liksom mina Benchmark-burkar. Vet inte om MOTU ligger lika bra till där - men det viktiga är ju att försöka lösa problemet och inte att ifrågasätta vilket som är bäst... 🙂

Jag skulle gissa att synkproblemet det beror på Yamaha-mixern i detta fallet, att klockan i mixern ger mer jitter än vad MOTU-interfacet lyckas hantera - och det löser man enkelt med Wordclock i normalfallet.

Redigerat av Claes
Postat

Hade samma problem med ett 02R bord förrut...

Lyckades inte fixa det så jag gick in o ritade bort alla knäpp i vågformerna, jobbigt va det men det funkade :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.