Jump to content
Annons

Toppdomäner


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag satt och bläddrade runt bland olika webbhotell. Ni vet ett sånt där företag man anlitar då man vill skaffa en egen hemsida (som egentligen består av flera sidor).

Varje land har sin egen toppdomän. Det som en adress slutar med s.a.s. .com, .se, co.uk, .nu et cetera. Jag trodde att .nu var svenska och betydde just ordet nu. Det passar ju in så bra på t.ex adressen bytabostad.nu. Men vet ni var det kommer ifrån? Det innehas av ett land med kanske ca 2000 invånare som ligger 240 mil nordöst om Nya Zeeland och heter Niue. De exporterar frukt och fotbollar. Men en stor storm för ett tag sedan riskerar att göra så att ändelsen .nu kommer att försvinna.

Se där!

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jodå, det kände jag till. Det var dessutom väldigt billigt att skaffa en sån domän när det blev känt för .. ööh .. 10 år sen? (Räcker det?)

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Eventuellt.

Jag visste om detta med .se, .com, .co.uk o.s.v., men inte historien bakom .nu.

Håller på och väljer nu.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet råd om du ska välja ett domännamn:

Låt INTE webhotellet registrera ditt namn, utan registrera det själv hos www.domaindirect.com , www.godaddy.com eller liknande - och anmäl sedan till ditt valda webhotell att du redan har en domän.

Det är nämligen många webhotell som krånglar som 17 och tar lång tid på sig (för något som går att ändra på några sekunder) om man vill flytta domänen till något annat webhotell senare - och därför är det bättre att ha all kontroll över det själv, så att man kan flytta precis när man vill.

Själv har jag två av mina tre domäner hos godaddy - som är billiga och bra. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej Claes!

Och jag läste just tråden om "bra och billiga webbhotell" eller vad den hette och den diskussion Linus och Du hade om godaddy. Men du hade ju fått ett käckt mail från dem som sa att de inte ägde namnet!!

Funderar på surftown, loopia och en några andra...

Hmmm...om man vill flytta från webbhotellet säger du, så ska man själv registrera sitt namn hos domaindirect.com. Men jag hade inte tänkt flytta, inte i spacevärlden i alla fall... Så då gör det väl ingenting, om de fixar det...??

Hursomhelst, jag vill ha en hemsida där jag kan lägga in lite mp3-snuttar och en o annan musikvideo på 4 minuter vardera. Plus en massa bilder och text. Den får gärna ha statistisk räknare och "fri" trafik, även om ingen kan garantera det, enligt loopia och vissa andra. Det räcker med 1 e-postadress dock. Sedan får gärna ingå ett enkel sidbyggarprogram, eftersom jag inte kan ett dugg om detta med HTML o.s.v. För Loopia krävs väl att man lär sig det? Och köper "dyrt" program?

😉

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska du välja B-one.net.

Nej!

Jag skulle gärna gå loss på B-Ones lömska kontrakt, likt en arg man med basebollträ i en keramikaffär. 😳

Jag skulle kunna skriva sida efter sida efter alla problem som B-One orsakat mig, tom. EFTER jag sagt upp abonnemanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska du välja B-one.net.

Nej!

Jag skulle gärna gå loss på B-Ones lömska kontrakt, likt en arg man med basebollträ i en keramikaffär. 😳

Jag skulle kunna skriva sida efter sida efter alla problem som B-One orsakat mig, tom. EFTER jag sagt upp abonnemanget.

jag hjälper dig att banka på dom 😳

Box.se funkar busBRA !! 😳🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag kan med gott samvete rekomendera Entos i Lidköping... Ett ganska litet webhotell med himla bra personlig service, alltid snabba vid frågor, mycket bra total priser... 🙁

Inte som på B-one där det ska kosta 12kr/månaden men det slutar med helt andra slutsummor på årsbasis... 🙂

- Snacka med Mårten...

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan med gott samvete rekomendera Entos i Lidköping... Ett ganska litet webhotell med himla bra personlig service, alltid snabba vid frågor, mycket bra total priser... 🙁

Inte som på B-one där det ska kosta 12kr/månaden men det slutar med helt andra slutsummor på årsbasis... 🙂

- Snacka med Mårten...

Gick in o kikade på gamla fakturor -både 2004 samt 2005 har vi fått fakturor på 164kr alltså 12*12+20kr för faktureringsavgift.

Domännamnet kostar ju oxå, men det kommer ju en separat faktura från nic.se?

Så, upplys mig gärna om dolda kostnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan med gott samvete rekomendera Entos i Lidköping... Ett ganska litet webhotell med himla bra personlig service, alltid snabba vid frågor, mycket bra total priser...  🙁

Inte som på B-one där det ska kosta 12kr/månaden men det slutar med helt andra slutsummor på årsbasis... 🙂

- Snacka med Mårten...

Gick in o kikade på gamla fakturor -både 2004 samt 2005 har vi fått fakturor på 164kr alltså 12*12+20kr för faktureringsavgift.

Domännamnet kostar ju oxå, men det kommer ju en separat faktura från nic.se?

Så, upplys mig gärna om dolda kostnader.

Jag blev rekomenderad B-one förra året av en kompis. Men när jag tittade närmare på uppläggningskostnader, startkostnader, moms etc skilde det väldigt lite på min lokala leverantör Entos och valet kändes självklart när man visste om servicen dom har...

Jag kan ju även gå in på deras kontor och fråga om jag har lust i ock med att jag bor nära...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...