Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan. Gjorde en hel del sökningar innan jag startade den här topicen; för jag var övertygad om att det skulle finnas massor av bra svar, men jag kunde inte hitta något tillfredställande.

Min lilla quest är att jag letar efter någon butik och något märke som har en bas som funkar bra i 2000krs-klassen, och som man total nybörjare kan börja lira lite på. Har också tänkt att eventuellt lägga några räkor på mina låtar också naturligtvis, så det vore bra om den inte lät alltför räligt heller. Går det förövrigt att koppla in basen direkt i mixern, eller måste jag ha en förstärkare av något slag i mellan?

Alltså kort och gott, en bas som:

1. kostar runt 2000kr

2. är lätt att spela på

3. inte låter alltför plattnackat..

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Annons
Postat

Kan varmt rekommendera J&D-fenderkopior, köpte en för 1500pix för att ha som liveinstrument, skitskön att lira på o shysst sustain. Helt OK ljud.

Postat (redigerat)

Jag skulle nog faktiskt rekommendera en kortskalig bas exempelvis Greg Bennett MCR-1 eller Squire Bronco. De är grymt lättspelade och låter faktiskt riktigt bra för sitt pris. Inte alls någon "leksaksbas" som det ser ut att vara.

Om det inte måste vara nytt så får du alltid mer för pengarna om du köper begagnat i den prisklassen. En beggad cort-bas lär du får för en billig slant tex.

Redigerat av rainydays
Postat

Om man är nybörjare och ska lära sig lira bör man nog inte köpa en kortskalig bas, då blir det nog jobbigt med omställnigen till en fullscale.

Att de dessutom ser ganska löjliga ut, in my humble opinion, gör ju inte saken mycket bättre.

Jag skulle nog ha kollat på en begagnad Yamaha. Där kan du hitta riktigt bra basar för under 2000. Kanske inte de allra snyggaste (om man gillar klassiska looken), men väldigt bra instrument.

Postat
Om man är nybörjare och ska lära sig lira bör man nog inte köpa en kortskalig bas, då blir det nog jobbigt med omställnigen till en fullscale.

Att de dessutom ser ganska löjliga ut, in my humble opinion, gör ju inte saken mycket bättre.

Hm, finns väl ingen som sagt att man ens behöver ställa om till fullskala? Jag förstår inte detta motstånd mot små basar. Det är ju kappast att de låter som mandoliner. Vet inte hur många basister jag stött på med alldeles för små fingrar som vägrat köpa en kortskalig bas och istället fortsatt spela halvtaskigt.

För övrigt är inte omställningen särskilt stor. Inte ens mellan gitarr och fullskalig bas.

Sen kan jag hålla med om att det inte finns så många snygga kortskaliga modeller. Men jag tror det kommer mer och mer faktiskt.

Postat

Sant, som du säger, att många har för små händer. I de fallen antar jag att det bara är att svälja stoltheten och köpa en kortskalig. Samtidigt tror jag inte att många skulle klara av ett sådant byte, vare sig de kunde spela på sin fullskaliga eller inte. Det blir ju en helt annan känsla i strängarna på de kortskaliga. Jag märker stor skillnad i tensionen i strängarna bara på min Fender Jazz och min Ric 4003!

Postat

Jag skulle ta en titt på Squire Affinity Series, köpte en sån strata åt mina grabbar när dom började spela, nu har dom bytt upp sej och jag fick stjäla tillbaka den till mina inspelningar. Känns jättebra och låter helt OK, borde vara samma med basarna........

Postat

Tack för alla svar! Kommer använda den här tråden som referens när jag söker efter basar.

Behöver man förresten ha något mellan mixern och basen, eller går det att koppla in den direkt på en kanal?

/Daniel

Postat

Om jag skulle köpa en ny bas för runt 2000:- skulle jag satsa på en SX P-bas. Oftast (inte alla men många exemplar) är VÄLDIGT bra instrument för dom pengarna. Ska det vara begagnat skulle jag försöka hitta en gammal Ibanez eller Aria Pro.

Om du behöver mer hjälp är det bara att ringa eller fråga på MSN Daniel, vi känner ju trots allt varandra 🙁

/Kristoffer

Postat

Ja just det, SX! Jag har lirat på såna ett par gånger, en Pbas. Kändes faktiskt väldigt trevlig, även om just mitt ex hade behövt sig en liten omgång justeringar. Lät lite halvdöd, men absolut ingen pjåkig bas! Väldigt billiga också!

Postat

Jag köpte en J&D, jazzbas-modellen. Den gick väl på 1700 eller nåt i den stilen. Låter jättebra och är skön att spela på. Snygg är den ju dessutom. Och står man en bit ifrån och kisar lite så ser loggan nästan ut som en Fenderlogga. Lätt synfel underlättar.

Men -- den är sjukt känslig för störningar från annan elektronik. Jag måste sitta och trixa som fan för att hitta en brus-/knasterfri vinkel att stå/sitta i när jag ska spela in. En stor nackdel alltså.

Postat (redigerat)

Köpte rätt nyss en sån här till grabben:

GSR200_BK_1P_03.jpg

, bättre beg för tvåtusen spänn. Skitbra. Det finns en lillebrorsa som kostar under 2 papp ny. Jag hade f ö en tråd i ämnet här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=15652&hl=elbas

Squire är ju oxå utmärkta grejjer.

Köp begagnat!

tjing

Bengan

Edit: Och du ska ha nånting mellan mixern och basen, ja. Själv kör jag PODen eller VTB-1-an. Det finns väl svinbilliga line-boxar om man vill råsnåla. Det primära är ju att komma upp till linenivå.

När jag tänker efter så har jag faktiskt inte provat att skicka just Ibanezen direkt till mixern, det kanske funkar rätt bra tack vare dess aktiva elektronik?

Redigerat av Vallhagen
Postat

Jag kör me Aria stb, som man får loss för ca tvåtusingen, och är oförskämt nöjd med tanke på priset. Brum och knaster förvisso, men det är väl ett singelcoil-fenomen? Har samma problem med stratakopian från Cort, men inga såna problem (eller betydligt mindre iaf) med Washburn HB30.

Postat (redigerat)

Det jag tycker är det viktigaste, är mickarna...

Min första bas är en "J&D" Typ 2000:- Med EN mic i mitten.. Hopplöst att ratta till ett bra ljud.

Min andra är en "Yamaha-pbx374" med två aktiva humbuckers.. kostade ..2900:- tror jag. Och det få till en massa olika varianter av ljud i den.. (och så är den silverfärgad också 😆 )..

Köp en begagnad bas med aktiva mickar... Det är "mitt" råd.

...Moberg

Redigerat av Moberg
Postat

Jag kör med en gammal Samick som jag lånat av en vän (ser den som min nu 😆 )

Håller stämningen fruktansvärt bra och intonerar utmärkt, väldigt skön och lättspelad är den också.

Mikarna är ok, en J-Bass mik vid stallet och en P-Bass mik i mittläget.

Postat
Om jag skulle köpa en ny bas för runt 2000:- skulle jag satsa på en SX P-bas. Oftast (inte alla men många exemplar) är VÄLDIGT bra instrument för dom pengarna. Ska det vara begagnat skulle jag försöka hitta en gammal Ibanez eller Aria Pro.

Om du behöver mer hjälp är det bara att ringa eller fråga på MSN Daniel, vi känner ju trots allt varandra 😱

/Kristoffer

Hej Kristoffer 🙂 ... så nu har du äntligen hittat hit då 🙂

Till alla:

Tack för alla tips!

/Daniel

Postat (redigerat)
Det jag tycker är det viktigaste, är mickarna...

Min första bas är en "J&D" Typ 2000:- Med EN mic i mitten.. Hopplöst att ratta till ett bra ljud.

/.../

Köp en begagnad bas med aktiva mickar... Det är "mitt" råd.

...Moberg

Jag håller inte med om att antalet mickar är avgörande för hur bra ljud man kan kräma ur från en bas. En klassisk Fender PBas är ju ett bra praktiskt exempel på det. PBasen är förvisso inte den mest mångsidiga man kan tänka sig, men bra låter den.

Däremot har du rätt i att aktiva mickar kan vara en fördel för många. I alla fall om man är ute efter ett cleant modern sound. Personligen föredrar jag dock passiva, även om jag funderar på att slänga in aktiva i min JBas och ha min Ric för mer klassiska sound. JBasen låter ju ändå så cleant, så det kan ju vara bra att utnyttja det.

Tänkte bara tillägga att om man är ute efter en jävligt bra bas och kan lägga lite mer än 2000, kanske runt 3-4, så skulle jag utan tvekan köpa en Fender Jbas MIM (Made In Mexico). Svårt att få mer bas för de pengarna. Vad som är viktigt att tänka på när man köper Fender MIM är att noga undersöka exemplaret. Har man tur kan man hitta riktiga guldkorn, men på grund av den halvdana kvalitetskontrollen är risken ganska stor att man får ett måndagsexemplar.

Man bör dock också tänka på att kvalitetskontrollen är bättre på MIM än Squier (och förmodligen på alla andra likvärdiga märken som Stagg, SX m.fl.), så den är på intet sätt dålig för prisklassen.

EDIT: Den här kanske hade kunnat vara något? http://www.blocket.se/vi/7426317.htm?ca=11_s

Redigerat av Torwald
  • 2 år senare...
Postat

Jag återupplivar denna tråd lite oförskämt. 😉

Jag har lirat gitarr i flera år, men tappat intresset mer och mer på senare. Flickvännen köpte en elbas och det slutar med att jag sitter och plinkar på den mycket mer än nån av gitarrerna. Det är roligare helt enkelt, så jag funderar på att sadla om till heltidsbasist istället. Gitarspelandet ger mig inget längre.

Jag skulle ju egentligen behöva en egen bas, och hittade den här tråden under sökandet. Jag har kikat igenom en massa recensioner på internet, och det har visat sig att Ibanez GSR200 verkar vara ett säkert kort vad det gäller kvalitet och ton. Tror att nån som skrev tidigare i tråden köpte en sån till sin son. Ser iallafall så ut.

Postat

440305.jpg

Yamaha - RBX375FSL

Kostar strax under 3000kr. Jag äger själv en sån. Låter mycket bra och det är kul att ha en femte sträng ibland 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.