Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har en mixer och jag har hitills gjort mest lajnat synthar och förstärkar simulatorer. Men de få gånger jag lånar mick har jag inte använt fantommatningen. Har en påswitch på baksidan av mixen, men jag har inte tillräckligt kunskap vad det är för att använda den.

Vad är det för ingångar som hoppar igång när jag slår på den, är det alla xlr ingångar? Eller är det även någon annat som fantommatas?

Vilka mickrofoner får fantommatas?

Vågar inte köra in 48volt i en mick som är lånad om jag inte är säker på att den klarar det? Och vad gör det för skillnad på ljudet mer specifikt, hur skulle ni förklara det?

Annons
Postat (redigerat)

Om du får ljud utan att använda fantommatning har du gjort rätt i att inte sätta på den. Kondensatormikrofoner kräver fantommatning. Om du har en switch som sätter på fantommatning på alla kanaler samtidigt så går det bra att ha dynamiska mikrofoner inkopplade samtidigt som kondensatormikrofoner. De flesta dynamiska mickar tål det. Var dock mer försiktig med exempelvis bandmikrofoner.

EDIT: Förtydligade

Redigerat av Torwald
Postat

....och tänk alltid på att ha kopplat in mikrofonen INNAN du slår på fantommatningen.

Om du slår på den och sedan kopplar in mikrofonen så kan du med stor sannorlikhet skada membranet.

Postat
....och tänk alltid på att ha kopplat in mikrofonen INNAN du slår på fantommatningen.

Om du slår på den och sedan kopplar in mikrofonen så kan du med stor sannorlikhet skada membranet.

Exakt, och så har jag även förstått att man ska stänga av fantommatningen innan man drar ut kabeln också.

Postat

Exakt, och så har jag även förstått att man ska stänga av fantommatningen innan man drar ut kabeln också.

stämmer bra det 😳

Postat
det märker du när du köper en.  😕

Det blir att goggla, nyfiken.

Några exempel på bandmikrofoner (på utrikiska: Ribbon microphone):

AEA R-84 och R-92

Royer Labs R-121

Crowley&Tripp Studio Vocalist, Proscenium och Naked Eye

Oktava ML-52

GoldenAge R1 och R2

sE Electronics R1

Sontronics Sigma (som dock SKA fantommatas...)

Postat

Jag har hört att det dessutom är en god idé att vänta en stund med att koppla ur mikrofonen efter att man har stängt av fantommatningen, för att vara på den säkra sidan.

Postat

hej

de fall där jag har använt fantommatning så kan jag säga att jag inte tänkt på att man ska slå av fantommatningen före eller efter, eller att man ska rycka ut sladden efter att man slagit av fantommatningen. Visst kan det vara så, men som sagt, grejerna har ju inte förstörts och jag tror i min enfaldighet att de bör nog klara av sådant.

sedan har jag väl hört att man kan köra med dynamiska med fantom, men helst inte då det skadar mer än vad det hjälper. fantommatning skall alltid bara användas i de fall där man använder kondensatorer - fast det vet nog alla

mvh Anders

Postat
Visst kan det vara så, men som sagt, grejerna har ju inte förstörts och jag tror i min enfaldighet att de bör nog klara av sådant.

Visst, men en dag så kanske du rycker ur kabeln ur din Neumann och den pajjar. Då är det inte roligt.

Postat
fantommatning skall alltid bara användas i de fall där man använder kondensatorer - fast det vet nog alla

Nej, inte alla 😉

Postat
fantommatning skall alltid bara användas i de fall där man använder kondensatorer - fast det vet nog alla

Nej, inte alla 😄

Det finns dessutom åtminstone en dynamisk mic som kräver fantommatning; BLUE The Ball - och som sagt Sontronics Sigma som är en bandmic som kräver fantommatning. Royer har också bandmicar som behöver fantommatning; R-122 och SF-24.

Allt för att bidra till den allmänna förvirringen... 😄

Anledningen till att det är riskabelt att koppla in/ur en mikrofon medan fantommatningen är igång, är att man sällan lyckas få kontakt/bryta kontakten med alla stiften i XLR-kontakten samtidigt - och då kan man få obalans i matningen, som gör att man knäcker mikrofonen. Preampen brukar klara det mesta, men mikrofonen lever farligt om man envisas med att göra fel... 😉

Vissa riktigt gamla dynamiska micar tål inte fantommatning, men då är de så gamla, att de ändå låter skit - så då är det ingen förlust om man knäcker dem... 🙂

Vissa billiga dynamiska micar har inte balanserad anslutning, utan man kopplar in dem med en adapterkabel från monotele till XLR - och då kortsluter man fantommatningen om den är igång - och kan riskera att knäcka preampens nätdel... 😉

Postat

Tänkte lägga till en sak bland alla säkerhetsföreskrifter: Stäng av högtalare och hörlurar innan du sätter av/på fantommatning. Det blir en ljudlig smäll som riskerar skada högtalare och hörlurar.

Hälsningar

/Henrik

Postat
Tänkte lägga till en sak bland alla säkerhetsföreskrifter: Stäng av högtalare och hörlurar innan du sätter av/på fantommatning. Det blir en ljudlig smäll som riskerar skada högtalare och hörlurar.

Tack för varningen 😮

Postat

Hälsningar

/Henrik

...och öron!!! 😲

Postat

Har aldrig hört talas om att det kan innebära risk om man kopplar in eller ur en mikrofon med fantommatning på. Har gjort detta "fel" konsekvent i 10 år och aldrig lyckats pajja en mikrofon.

Att man däremot inte ska sätta på fantommatningen och samtidigt ha igång monitorer/omutead kanalstripp är en annan femma. Har aldrig lyckats förstöra något på detta sättet, men däremot är det inte det minsta skoj att lyssna på.

Postat
Har aldrig hört talas om att det kan innebära risk om man kopplar in eller ur en mikrofon med fantommatning på. Har gjort detta "fel" konsekvent i 10 år och aldrig lyckats pajja en mikrofon.

Det står nog nämnt i de flesta manualer till mikrofoner (som de flesta inte brukar läsa, men ändå...) - och förr eller senare är olyckan framme om man gör fel hela tiden. Better safe than sorry... 🙂😉

Postat

Fast de brukar åas skriva ganska mycket saker i manualer som man kan strunta i utan att det är någon större fara. Givetvis är det ju alltid en fördel att följa de råden, men de står ju där oftast mest för att de vill skydda sigsjälva.

Postat

Det jag tycker är lite konstigt är att jag aldrig hört talas om det innan. Har jobbat i både små och lite större studios med olika tekniker men ska det bytas mikrofon så är det mute på mixern som gäller. Aldrig hört talas om något annat.

Är det nån här (eller hört talas om nån annan) som råkat förstöra sin mikrofon pga att fantommatningen varit på?

Jobbade väldigt mycket med ett Mackiebord förr och där satt fantommatningsswitcharna jäkligt krångligt till, plus att man bara kunde switcha 8 kanaler i taget. Skulle man då stänga av fantommatningen för att byta mik på kanal 6 och släckte man automatiskt ut kanal 1-8. Då skulle man ju va tvungen att mutea alla dom 8 första kanalerna (förutsatt att man hade mickar på alla, men det är ju inte alls ovanligt), leta sig fram bakom mätarbryggan och komma åt switchen, springa iväg och byta mikrofon, tillbaka och krångla sig bakom och switcha tillbaka, och sedan mutea upp. Risken är nog större att man snubblar på nånting och vräker en mikrofon i golvet eller lessnar på att spela in för att det tog 10 minuter att byta.

Postat

Har aldrig hört om något som gått sönder av fantommatning heller. Det brukar rekommenderas att man undviker matning i samband med bandmikar, men det är bara om något är felkopplat eller kabeln är defekt som det är någon fara.

Postat
Det jag tycker är lite konstigt är att jag aldrig hört talas om det innan. Har jobbat i både små och lite större studios med olika tekniker men ska det bytas mikrofon så är det mute på mixern som gäller. Aldrig hört talas om något annat.

Är det nån här (eller hört talas om nån annan) som råkat förstöra sin mikrofon pga att fantommatningen varit på?

Jobbade väldigt mycket med ett Mackiebord förr och där satt fantommatningsswitcharna jäkligt krångligt till, plus att man bara kunde switcha 8 kanaler i taget. Skulle man då stänga av fantommatningen för att byta mik på kanal 6 och släckte man automatiskt ut kanal 1-8. Då skulle man ju va tvungen att mutea alla dom 8 första kanalerna (förutsatt att man hade mickar på alla, men det är ju inte alls ovanligt), leta sig fram bakom mätarbryggan och komma åt switchen, springa iväg och byta mikrofon, tillbaka och krångla sig bakom och switcha tillbaka, och sedan mutea upp. Risken är nog större att man snubblar på nånting och vräker en mikrofon i golvet eller lessnar på att spela in för att det tog 10 minuter att byta.

Precis! Varför skulle mikarna gå sönder av det?

Postat

En annan fråga ang fantommatning.

Hur är det att koppla in mickar som har egen separat strömmatning till en mickpreamp med fantommatning på?

Jag har alltid undvikit detta i tron att det skulle kunna inträffa något otrevligt. Men det kanske inte behövs?

Postat
En annan fråga ang fantommatning.

Hur är det att koppla in mickar som har egen separat strömmatning till en mickpreamp med fantommatning på?

Jag har alltid undvikit detta i tron att det skulle kunna inträffa något otrevligt. Men det kanske inte behövs?

Det spelar ingen roll.

Rörmicar har egen spänningsmatning och behöver därför inte fantommatningen fårn preampen - men det händer ändå inget otrevligt om fantommatningen är igång. 😳

Samma sak när det gäller dynamiska micar, osm ju inte heller behöver fantommatning. Det gör varken till eller ifrån om matningen är igång eller inte med sådana micar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.