Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.

Satt och lyssna på Beatles, Let it be skivan, och insåg att trumljudet är sanslöst torrt, speciellt om man lyssnar på pukorna, de finns knappt, ett anslag sedan...ringer ingenting.

Vad är knepet här? Hade Ringo Starr vitt skilda trumset mot dagens (tror jag ej), eller är det inspelningstekniken som skapar soundet?

Alla tips mottages tacksamt - här ska skapas 70'sstämning!

Annons
Postat

Glöm inte att trummor lät otroligt mycket mindre på Beatles tid. Att pukorna inte sjunger är knappast en slump.

Eftersom trummor inte lät så mycket, förefaller det för mig också ganska logiskt att man inte kompresserade pukorna hårt för att framhäva ett sjung - det fanns ju inte med i ljudbilden från början. Jag kan inte komma på någon bra parallell, men tänk dig att det vore ungefär som att framhäva ett klonkigt basljud på en kontra.

Inte mycket till liknelse, förstås, men jag tror man förstår idén. Tänk dock på att jag bara spekulerar! Jag tror mig på intet sätt sitta med facit i hand 😆

Postat
Eftersom trummor inte lät så mycket, förefaller det för mig också ganska logiskt att man inte kompresserade pukorna hårt för att framhäva ett sjung - det fanns ju inte med i ljudbilden från början. Jag kan inte komma på någon bra parallell, men tänk dig att det vore ungefär som att framhäva ett klonkigt basljud på en kontra.

Logisk tanke,

måste väl sitta nån gammal räv här som var med på den tiden...?

Kanske någon vet en samplingsskiva i denna stil - (gissar att det är den vägen jag får gå, nya prylar blir det tyvärr inte just nu)

Postat

Stäm pukorna så att de klingar av ganska snabbt efter anslaget. Virveln ska också vara kort, ganska ljus och med tydlig sejjarsnärt.

Placera trummorna i ett ganska dämpat rum och micka upp hela trumsetet med ett stereopar. Komplettera med en närmick på bastrumman.

Postat (redigerat)
Stäm pukorna så att de klingar av ganska snabbt efter anslaget. Virveln ska också vara kort, ganska ljus och med tydlig sejjarsnärt.

Placera trummorna i ett ganska dämpat rum och micka upp hela trumsetet med ett stereopar. Komplettera med en närmick på bastrumman.

Tackar.

Ett stackars ensamt stereopar låter som det kan göra susen för ljudbilden.

Kanske man kan sätta en gate så ljudet klingar av snabbare, dvs dödar efterklangen. Inte klipper rakt av, utan fadas ut snabbt. Känns som det definitivt finns som funktion nånstans...

Redigerat av milton
Postat
"kompresserade" =komprimerade?

Simpelt inspelat med lite botten och lite topp, alltså distansmickat i ett torrt rum med "snålstämda trummor". Helst ska man ju välja något sådant träslag i trummorna också, sen stämma bra. Poängen är ju att det ställer krav på rummet att nå något liknande. En vanlig replokal kanske inte kan mäta sig med Abbey Road...

Postat
"kompresserade" =komprimerade?

Simpelt inspelat med lite botten och lite topp, alltså distansmickat i ett torrt rum med "snålstämda trummor". Helst ska man ju välja något sådant träslag i trummorna också, sen stämma bra. Poängen är ju att det ställer krav på rummet att nå något liknande. En vanlig replokal kanske inte kan mäta sig med Abbey Road...

Hehe, ja kompresserade = komprimerade. Blev lite svengelska där 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.