Jump to content
Annons

Spansk klassisk akustisk gitarr max 5000 kr

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag sökte först i Sök-funktionen, men fann inget av intresse. Därför startar jag denna lilla tråd om spanska klassiska akustiska gitarrer för max 5000 kr.

Jag testade en Enrique Keller, modell "Tarrega", för några månader sedan. Den lät bra, kostade bara 2000 kr. Solit lock i ceder. 5 års garanti. Det konstiga med den är att namnet Enrique Keller inte står nånstans på gitarren.

Sedan finns ju Alhambra. Modell 2C för 2800 kr och modell 3C för 3400 kr och likaledes modell 3F för 3400 kr idag. Sedan finns en 5P-modell för 5000 kr också.

Och då undrar jag, vad står C, P och F samt N och W för, när det gäller Alhambras gitarrer. I de två affärer jag frågat har de inte vetat!

Sedan undrar jag också hur de kan säga att 3C är en lättspelad gitarr och 5P är en mer svårspelad gitarr? Deras mått är helt identiska! Finns det något annat som ligger i begreppet lättspelad gitarr?

Estéve lär ju vara ok också. Hur är Valencia och Rodriquez? Är Levin något att ha?

Berätta gärna om era erfarenheter av spanska gitarrer i denna prisklass. Vad ska man köpa och varför? Jag vill ha en "lättspelad" spansk gitarr (i betydelsen att jag har korta fingrar).

😄

:musik

Annons
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Tack! Läste en hel del trådar där på det amerikanska Forumet nu. Om storlekar på gitarrer, om skillnaden mellan gran och ceder m.m.

😳

Redigerat av musik
Postat
Hej!

Jag sökte först i Sök-funktionen, men fann inget av intresse. Därför startar jag denna lilla tråd om spanska klassiska akustiska gitarrer för max 5000 kr.

Jag testade en Enrique Keller, modell "Tarrega", för några månader sedan. Den lät bra, kostade bara 2000 kr. Solit lock i ceder. 5 års garanti. Det konstiga med den är att namnet Enrique Keller inte står nånstans på gitarren.

Sedan finns ju Alhambra. Modell 2C för 2800 kr och modell 3C för 3400 kr och likaledes modell 3F för 3400 kr idag. Sedan finns en 5P-modell för 5000 kr också.

Och då undrar jag, vad står C, P och F samt N och W för, när det gäller Alhambras gitarrer. I de två affärer jag frågat har de inte vetat!

Sedan undrar jag också hur de kan säga att 3C är en lättspelad gitarr och 5P är en mer svårspelad gitarr? Deras mått är helt identiska! Finns det något annat som ligger i begreppet lättspelad gitarr?

Estéve lär ju vara ok också. Hur är Valencia och Rodriquez? Är Levin något att ha?

Berätta gärna om era erfarenheter av spanska gitarrer i denna prisklass. Vad ska man köpa och varför? Jag vill ha en "lättspelad" spansk gitarr (i betydelsen att jag har korta fingrar).

😛

Har nog bestämt för mig att f-modellerna är just flamenco gitarrer (har de en golpeador så är det helt hundra). Kolla deras hemsidaefter specifikationerna. Jag ser inget som tyder på ngn förklarlig skillnad på clásico C eller P.

Dock tycker jag att du ska köpa en granlock, och om du inte skall spela flamenco så köp absolut utan golpeador (det går att sätta dit i efterhand om du ångrar dig, dessutom dämpar de ofta mindre).

Att en gitarr kan kännas tyngre eller lättare att spela på kan faktiskt ha med träet att göra, men kolla skillnaden på stall och sadelskenan. Var noga med att dessa inte är plast (om de är det fråga vad de tar extra för att sätta dit i ben, brukar kosta 2-300).

En till sak du skall vara noggrann med är att halsen inte slagit sig för mycket. Håll gitarren med halsen nedåt och titta jäms med strängen (som är rak) mot sadelskenen och följ linjen, ofta brukar det vara en liten puckel vid 12:e band p.g.a. att det är mycket torra luftfuktighet i Sverige än i Spanien, dessutom att det är en massa trä vid klacken som påverkas långsammare av träets uttorkning.

Mekaniken skall du också kolla att den sitter på plats och är lätt att skruva (lite motstånd skall det ju vara, men att du känner att det löper jämnt).

Men slutligen, både Estéve och Alhambra är bra gitarrer, Enrique Keller är jag inte jätteförtjust i alltid, har testat några exemplar som har hållit ungefär den klass man betalar för... men inte mer... söker du noggrant kan du dock hitta ett bra.

Slutligen, låt dig inte övertalas av ngn säljare,, känns det det minsta dåligt i butiken kommer det nog att kännas så sedan också... man lär sig dock undvika de brister (vargtoner, skorr på vissa ställen m.m) varje instrument har har jag erfarit.

Det där med mensuren... den är som standard är 650mm, det finns både längre och kortare mensur, men jag tror att du ska köra den vanliga, det finns enorma fördelar att ha kortare fingrar, det finns också fördelar med längre. Om det är tungrott kan du ha strängar med lägre spänning i sig, det kan faktiskt skilja kilon på en och samma sträng beroende på tjocklek och typ av nylon eller kolfiberblandning.

Nu ska jag sluta gagga. Hoppas du fått svar på ngn av dina frågor och lite till!

🙂

musik (oregistrerad)
Postat

Tack! Det bästa svar och inlägg överhuvudtaget som jag läst på mycket mycket lång tid! Jag skall beakta alltihop.

Trevlig helg!

😉

El Gatto (oregistrerad)
Postat

Tja

Jag har en Alhambra 5P som jag är jäkligt nöjd med!! Många av mina gitarrlärare var jäkligt överaskade över att den lät så bra för de pengarna!!

Cheers mates!!

Postat
Tack! Det bästa svar och inlägg överhuvudtaget som jag läst på mycket mycket lång tid! Jag skall beakta alltihop.

Trevlig helg!

:rolleyes:

Kul att höra, det är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Önskar jag kunde lika mycket om studioteknik som om gura... då hade jag iof sig inte behövt hänga här kanske?

Ska skriva en artikel för en gitarrtidning (inriktad bara på klassisk gitarr) i sverige om just vad man skall kolla vid gitarrinköp och om dess konstruktion. Mycket för att lära mig mer dock.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.