Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vi i bandet har fått låna 2st Behringer ADA8000 som vi tänkte använda tillsammans med våra M-Audio Delta 1010LT. Vi var i studion igår och skulle testa dem men vi får ingen signal ur lådorna. När vi sedan läste igenom manualen så står det att alla de 8 analoga ingångarna är routade till ADAT OUT. Och av vad vi kunde utläsa så är ADAT IN routat till de 8 analoga ut. Min fundering är då om vi kan bygla ihop ADAT OUT till ADAT IN (TOSLINK) för att på det viset kunna använda lådorna som mikrofon-preamps? M.a.o. vi vill använda de 2st ADA8000 enbart som mikrofon-preamps.

Redigerat av BaldByChoice
Annons
Postat

Japp. Funkar utmärkt att koppla som ni tänkt er. Du behöver en lightpipe kabel per styck. Det finns ett skjutreglage på baksidan för "synch", skall stå på "internal" eller nåt sånt.

G.

Postat
Japp. Funkar utmärkt att koppla som ni tänkt er. Du behöver en lightpipe kabel per styck. Det finns ett skjutreglage på baksidan för "synch", skall stå på "internal" eller nåt sånt.

G.

Vad bra! Tack för upplysningen. 😄

Med "en lightpipe kabel per styck" menar du att vi behöver en optisk kabel per ADA8000 antar jag?

Postat

Mitt tips är att ha två optiska kablar per burk, detta för att du ska få sync från ljudkortet i datorn. Koppla ut från ADA8000 till in på kortet och ut från kortet till in på samma ADA8000. Sätt den lilla switchen på baksidan på slave/adat in och låt ljudkortets interna klocka styra dina två ADA8000.

Postat
Mitt tips är att ha två optiska kablar per burk, detta för att du ska få sync från ljudkortet i datorn. Koppla ut från ADA8000 till in på kortet och ut från kortet till in på samma ADA8000. Sätt den lilla switchen på baksidan på slave/adat in och låt ljudkortets interna klocka styra dina två ADA8000.

Det funkar ju inte med tanke på att Delta 1010LT inte har några optiska in- eller utgångar. 😛

Postat (redigerat)
Med "en lightpipe kabel per styck" menar du att vi behöver en optisk kabel per ADA8000 antar jag?

Ledsen för missförståndet.

Jag tenderar att kalla optiska kablar för lightpipe. Antagligen är det fel.

Tuta o kör bara.

Koppla sen från B* till Delta med vanliga kablar. Minns inte om Delta-kortet har balanserade eller obalanserade in. Kolla manualen. Om möjligt är det lite säkrare mot brum att köra balanserat även om det inte behöver betyda någon större skillnad.

En nackdel ni får är att ni driver varje signal genom 2 AD omvandlare och en DA omvandlare. Som bekant förbättras inte ljudet av en omvandlare.

Tyvärr är det väl inte världens bästa kvalitet ni får, varken AD eller DA i Behringer burken är i högsta klassen och ni kan få en del brus. Men för en replokalsinpelning är det många steg uppåt från en kassettbandare.

Inte heller Delta kortet är absolut toppklass, men jag tror inte det är en begränsning här.

Vill ni ta ett lite steg uppåt så kan ni leta efter ljudkort till datorn med ADAT-ingång. Det borde ni kunna hitta för några tusenlappar, men jag är ingen större stjärna. Med 2 Adat in i datorn kan ni då köra direkt från B* burkarna och ha 16 in. Ni slipper då en DA och en AD i signalvägen vilket väl inte kan vara nån nackdel. Ett annat alternativ är att hitta nån hyfsad preamp och gå direkt in i Delta-kortet. Själv tycker jag om Line Audio Design OMP-8, 8 riktigt bra kanaler för sådär 5.000:- men det är ju pengar det också. Dyker upp begagnad ibland på Vendolin. Ett annat alternativ kan vara att titta på en mixer med förförstärkare, kan ju vara bra att ha live också.

Nå, tuta på.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Postat

Hej alla!

Jag har ett precis köpt ett Delta 1010LT och har skickat efter en ADA8000. Jag förstod inte riktigt hur man skulle koppla av era beskrivningar.

En kompis till mig sa att man kunde köpa en multikabel med xlr-honor till rca-hanar http://www.fitzpatrick.se/database/images/medium/xrf-800.jpg och koppla till ljudkortet. Skulle det alltså inte funka?

Postat

Kabeln ser bra ut. Visste inte det finns såna färdiga, trodde man var tvungen löda själv.

Gunnar.

Postat (redigerat)
Hej alla!

Jag har ett precis köpt ett Delta 1010LT och har skickat efter en ADA8000. Jag förstod inte riktigt hur man skulle koppla av era beskrivningar.

En kompis till mig sa att man kunde köpa en multikabel med xlr-honor till rca-hanar http://www.fitzpatrick.se/database/images/medium/xrf-800.jpg och koppla till ljudkortet. Skulle det alltså inte funka?

Vad jag förstår av trombonistens svar så kopplar man ihop ADAT OUT med ADAT IN (på baksidan av ADA8000). Jag har dock inte testat än men jag litar på grabbarna här på forumet! 😄

Jag har precis (igår) köpt 2 stycken* TOSLINK-kablar (optiska) och åker antagligen iväg till studion ikväll för diverse experimenterande.

Jag återkommer med resultatet. 🙂

* Vi har 2st ADA8000-enheter, därav 2st kablar.

EDIT: Förtydligande.

Redigerat av BaldByChoice
Postat

Först behöver du en optisk kabel som du kopplar från Behringers A/D till Behringers D/A.

Sen använder du kabeln som din kompis tipsade om, för att koppla från Behringer till Delta1010LT.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.