Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad vinner jag på att ha en rörkondare jämfört med en vanlig kondare tillsammans med en rörbestyckad preamp? Mer värme, eller? Hur blir kombinationen rörkondare/rörpreamp? Om jag får ett bättre ljud med rörmiken så vad rekommenderas då i prisklassen 2000-4000:-?

Annons
Postat

Hej,du får inte en rörmik vär namnet för dom pengarna,dessutom är det inte mycket att trakta efter om du ändå skall ha en tube-pre,men välj då en som inte är fake,finns väldigt många produkter därute som inte borde kallas för rör-burkar/mikar-fast det sitter ett litet 12ax7 i dom betyder inte det att dom levererar 50-tals sound etc automatiskt,varför betala för smäck-lägg mer pengar på en bättre men ändå billig rörmik om det är vad du är ute efter(ca 5-6000:-)!!!

MXL V 69 Tube är väldigt bra för pengarna-Fitzpatrick i Sverige,kolla ebay,betydligt billigare osv osv...

Ett annat alternativ är SE z 5600...typ samma pengar...billigare kommer du inte undan!

Skall du ha en riktig rörmik får du hosta upp det 10 dubbla 😳

Postat

En rörmic som jag gillar (trots att jag inte brukar gilla rörljud - förmodligen för att jag inte har testat de riktigt dyra rörprylarna...), är Studio Projects T3. En annan som kändes mycket intressant när jag testade helt nyligen (kommer upp på testsiten efter helgen), är sE Electronics Gemini. 😳

Postat
Vad vinner jag på att ha en rörkondare jämfört med en vanlig kondare tillsammans med en rörbestyckad preamp? Mer värme, eller? Hur blir kombinationen rörkondare/rörpreamp? Om jag får ett bättre ljud med rörmiken så vad rekommenderas då i prisklassen 2000-4000:-?

Du vinner inget. Rör låter inte varmare eller bättre än nåt annat. Det är totalen som räknas. Riktigt bra mickar låter bra och kostar tyvärr pengar. Vad som är i dem är inte det viktigaste, en del har rör andra har det inte.

Nå, vi pratade budget.

Det är en ganska stor "inträdesbiljett" i kostnad för att få till en rörmick, nätagg i en egen låda, nästan alltid en transformator i micken, ofta en "attache-väska" för att skicka grejerna i. Allt det där kostar pengar som du betalar för. Så jämfört med en annan mick för samma pris så måste tillverkaren spara in nånstans. Jag kan slå vad om att för 4.000:- så får du en mycket bättre mick om du inte väljer rör. När tillverkaren snålar in på kostnaden kan man räkna med att det brusar och distar, särskilt i billiga rörmickar. Gillar du det så är det ju OK, gillar du det inte så är det bara att ta ett antal steg upp till det riktigt bra grejorna (lägg till en nolla i priset och lite till).

Men, bättre och bättre, vad är det?

Det handlar om vad mikrofonen passar till och hjälper till med. Ibland är bästa mikrofonen en Shure SM58. Så prova alltid innan du köper. Med just det du skall spela in. Spelar ju mindre roll om du köper en begad standardmick för en tusenlapp, du kan ju alltid sälja den vidare. Men de där "halvbra" sakerna man köper nya blir alltför ofta en besvikelse, och inget får man för dem när det är dags att göra sig av med dem.

Gunnar

Postat

Det har blivit lite överdrivet. Numera ska alla fabrikat ha rörmikorofner och bandmikrofoner, eftersom det har blivit en hype omkring båda dessa tekniker. Det är inte nödvändigt med rör eller band i mokrofonerna för att det ska låta bra - men man får en lite annan färgning av ljudet än i vanliga kondensatormikrofoner. Om man gillar färgningen eller inte, är en annan fråga. 🙂

Jag gillar som sagt Studio Projects T3 och sE Electronics Gemini, men det finns många andra billigare rörmikrofoner som inte alls är lika trevliga.

Samma sak när det gäller bandmikrofoner. Där är min favorit hittills AEA R-84 och på andra plats kommer Royer R-121 - så länge man pratar någorlunda rimliga pengar. På dubbla priset ligger Crowley & Tripp's helt underbara Studio Vocalist och Proscenium, som slår undan benen utan pardon på både R-84 och R-121 - men det är ju inte alla som tycker att det handlar om rimliga pengar runt 20000:-... 🙂

Rörmikrofoner i den prisklassen har jag inte testat hittills, men jag kan tänka mig att det kan vara ungefär samma sorts känsla där...

Postat

OK, tack för era synpunkter. Jag har anat att om jag vill ha studiokvalitét så kommer det att kosta 🙂 . Jag kör en budgetvariant med ADK a51s och en ART preamp. Kan få till ett ganska krispigt och varmt ljud med den. Frågan är vad det kostar att komma upp ett snäpp i kvalitét? Om det är värt att lägga stora pengar i amatörsammanhang?

Postat
Jag kör en budgetvariant med ADK a51s och en ART preamp. Kan få till ett ganska krispigt och varmt ljud med den. Frågan är vad det kostar att komma upp ett snäpp i kvalitét?

Jag skulle lägga pengarna på en bra mikrofonförstärkare. ARTs små rörpreampar känns lite torftiga. Hårda och gryniga på "fel" sätt.

Postat
En annan som kändes mycket intressant när jag testade helt nyligen (kommer upp på testsiten efter helgen), är sE Electronics Gemini. 🙂

Har du lånat micken? Eller köpt?

Svensk återförsäljare sökes 😕

Postat (redigerat)
En annan som kändes mycket intressant när jag testade helt nyligen (kommer upp på testsiten efter helgen), är sE Electronics Gemini. 😄

Har du lånat micken? Eller köpt?

Svensk återförsäljare sökes 😆

Lånat - till den senaste omgånger testinspelningar... 😆

Om du känner för det, så kan du vända dig till mig om du vill köpa sE Electronics-micar. 😄 Jag ska lägga upp dem på firmasiten när jag hinner med det - men tiden ska räcka till så mycket... 😆

Redigerat av Claes
Postat
Claes,har du testat Z 5600,den är klart rekommenderad vill jag bara säga!!! 😆

Tyvärr inte. Jag får kolla till nästa testomgång om jag kan låna en sådan... 😆

De som kom med denna omgången, är följande:

R1 (Ribbon), 2A (småmembranare), Gemini (dubbla rör) och Icis (rör).

Postat
Rör låter inte varmare eller bättre än nåt annat. Det är totalen som räknas. Riktigt bra mickar låter bra och kostar tyvärr pengar. Vad som är i dem är inte det viktigaste, en del har rör andra har det inte.

Nå, vi pratade budget.

Det är en ganska stor "inträdesbiljett" i kostnad för att få till en rörmick, nätagg i en egen låda, nästan alltid en transformator i micken, ofta en "attache-väska" för att skicka grejerna i. Allt det där kostar pengar som du betalar för. Så jämfört med en annan mick för samma pris så måste tillverkaren spara in nånstans. Jag kan slå vad om att för 4.000:- så får du en mycket bättre mick om du inte väljer rör. När tillverkaren snålar in på kostnaden kan man räkna med att det brusar och distar, särskilt i billiga rörmickar. Gillar du det så är det ju OK, gillar du det inte så är det bara att ta ett antal steg upp till det riktigt bra grejorna (lägg till en nolla i priset och lite till).

Men, bättre och bättre, vad är det?

Det handlar om vad mikrofonen passar till och hjälper till med. Ibland är bästa mikrofonen en Shure SM58. Så prova alltid innan du köper. Med just det du skall spela in. Spelar ju mindre roll om du köper en begad standardmick för en tusenlapp, du kan ju alltid sälja den vidare. Men de där "halvbra" sakerna man köper nya blir alltför ofta en besvikelse, och inget får man för dem när det är dags att göra sig av med dem.

Gunnar

Word.

Köp inte rörhypen. Det finns så många olika rör och så många olika sätt att använda röret i en mik att det inte finns några ljudmässigt gemensamma nämnare mellan rörmikar. Anta att man tog tio olika kondensatormikar, fem med rör och fem utan, och spelade in samma källa. De skulle alla låta olika, men jag tror inte att jag eller någon annan här skulle kunna peka ut vilka som hade ett rör i sig och vilka som inte hade det.

Röret bara en liten del bland andra, där kapselns uppbyggnad, grillens utformning, trafons egenskaper (och befintlighet) är långt viktigare – liksom generellt alla komponenters kvalitet och konstruktörens kunnande.

Hälsningar

/Henrik

Postat
Köp inte rörhypen. Det finns så många olika rör och så många olika sätt att använda röret i en mik att det inte finns några ljudmässigt gemensamma nämnare mellan rörmikar. Anta att man tog tio olika kondensatormikar, fem med rör och fem utan, och spelade in samma källa. De skulle alla låta olika, men jag tror inte att jag eller någon annan här skulle kunna peka ut vilka som hade ett rör i sig och vilka som inte hade det.

Röret bara en liten del bland andra, där kapselns uppbyggnad, grillens utformning, trafons egenskaper (och befintlighet) är långt viktigare – liksom generellt alla komponenters kvalitet och konstruktörens kunnande.

Hälsningar

/Henrik

Absolut!

Lyssnar man igenom ett gäng av mina testinspelningar, så hör man också detta själv - och inser att vissa micar låter riktigt bra, medan andra är mindre bra. Om de har någon speciell teknik eller inte, har inte så stor betydelse som reklamen vill påskina... 😮

Postat

Jag har en TSM MT47 som jag är väldigt nöjd med. Provade i lugn och ro alla mikar i prisklassen 1000-2000 kr på både Jam och Estrad i stockholm innan jag slog till och den stod i särklass till min röst iaf.

Hur stor iverkan röret i den har har jag ingen aning om, kan mycket väl vara ett försäljningsknep, men så länge min röst låter bra i den så är jag nöjd.

ethereal (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Håller med Phobos, kör en MT47 till mina pre-produktioner, men U47 på Skivorna...

Tycker faktiskt soundet inte diffar för mkt!

Skall köra en test med U47, U87, och Mt47 plus ett hemmabygge som jag också körde på senaste plattan..

Kolla in www.heedonline.com

På "The call" använde jag Tobias Lindells hemma bygge på hälften av låtarna och en U47 på resterande hälft!

Ingen större skillnad i sound enligt mig!

Det är framförallt vad som sjungs in i micen som avgör, kanske rum också.

Ett dåligt rumsljud är inget kul, så se till att dämpa.

Klart att rörmicar spelar roll på soundet!

Fan va gött det är att höra den där extra lilla värmen när man tar i 😉

Fast på en metalplatta funkar sm58 utmärkt! De högsta skriken (I ton) som jag lägger på "The Call" är med en sm58...Gott att kunna stå med micen i handen och få livekänslan samtidigt...

Det är också så att hemligheten till ett bra sound ligger i de övriga studioprylarna!

Ett fett mixerbord, kompressorer, distar och andra effekter...

Annars tycker jag faktiskt att de tipps till ett "dyrare" sound till sång som "Studio" tagit upp i sina nummer funkar utmärkt även till en sm58.

En annan viktig aspekt är att olika röster funkar olika bra i olika micar.

Jag testade 12 olika micar till andra plattan med Lost Horizon!

På "The Call" me Heed testade jag 6-8 micar...

När jag la sången på Crystal Eyes platta använde vi en 1000 kr mic, men det hörs enligt mig... var aldrig riktigt nöjd med den produktionen, låter förkyld rakt igenom. Där har man ett riktigt praktexempel på vad en fet inspelningsbudget kan göra för skillnad!

När man lägger micsound under luppen kan jag nog garantera att en U47 låter fett bättre än en MT47, men det återstår att höra 😱

Redigerat av ethereal
Postat (redigerat)

Jo som sagt---smakar det så kostar det...

Vet inte hur många av er som känner till Didrik de Geer´s mikrofoner för 150.000:- st*

De sägs vara grymma av en del,av andra sägs mindre smickrande omdömen,som alltid,men frågan är ju(för mig i alla fall)om en mikrofon kan berättiga ett sådant pris-OBS det är sant,jag har haft med honom att göra i andra sammanhang och man kan lugnt påstå att han är extrem i det han företar sig,han säger tex med avsky i rösten att "jag taaar inte i såna saker" om AKG c 414... 😉

Redigerat av Florian le Sage
Postat
Vet inte hur många av er som känner till Didrik de Geer´s mikrofoner för 150.000:- st*

*haha* Jo.. Det var en artikel i Studio för nåt år sedan om hans maffiga skeppslyktor av mässing (brons? 😄 ). Och vem som helst fick inte köpa hans micar heller.. Hmm Mycket speciell man Didrik 😉

Nåväl.. för att tillföra nåt i debatten då.. Jag är övertygad om att en bra micpreamp kan göra mer för en dålig mic än vad en bra mic kan göra för en dålig micpremap. Med andra ord.. Satsa på en hyffsat bra micpreamp.. Gärna en där du kan variera ingångsimpedansen mot micken för att tuna in den där rätta närheten i ljudet 😉

På transistorsidan och på rätt sida budgeten så gillar jag Onyx 800R för att den låter... Hmm.. ingenting. Den är väldigt transparent och tillför ingen färgning.

På rörsidan är jag förälskad i en A design MP2 men den kostar ju lite mer är 4000:- då 😛

Postat
Jo som sagt---smakar det så kostar det...

...

jag har haft med honom att göra i andra sammanhang och man kan lugnt påstå att han är extrem i det han företar sig,han säger tex med avsky i rösten att "jag taaar inte i såna saker" om AKG c 414... 😄

Konstigt påstående med tanke på att kapslarna i hans mikar är just AKG-kapslar, som sitter i C414TL-II.

Franz (oregistrerad)
Postat
Claes,har du testat Z 5600,den är klart rekommenderad vill jag bara säga!!! 😛

YES! Köpte en förra veckan. (Z 5600 A)

I´m loving it!

Men att det sitter rör i den, är inget jag reflekterar över.

En bra mick låter bra. Sedan får det gärna sitta friterade

skumbananer i trafon... 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.