Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej hej. är helt ny här, men har varit inne och kollat en hel del, och alla verkar trevliga som hjälper alla med allt och så 😱

Nu behöver även jag hjälp.

Införskaffade igår ett M-audio Delta 1010LT.

Problemet jag har är att när jag installerat cubase sx3 så visar den fortfarande mitt gamla ljudkort, eller rättare sagt ljudkortet som finns inbyggt på moderkortet, jag vill ju köra med mitt nya fräscha ljudkort :-/

Om någon vänlig själ som kan übermycket inom studioteknik vill adda mig på msn så vore de lajbans. kommer nog behöva fett med hjälp innan allt flyter på bra.

Mvh Anton

EDIT: Tydliggjorde rubrik från "hjälp! :-/ Nytt ljudkort" samt flyttade från avdelning Inspelning.

Redigerat av Olsberg
Annons
Postat

Du får nog gå in i BIOS och avaktivera det interna. Läs manualen om du har nån för datorn..

Postat

Nej, du behöver inte avaktivera det gamla kortet.

Du måste dock ändra inställningarna i Cubase, eftersom dess ljudkortsinställningar är helt fristående och oberoende av vilket ljudkort för själva Windows.

Starta Cubase

Devices-menyn

Klicka upp Device Setup, och välj VST Multitrack i det följande fönstret

Där kan du ändra drivrutinen till ASIO M-Audio Delta

Välj inte någon ASIO Multimedia eller ASIO DirectX-emulation som drivrutin

Postat

Tror jag gjorde rätt nu, fast de var inte vst multitrack, utan audiobay? och där ändrade jag till M-audio delta.

men nu verkar de nya kortet vara aktiverat iaf,, men får inget ljud ur de :-/ och hur kopplar jag in mina headphones btw? har dom i gamla ljudkortet nu, och de går och lyssna på musik fortfarande med det gamla.

Postat

Kontrollpanelen====>Ljud och ljudenheter=====>Ljudenheter och så väljer du ditt nya kort i rullningslisterna

Postat
Kontrollpanelen====>Ljud och ljudenheter=====>Ljudenheter och så väljer du ditt nya kort i rullningslisterna

Men det där är inställningar för standardljudkort i Windows (MME-drivrutiner). Det rör inte Cubase, som anropar ljudkortet via ASIO och helt egna val.

Postat

Så var jag tvungen att göra när jag köpte nytt kort.... tror jag... det stor i ljudkortets manual att jag skulle göra så, och jag har inte testat att ha det på annat vis....

Postat

Kan ju fortsätta berätta hur de går. 🙂

Nu har jag fått ljud ur gitarren i soundforge 8 iallafall. tyvärrs hörs de inte mkt. och när jag la på effekter så knastrar de i högtalarna.

Men får fortf inget ljud i cubase.

😆

Postat

Kan du skicka över lite skärmdumpar på dina ljudkortsinställningar på MSN? Då löser vi antagligen problemet ganska snabbt.

Postat

VST Audiobay + VST Inputs + M-Audio Delta Control Panel

Postat

Hej!

jag har exakt samma problem med mitt Delta 1010LT och Cubase. jag får en insignal när jag använder den ena mikrofoningången på kortet men jag får inget ljud ut.

provade det som ni skrev men det funkar inte.

jag har mina högtalare inkopplade i datorns högtalaringång, kan det ha nåt med att göra? måste man koppla de till kortet? isf med vad för sladd? har en mini-tele-hane på högtalarna...

Postat

Jag fixade det. det är lugnt nu. ingen panik :rolleyes:

Postat
Jag fixade det. det är lugnt nu. ingen panik 😄

Och!!!! Hur fixade du det hela då.. Det kan ju vara kul att få höra om frågan dyker upp igen 😉 ???

Postat

Ok..enligt manualen till Cubase ska man ställa in alla in och utgångar i VST CONNECTIONS. Cubase gör inte detta automatiskt.

Dels har Cubase SX 3 numera ett lite annat upplägg jämfört med tidigare SX-versioner genom att in och utgångar kan användas för externa syntar och andra instrument och genom detta kunna rendera ( göra Export audio av dem ) dem som vilken annan VSTi som helst.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.