Katla (oregistrerad) Postat 2 mars 2006 Dela Postat 2 mars 2006 Jag tycker att piratkopiering är jäkligt intressant och inget som går, förutom rent lagligt, att göra en fråga om svart eller vitt. En del av mig tycker att hela musikindustrin behöver få en jävla smäll där det känns dvs. ekonomiskt. Medan den andra delen givetvis vill att det ska kunna gå att leva på något man är duktig på, som då musik. Men om jag hade köpt ett så dyrt program som t.ex. Cubase SX3 och en massa grymma pluggar, så hade jag förmodligen också varit spydig mot nedladdare som inte ens bemödat sig med att öppna manualen. Det känns som ett hån att jag som följt den lagliga vägen ska sitta och hjälpa de som inte gått samma väg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 2 mars 2006 Dela Postat 2 mars 2006 (redigerat) En fråga som jag tycker är mer komplicerad än korkad. Jag stödjer inte piratkopiering, men jag stödjer inte heller alla mjukvarutillverkare alla gånger. Ofta tar de ju ut hutlösa priser, vilket leder till att köpviljan minskar och fler tankar hem, vilket i sin tur leder till att företaget måste ta ut mer pengar för sin produkt för att de ska gå ihop. Är mjukvaran hyfast billig från början kanske fler köper den och företaget tjänar på det. Men det finns ju alltid personer som piratkopierar, oavsett om programmet kostar 20 spänn. Därför tycker jag att mjukvarutillverkarna måste erbjuda något MER när man köper programmet, som t ex Propellerheads. Deras forum för registrerade användare (dvs betalande) är superbra tycker jag. Andra alternativ kan vara att bundla ihop mjukvara med någon liten hårdvara (inte hårdvarulås), det kan vara nått i stil med att man får en maracas (eller nått) på köpet, i alla fall något som inte går att fildela 😳 //peAk Hey, läste du mitt första inlägg i tråden? 🙂 Flikar lite snygt in en kommentar innan tråden drar iväg: Den som eventuellt vill lufta piratkopieringens vara eller inte vara - läs hela tråden Piratkopiering i Studio och tillför endast nya aspekter här. 🙂 EDIT: Anledningen till att jag säger ifrån är att denna typen av trådar aldrig mig veterligen har lett till annat än ett konstaterande att alla ser olika på saken - med en herrans massa ilskna inlägg och energi spenderat på något som inte leder någon vart. Den som inte är med på vad jag menar, läs tråden. Där finns 604 kommentarer. Redigerat 2 mars 2006 av Olsberg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 2 mars 2006 Dela Postat 2 mars 2006 Anledningen till att jag säger ifrån är att denna typen av trådar aldrig mig veterligen har lett till annat än ett konstaterande att alla ser olika på saken - med en herrans massa ilskna inlägg och energi spenderat på något som inte leder någon vart. Den som inte är med på vad jag menar, läs tråden. Där finns 604 kommentarer. Forever word 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nexustwins Postat 2 mars 2006 Dela Postat 2 mars 2006 (redigerat) @AndyPandy: Word! @Pluffo: Dubbel-word! En fråga som jag tycker är mer komplicerad än korkad. Jag stödjer inte piratkopiering, men jag stödjer inte heller alla mjukvarutillverkare alla gånger. Ofta tar de ju ut hutlösa priser, vilket leder till att köpviljan minskar och fler tankar hem, vilket i sin tur leder till att företaget måste ta ut mer pengar för sin produkt för att de ska gå ihop. Är mjukvaran hyfast billig från början kanske fler köper den och företaget tjänar på det. Men det finns ju alltid personer som piratkopierar, oavsett om programmet kostar 20 spänn. Därför tycker jag att mjukvarutillverkarna måste erbjuda något MER när man köper programmet, som t ex Propellerheads. Deras forum för registrerade användare (dvs betalande) är superbra tycker jag. Andra alternativ kan vara att bundla ihop mjukvara med någon liten hårdvara (inte hårdvarulås), det kan vara nått i stil med att man får en maracas (eller nått) på köpet, i alla fall något som inte går att fildela 😄 //peAk Man kan väll se hårdvarunyckeln till cubase som en kul grejj 😛. (Mostsvarar din maracas lika bra eller) 😏 EDIT: Anledningen till att jag säger ifrån är att denna typen av trådar aldrig mig veterligen har lett till annat än ett konstaterande att alla ser olika på saken - med en herrans massa ilskna inlägg och energi spenderat på något som inte leder någon vart. Den som inte är med på vad jag menar, läs tråden. Där finns 604 kommentarer. Kan få ett slut på den då. Om man ska ladda hem något så se till att få manulaen med. 😄😄😄 Redigerat 2 mars 2006 av xdjs Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stinkey Zwei Postat 2 mars 2006 Dela Postat 2 mars 2006 Denna diskusion för mig osökt in på den trista arbetsplats som hindrar mig att syssla med musik på heltid. Vi på min arbetplats Posten AB (vi är åtminstonde inte kungliga längre) har genom stickprovskontroller hittat 85 millioner som "kunder" har försökt blåsa oss på. Så nu ska det bli fler och större kontroller. Det intressanta är emmelrtid att det inte är unga, finniga små privatpersoner eller gamla fattiga gummor som ser en chans att tjäna några fattiga ören. Utan små, medelstora och storföretag som har satt i system att underfrankera en stor del av sina försändelser. Likaså kan man hitta blå plastlådor på i stort sätt var och varansat företag som äg av Posten. Även våra stora stålbehållare på hjul finns i både klädaffärer som livsmedelshallar. Dom kostar ju bara sextusen kronor styck. Att sno nått bara för att det ägs av staten verkar vara en svensk nationalsport. "Jag betalar ju så mycket skatt!" Så varför skulle det inte gälla på nätet där man ju är annonym. Lite OT, men samtidigt inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 2 mars 2006 Dela Postat 2 mars 2006 (redigerat) Men ni tar väl ändå in stålvagnarna och reparerar dem när de går sönder ute i butikerna? EDIT: (på tal om att vilja ha hjälp för piratkopierade program - ok den var långsökt) Redigerat 2 mars 2006 av Olsberg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stinkey Zwei Postat 2 mars 2006 Dela Postat 2 mars 2006 Nä, men vi gnider in köttfärsen med saliv. Och stoppar tuggummi i kavajfickor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Maharadijan (oregistrerad) Postat 3 mars 2006 Dela Postat 3 mars 2006 Tanken med tråden var att skapa diskussion, samt att jag tycker det är lite tråkigt att vissa måste svara spydigt när någon frågar nåt. Det är ju som sagt upp till var och en att svara på frågor, det är inget tvång. Men en del av tanken med detta forum är väl att vi ska hjälpa varandra med vad vi kan för att alla ska öka sina kunskaper inom bla musikproducerandet. Ber om ursäkt i fall någon tagit illa upp, det var absolut inte meningen. Har läst flera intressanta inlägg och det är kanske bäst att lägga ner tråden. Någon sa att sådana trådar brukar bara bevisa att vi har olika åsikter och det stämde ju bra =) Det går aldrig att försvara en ren stöld, men när det gäller anklagelser för stöld så borde vissa kanske sopa rent framför sin egen dörr innnan de börjar framför andras.......... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 3 mars 2006 Dela Postat 3 mars 2006 Det är ju som sagt upp till var och en att svara på frågor, det är inget tvång. Men en del av tanken med detta forum är väl att vi ska hjälpa varandra med vad vi kan för att alla ska öka sina kunskaper inom bla musikproducerandet. Sant, men tänk på vad Baloo säger: "En björntjänst gör ju ingen glad..." 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lilleman Postat 3 mars 2006 Dela Postat 3 mars 2006 Det är ju som sagt upp till var och en att svara på frågor, det är inget tvång. Men en del av tanken med detta forum är väl att vi ska hjälpa varandra med vad vi kan för att alla ska öka sina kunskaper inom bla musikproducerandet. Sant, men tänk på vad Baloo säger: "En björntjänst gör ju ingen glad..." 😉 Jag vet inte om Baloo är den bästa jämförelsen om man fortsätter på sången... 🙁 - Ta för dej av vad livet har att ge, se till att du plockar dom utan besvär... osv... 😄🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 3 mars 2006 Dela Postat 3 mars 2006 (redigerat) Det är ju som sagt upp till var och en att svara på frågor, det är inget tvång. Men en del av tanken med detta forum är väl att vi ska hjälpa varandra med vad vi kan för att alla ska öka sina kunskaper inom bla musikproducerandet. Sant, men tänk på vad Baloo säger: "En björntjänst gör ju ingen glad..." 😉 Jag vet inte om Baloo är den bästa jämförelsen om man fortsätter på sången... 🙁 - Ta för dej av vad livet har att ge, se till att du plockar dom utan besvär... osv... 😄🙂 Baloos sång är uppenbarligen samhällssatir och han försöker illustrera det moraliska förfallet som succesivt växer sig allt större. Metaforen blir som starkast när Mogli håller på att bli krossad av den stora stenen ( synden ) som myrorna håller till under ( de omoraliska människorna som redan har fastnat i skiten ). Baloo representerar rättsväsendet då han äter upp dessa sexbenta insekter. Det är väl rätt solklart att det är så? Redigerat 3 mars 2006 av Pluffo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lilleman Postat 3 mars 2006 Dela Postat 3 mars 2006 Men Piratkopiorna då...? Och Olsberg... 🙁 Det finns nog en liten Bagera i Herr Olsis... Kopiorna måste ju vara Mogli själv som hamnat i fel miljö och föfaller i olika virus med buggar som följd... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 3 mars 2006 Dela Postat 3 mars 2006 Det går aldrig att försvara en ren stöld, men när det gäller anklagelser för stöld så borde vissa kanske sopa rent framför sin egen dörr innnan de börjar framför andras.......... Hoppla polle. Det var nog ett sanningens ord... 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pXp Postat 3 mars 2006 Dela Postat 3 mars 2006 Hey, läste du mitt första inlägg i tråden? 😱 Jo, men inte ditt andra 😳 Sorry. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 3 mars 2006 Dela Postat 3 mars 2006 Det går aldrig att försvara en ren stöld, men när det gäller anklagelser för stöld så borde vissa kanske sopa rent framför sin egen dörr innnan de börjar framför andras.......... Men du verkar rätt säker på att alla verkligen har en massa skräp framför egen dörr - det kanske du inte ska va. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Vallhagen Postat 3 mars 2006 Dela Postat 3 mars 2006 [...] Baloo representerar rättsväsendet då han äter upp dessa sexbenta insekter. Det är väl rätt solklart att det är så? Absolut 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Katla (oregistrerad) Postat 3 mars 2006 Dela Postat 3 mars 2006 Baloos sång är uppenbarligen samhällssatir och han försöker illustrera det moraliska förfallet som succesivt växer sig allt större. Metaforen blir som starkast när Mogli håller på att bli krossad av den stora stenen ( synden ) som myrorna håller till under ( de omoraliska människorna som redan har fastnat i skiten ). Baloo representerar rättsväsendet då han äter upp dessa sexbenta insekter. Det är väl rätt solklart att det är så? Absolut. Fast det räknade jag ut redan när jag såg den för första gången, 4 år gammal. 😄😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 11 april 2006 Dela Postat 11 april 2006 Ja det är väl helt enkelt bara så att det är inte OK med piratkopior så är det ju bara står väl i lagen. Frågan är väl hur vi löser problemet programmen är ju ofta så ända in i H dyra. Jag tror inte folk laddar ner pirat och gnuggar händerna sen och tänker ha där lurade jag dom. Jag tror att folk inte har råd många gånger men att dom kanske vill göra musik ändå. Ja då får dom väl låta bli då säger kanske nån? Ja det är väl frågan det men kan verkligen utvecklingskostnad och support etc. motivera ett så högt inköpspris som det ofta är frågan om? Angående manualen, den läser man jäklar i det inte på en timme och har fattat allt sen. Språket är ju inte så jäkla lätt heller, musikprogramsfackengelska kan va rätt knöligt att begripa sig på. Det verkar alltför ofta som om tillverkarna har glömt att skicka dom som skriver manualerna på pedagogisk grundkurs. Man behöver ju heller inte svara på en tråd som man inte tycker är intressant, på så sätt kan man ju undvika att göra nån upprörd i onödan och även ganska många missförstånd. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 11 april 2006 Dela Postat 11 april 2006 Ja det är väl helt enkelt bara så att det är inte OK med piratkopior så är det ju bara står väl i lagen. Frågan är väl hur vi löser problemet programmen är ju ofta så ända in i H dyra. Jag tror inte folk laddar ner pirat och gnuggar händerna sen och tänker ha där lurade jag dom. Jag tror att folk inte har råd många gånger men att dom kanske vill göra musik ändå. Ja då får dom väl låta bli då säger kanske nån? Ja det är väl frågan det men kan verkligen utvecklingskostnad och support etc. motivera ett så högt inköpspris som det ofta är frågan om? Samtidigt som det finns många dyra program, finns det flera exempel (främst bland mjukvaruinstrumenten) som faktiskt har bättre gratisutföranden. Vi (alla) befinner oss som jag ser det i framförallt två irritationsmoment: 1. När man tar sig rätten att olovligt kopiera kommersiellt utgivet material, såsom program eller musik. Då är det en utgivare eller upphovsman som kränks, samtidigt som andra som har betalat för sig ryter ifrån när newcomers ber om hjälp för att de inte har en handbok. Det har hänt. Ett antal gånger. 2. När kommersiella företag kopierar material (läs programkod) från "fri" programvara och tar betalt för det. Detta har också hänt. Problemen vi står inför är när privatpersoner och företag inte respekterar dessa modeller. Kommeriellt material som fritt. För både fria program och kommersiella program finns i många fall motsvarande utföranden. Det är inget svar för den som är jävligt bra på att göra musik och behöver proffsprogram men inte tjänar ett öre på sina jobb - och samtidigt bara måste köra Windows eller Mac OS X. I vissa fall handlar det kanske om att lära sig att ta betalt, i andra om att sänka sina krav (eller läsa på vilka alternativ som finns och inte nita sig fast vid "det som gäller"). Och i det tredje... ja då får man stå ut med att vara brottsling i lagens bemärkelse. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 11 april 2006 Dela Postat 11 april 2006 Ja så är det som Olsberg säger instämmer helt och fullt men det känns ändå att det är dyrt kanske orimligt dyrt med programvara i förhållande till hårdvara som har prisdumpats riktigt duktigt senaste tiden tex. vettiga mickar till bra pris för en hobby entusiast som jag. För många är det en hobby kanske för de flesta musikmakare % sett världen över vem vet. Kolla bara kostnaden för en hemmastudio i verkligt lågbudgetläge som min, den kan rusa iväg ritktigt högt även för hobby prylar. Tex. dator (utan skärm tangentbord etc.) från ca. 7000 och uppåt beroende på om du har grejor du kan återanvända + dom gamla datorerna som du bytt ut på vägen (tex. min första 230 mhz p2:a (skulle klara 12 spår eller nåt sas det) som jag surfar på nu, över 10 000 spänn till och med höljet är för litet nu mera 😳 ), ljudkort (mitt delta 1010) 4200 kr. + mitt gamla 4000 kr. numera värt en 500 eller nått (soptippen nästa), mickpreampar (billiga) ca. 700 kr. (har tre) mickar (har fem) 1000-2000 kr styck mixer 1000 kr. kablar och grejor runt nån tusing, hörlurar 1200 kr + ett par felköp på ett par hundra styck, digitaltrumset 4500 kr. musik instrument ja det vet ni ju själva bäst vad ni har pröjsat för dom själv har jag väl lagt en 30- 50 000 spänn eller nåt genom åren. Numera har jag bara billigt skrot kvar köpte inspelningsutrustning i stället 🥰 har sålt av allt. Jag kör i min gillestuga som jag inte har lagt ner en spänn på för att mecka till så den lämpar sig för musikinspelning har inte råd kör ändå det får låta hur det vill. Men det har nog många gjort och det borde gå på några 10 000 tusen spänn minst. Ja det är säkert fler kostnader som man inte kommer på och själva inspelningsprogrammen ja ni från ca. 4000 spänn och uppåt om det ska va nått mät. Ja ni får räkna själva vad det har blitt genom åren jag törs inte får frun på mig då . Och förmodligen så ligger jag nog ganska bra till är lite snål på inköpen 😄 vill gärna att det ska vara billigt. Förmodligen som jag pekade på ovan så är större delen av världens musikinspelningsprograms konsumenter hobbyentusiaster som jag och då borde priset kanske ligga lite lägre. I och med att vi då förmodligen är ganska många och i flertal så blir det ju då så att om många köper mycket av allt så blir det ju på nått sätt ju mer man säljer ju mer tjänar man. Men det funkar ju bara om priset är rätt så att säga. Vill förtydliga att jag är mot piratkopiering men även mot för höga priser. EZ drummer (som är på gång) i preorderläget är föredömligt billigt kanske jag ska tillägga för att förtydliga var jag ungefär tycker att ungefär prisbilden ska ligga på en plugin. Vänligen Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredde30 Postat 17 april 2006 Dela Postat 17 april 2006 En aspect som folk glömmer här på pekpinnetråden är att den hel del proffs som nu sitter med Cubase i sina studios en gång i tiden började som glada amatörer med en piratkopia på Cubase. Amatörer skulle aldrig betala för en fulllicence på exempelvis Cubase sx, visst finns det bantade versoner för amatörerna men personligen så tror jag att en bidragande orsak till att Cubase blivit så populärt bland proffsen är just att det cirkulerat så flitit bland amatörerna och det är klart att när man sedan vill börja satsa proffesionellt så kör man på det program som man känner till och ifall man ska driva ett företag som en studio så kan man inte sitta med piratkopior så då köper man en license. Jag slår vad om att vissa av denna trådens självutnämda domare oxå någon gång kört ett prg de inte haft license för, men som sagt man vill ju inte se sina egna brister. Om jag kan hjälpa någon här på forumet så gör jag det om jag kan, det är inte min ensak hur personen fått tag på sitt prg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desmond Postat 17 april 2006 Dela Postat 17 april 2006 (redigerat) De här dubbelmoralargumenten tycker jag ni kan lägga ner. Det som är intressant är hur man gör idag, inte vad man gjorde för 10 år sedan. Jag menar har ni aldrig slagit någon typ när ni var 5 år i sandlådan eller kanske i tonåren. Då kan ju den personen aldrig anklaga eller tycka det är fel när någon annan misshandlar för den har ju själv misshandlat en gång för länge sedan. Nej det är bara korkat. Visst jag har väl laddat ner något program någon gång men det var j-vligt längesedan och numera är jag helt "ren". Det är ett moraliskt ställningstagande man måste göra. Inte ett ekonomiskt eller juridiskt. IMO. Redigerat 17 april 2006 av Desmond Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 17 april 2006 Dela Postat 17 april 2006 (redigerat) MIn åsikt är klar sedan länge. VI hade en tråd där vi diskuterade detta. (den spårade förståss ur efter ett tag. Vi hade en annan som var gallup över hur många som piratade. Där framkom att det var över 80%. Pirateriet har nu stötts och blötts i tjugofem trådar utan att vi kommit vidare. De flesta liknelser och åsikter har vädrats. Men min grundsyn är att ställer man en klar och koncis fråga så skall man få ett hyfstat svar oavsett... och syftet med forum är inte att peka ut eventuella syndare? Jag tycker fortfarande att detta gäller...? https://www.studio.se/index.php?showtopic=5860&hl=Polisiär 😳 Redigerat 17 april 2006 av Egghuvud Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
djonas Postat 17 april 2006 Dela Postat 17 april 2006 Fan jag orkar knappt läsa skiten, än mindre skriva nåt i den. 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AndyPandy Postat 17 april 2006 Dela Postat 17 april 2006 Fan jag orkar knappt läsa skiten, än mindre skriva nåt i den. 😳 Word! Lägg ned den här tråden nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.