Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2006 del 2


Pico

Recommended Posts

Annons
  • Svar 12,5k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Pazo

    2322

  • Pico

    1950

  • Gote

    1903

  • Micke H

    1058

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

Idag har jag testat Clavia Nord Electro 2 Seventythree Syntetisator. Det är lite samma sak att testa en synt som en gitarr... Man kommer till en viss tangent på brädan och plötsligt så är ljudvolymen lägre. Lite parallell med att man kommer till ett visst band på gitarren och plötsligt så skorrar det. Överlag höga betyg på Clavian. Man kan koppla till 3 pedaler, det är kul och bra! Jag gillade idag särskilt Hammondljudet och provade drawbarsen rejält. De funkar verkligen utan att återge digitala klickljud mellan de olika lägena och då lär de väl heller inte heller komma med på inspelningen live. Det var nog mest det jag var orolig för. De funkar annars lika smidigt som vanliga drawbars. Hammond med en krydda av overdrive, det var då jag mådde som bäst!!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Inom avdelningen test av gitarrer nöjde jag mig med att testa en enda Westerngitarr, nämligen Yamaha FG750S. Den är verkligen föredömlig! De hade rea på Gibson elgitarrer också och då mådde man ju hakklapp... 20 papp för en svart (60 style neck) och 21.5 papp för en Ice Tea (50 style neck).

Sedan gick jag annorstädes och provade spanska gitarrer. Ramon Garcia Natalia, en riktigt tung gitarr för 1995 SEK (normalpris 2995) lät riktigt opersonligt och något tråkigt. Värst var dock att den lät apa på en sträng längre ned på halsen. Alhambra 5P för 5000 SEK (där på står för palisander) med cederlock var ok, men inte mer. Den var något dov enligt mitt förmenande. Alhambra 3C med granlock för 3350 SEK lät bra, om inte fantastiskt. Inga direkta fel. Bra byggkvalitet på bägge Alhambrorna helt klart! Sedan provade jag Admira Malaga by Keller och blev rejält överraskad. 1800 SEK endast just nu (annars 2400). Den lät riktigt bra. Tyvärr är greppbrädan svartmattbetsad. Den lär bli tråkig efter ett tag. Överflödslim m.m. De hade Yamaha C-40 för 1000 SEK (normlt 1600) också. Den har jag spelat på innan och vet redan att detta är förmodligen den mest prisvärda skolgitarr man kan hitta?!

Sedan tidigare har jag blivit inspirerad och nöjd med en Raimundo 104-B för 2200 SEK. Den gitarren vägde å andra sidan nästan ingenting, men var skön att spela på!

Detta får mig att undra just beträffande spanska gitarrer: Eftersom jag inte är uppvuxen med dyra spanska gitarrer, utan billigare varianter av Levin, så är det kanske det jag letar efter nu 25 år senare... DÄRFÖR tycker jag att billiga spanska gitarrer låter VÄL så bra som de dyrare (som jag ofta upplever som något dova).

Märkligt!

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Grahn...det var som att 30-40% av volymen dog.

Undrar samtidigt om någon människa i denna världen orkade läsa mitt långa gitarrinlägg nyss?

*var beredd att förlåta en författare...*

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Pico: Läget?

Grahn: Vet du skillnaden mellan Electro 2 73 och Nord Stage 88, förutom priset? En oktav till och fler ljud samt hammarmekanik, är det som jag uppfattat.

Jag jämförde idag hur det lät när jag spelade på de 7 inbyggda ljuden på Electro 2:an och det jag minns av ljudfilerna från samma synth från Nätet. Hammonden och Rhodes 1 och Rhodes 2 lät roligare och bättre när jag spelade på dem! Dock lät akustisk flygel och Wurlitzer samt Clavinet bättre på ljudfilerna jämfört med hur jag hanterade de instrumentljuden. Elflygel lät nog lika bra. Det blev 3-3 då va?

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jovars...vårtrött en aning. Men ska sätta mig och författa på en rysarnovell.

Det går framåt - sakta men säkert.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...