rumskamraten (oregistrerad) Postat 1 mars 2006 Dela Postat 1 mars 2006 Hej jag ber om ursäkt att jag kanske är inne på lite fel forum men jag har läst i trådarna här och har sett att det fins ganska extensiv kunskap hos er som kanske kan hjälpa mig och min rumskamrat i vårat lilla dilemma... SÅ... så här är det.... Jag bor tillsammans med några av mina kompisar i en gammal fin lägehnet mitt inne i Helsingfors och det har visat sig att jag har en lite annan dygnsrytmn än min kompis i rummet brevid. problemet är det att han vill gå och lägga sig tidigare och störs av min musik från mina högtalare och även när jag och min flickvänn pratar på kvällen, vanlig diskussion och sammtals ton. Emellan mitt och min kompis rum finns en fin gammal tudelad dörr som är ganska bastan men långt ifrån luft eller ljud tät... och där uppstår vårat problem vi vill för att husfriden skall bestå ljudisolera så mycket det bara är möjligt till det lägsta priset som går att hitta!... vi är alla studenter som bor här så den riktlinjen har vi men har också sagt att vi är berädda att satsa på att få det tyst emellan oss.. Alltså ljudisolera en innerdörr så mycket som möjligt till det lägsta möjliga pris.. Jag är mycket tacksam för alla svar jag kan få! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 1 mars 2006 Dela Postat 1 mars 2006 Används dörren och får man göra åverkan på den? Om den inte används så kan man ju alltid lyfta av den och isolera hålet. Det kommer troligen inte bli sådär perfekt, men det kanske hjälper en bit på vägen. Tills någon med större erfarenhet om själva byggbiten dyker upp tycker jag du kan testa sökfunktionen och se vad du kan hitta. Prova att söka på ljudisolera/ing eller liknande. Lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 1 mars 2006 Dela Postat 1 mars 2006 (redigerat) Billigt och enkelt: Köp vanligt fönsterlist med klister på som du sätter i dörrkarmen för att få dörren hyfsat lufttät. Ta aningen för tjocka lister så att ni får kämpa lite för att få igen dörren. Detta kommer att göra att dörren blir mer stum och därmed inte kan överföra lika mycket vibrationer från ditt rum. Är det en springa under dörren? Även denna bör tätas vilket kan gå att göra med en list, en bit skumgummi skuret från ett liggunderlag eller något liknande. Till sist skulle jag satsa på att hänga ett tyg på dörren för att dämpa ytterliggare. En lösning skulle kunna vara att skruva fast en lina i väggen ovanför dörren där ni sätter ett draperi. Kanske helst på den sidan din kompis sover. Då kan han dra igen sin dörr och sedan hänga för draperiet när han vill sova. /Majken Redigerat 1 mars 2006 av Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.