Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Tänkte köpa laptop, och är jävligt sugen på en mac. Ända problemet är att mitt FL blir ju kaputt.

Tänkte höra om det är nån som vet nåt bra sätt att köra FL på mac, alternativt om nån hört nåt om ett mac släpp?

Tacksam för hjälp!

Redigerat av hank
Annons
Postat

Du kommer inte att kunna köra FL på en Mac. Möjligen får Darwine-gänget till något så att du kan köra windowsprogram på de nya Intel-macarna, men räkna inte med det.

Postat

Hmm jag vet att till Linux finns det en mod så man kan köra Windows progra på en dator med operativ systemet Linux... kanske finns till Mac ochså?

Postat
Hmm jag vet att till Linux finns det en mod så man kan köra Windows progra på en dator med operativ systemet Linux... kanske finns till Mac ochså?

Nja, man kan köra Virtual PC, och det går skitlångsamt. Darwine som jag nämnde tidigare är en port av Wine till Linux, som är programmet du beskriver. Det håller på att utvecklas till Intelmacarna. Det går förstås utmärkt att installera Linux på en mac med intelprocessor och köra Wine -> Windowsprogram, men det är ju rätt mekigt.

Postat

På de nya macarna kan man annars med lite trix installera Linux...Men det känns ju helt fel 😕

Postat

På de nya macarna kan man annars med lite trix installera Linux...Men det känns ju helt fel 😕

Man kan (rätta mig om jag har fel här) installera särskilda Linux-distar på powermacar också, men iom att processorn använder en annan arkitektur än Windows fungerar inte Wine-emulering.

Postat

Man kan (rätta mig om jag har fel här) installera särskilda Linux-distar på powermacar också, men iom att processorn använder en annan arkitektur än Windows fungerar inte Wine-emulering.

Jo, det är möjligt. Men det känns i över huvud taget lite konstigt att köpa en mac för att sedan installera och köra Linux på den 🙂 OSX är ju halva grejen. Tycker jag.

Men ha det så bra.

Postat (redigerat)

Största chansen att köra FL hyggligt friktionsfritt på en Mac är att skaffa en Intelbaserad och hoppas att någon hittar ett sätt att låta dig starta från Windows. En multiboot-maskin. Men det går inte ännu.

Annars ryktas det om att OpenOSX har prestanda mycket nära en ren installation.

EDIT: Men hur det fungerar med drivrutiner till ljudkort och hur stabil en eventuell produktionsmiljö blir vet jag inget om. Troligtvis är det inte utan bekymmer.

Redigerat av Olsberg
Postat

Vill du vara på säkra sidan och inte leva enbart på ett eventuellt hopp, kan det nog vara klokt i att ge upp tanken om FL på en Mac. Det kommer spara dig massor med bekymmer. 😕

Bounca ner de enskilda kanalerna från dina FL-projekt så du i alla fall har med dig det du har gjort om du byter miljö.

Postat
...hoppas att någon hittar ett sätt att låta dig starta från Windows. En multiboot-maskin. Men det går inte ännu.
http://neosmart.net/blog/dual-booting-wind...p-on-a-macbook/

julli-pift.gif

Vill man emulera PC på Mac finns ju faktiskt Microsoft Virtual PC och det fungerar bra! Även om ljudemuleringen inte håller långväga för att kunna köra FL Studio, så går vanliga nyttoprogram och ritprogram hur bra som helst!

Postat
...hoppas att någon hittar ett sätt att låta dig starta från Windows. En multiboot-maskin. Men det går inte ännu.
http://neosmart.net/blog/dual-booting-wind...p-on-a-macbook/

julli-pift.gif

Huh? Låter skitkonstigt. Jag följer aktiviteten på osx86project.org, och enligt dem har ingen lyckats starta vare sig Windows Vista eller XP på en Intelmac hittills.

Postat

Hm. Ja, det känns ju lite meckigt med allt homebrew trixande. Men en macbook med dual-boot vore onekligen smidigt. Nån som hört om nån håller på att kamma hem vinstpotten?

Tack för alla svar!

Postat
Hm. Ja, det känns ju lite meckigt med allt homebrew trixande. Men en macbook med dual-boot vore onekligen smidigt. Nån som hört om nån håller på att kamma hem vinstpotten?

Tack för alla svar!

Nej, just på grund av den här prispotten så sammarbetar folk inte - ingen vill ju dela pengarna - och de som håller på att arbeta på att få det att fungera sger ingenting till andra om deras framsteg just för att inte riskera att se prispengarna trilla i någon annans händer. Det har varit artiklar om att prispengarna bromsat arbetet snarare än ökat just av den anledningen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.