Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Satt härom dagen med min laptop hemma i vardagsrummet och satte igång att göra massa REX'ar av ett gäng loopar jag införskaffat, men slogs av ett litet problem....

När man satt ut hur många takter det är, och fått fram rätt tempo (vet nämligen vilket tempo looparna går i), och satt ut "slice-punkterna" så hör man en del klickande här och där....som ej existerar när man spelar upp loopen i tex wavelab....

Och nu vet jag ju att såna klick kan uppkomma när man inte "slicar" på det så kallade "strecket", där kurvan korsar mittenstrecket som syns när man kollar på ljudfilen.....men, även om man zoomar så mkt det går, och ser till att varenda slice-punkt går precis där kurvan korsar strecket, på det optimala stället precis före varje ny "attack", så blir det klickljud....mkt störande....

Skall väl tillägga att det förekommer TROTS att jag fortfarande spelar upp loopen i ursprungstempot....!?!? hur kan det komma sig..? om jag inte ens ändrar tempot på loopen, så borde det ju inte ens KUNNA bli något klick-ljud!?

Har suttit och labbat med "stretch"-funktionen, och den förfinar ju avslutet på varje enskild sampling som skapas, men den löser ju inte detta problem...!

Målet med mitt arbete är att jag vill slica upp alla mina loopar, och lyfta in dom i Stylus....för att kunna arbeta smidigt med dom därifrån....men det blir ju trist om det blir små(förhållandevis diskreta, men ändå) klickljud i alla loopar....

Nån som har stenkoll på Recycle????

Annons
Postat

Det beror inte på att du har några knasiga ljusinställningar i Recycle da?

Eller kanske att du har ett trött ljudkort i Laptopen? 🙂

Postat

Nä, det är inga såna klick.....dessutom får jag samma resultat när jag sitter i studion och jobbar, och där kör vi med Motu.

jag tror inte det har med ljuinställningarn i recycle att göra faktiskt....inbillar mig att det är nått med slicarna just....i och med att det bara förekommer när jag satt ut slicepunkter.....använder jag recycle som bara en ljuduppspelare så låter det perfekt....!?

Postat

jag kan ju säga att jag varit med om samma sak, mest när jag slicat samplingar utan så mycket "attacker", typ gitarr eller röst. sjukt svårt att få till det. men det har även dykt upp när jag slicat hela loopar med bara beats, och jag har alltid tyckt att det varit fett flumigt.

det jag gör för att lösa det brukar vara att flytta runt slicepunkten, bort från den visuellt perfekta skärpunkten till ett par ms framåt eller bakåt. det brukar oftast funka, tror det har med nån löjlig fördröjning eller nåt att göra.

Postat

Låter ni Recycle sätta slicepunkten automatiskt? Eller ritar ni ut själva?

Klickljuden kommer säkert av klipp när det inte är nån "nollgenomgång" i ljudvågen.

Postat (redigerat)

Njae, jag börjar med att låta recycle lägga upp dem automatiskt....sen låser jag dom som recycle hittar....men efter det zoomar jag in så mkt det bara går, och ser till att varje slice ligger där den visuellt sett skall ligga....och ibland får man ju bort klicken om man, som mutto säger, labbar med att flytta slice-punkten marginellt frammåt eller bakåt....men ibland går det bara inte....hur fan man än vrider och vänder på skiten, så blir där ett klick....! Trots att det finns flera mkt tydliga ställen att skära på....och även om man labbar med att flytta slice-punkten lite hit och dit!

Äh, va fan....verkar inte finnas någon lösning på problemet....tyvärr....

Det måste ju vara recycle som hanterar saken på någon udda sätt, för om jag låter loopen gå i originaltempo, så ska det ju inte ens spela någon roll vart jag sätter dom där jä*la slice-punkterna....så länge den efterföljande slicen tar vid exakt där en föregående slutar, så ska det ju inte kunna uppkomma något klick...förns man förändrar tempot i loopen....

Redigerat av Mr Keys

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.