Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

HAr svårt att tro att man lägger in brumm i en mjukvara....men eftersom det kommer bär du installerat allt så verkar det vara när man har "startat" helakortet...KAn ju vara som så att kortet inte funkar fullt ut förrän du har installerat allt men när du har alla drivisar får du igång hela kortet och där med brummet.

Du har inget kul fel iallfall

• 2 veckor senare...
Annons
stenta (oregistrerad)
Postat

Hade ett liknade problem med missljud som var relaterat till datorns beteende.

Märkte att missljudet i monitorna var jättestarkt när jag anslöt batterieliminatorn till min bärbara (transformatorn eller något annat måste utsöndra störande elljud). När jag körde batteridrift var det knäpptyst.

Läste en massa råd och dåd (bland annat på detta forum och lite gogglande) om hur man kopplar en obalanserad utgång till en balanserad ingång. Mina monitorer visade sig ha en balanserad ingång, men utgången från ljudkortet (monitor utgången) var obalanserat.

Jag gissar att du har samma situation. Jag har själv en Firepod.

Jag gjorde en ny kabel där jag lödde ihop den "kalla" ledaren med skärmen på den oblanserade sidan (1 och 3) och lät skärm, "het", "kall" ha var sitt stift på den balanserade sidan (monitorsidan). På den sidan hade jag en XLR-kontakt, men skall fungera med en stereo-plugg också på den sidan om du har en balanserad ingång.

Vips blev det knäpptyst, så tyst att jag nu hörde biljuden inte i högtalarna utan från datorn direkt...

Kolla in de råd som finns t.ex:

http://www.locationsound.ca/pdf/bal_unbal.pdf

Se kapitel 2 Unbalanced to balanced.

Så har jag kopplat. Kanske funkar det för dig att göra sasmma sak. För mig gjorde det underverk.

• 3 veckor senare...
Postat
Om högtalarsladdarna ligger o kramas pararellt med tannoyernas nätsladdar så brusar det.

..om man inte skärmat nätsladdarna, ja. Och högtalarkablarna om man vill det.

• 4 år senare...
Postat

Har du testat att ändra upplösning samt uppdateringsfrekvens på för skärmen?

Jag har samma ljudkort och samma problem.

Har lusläst tråden och testat dom flesta tips utan framgång.

När jag bytte till balanserade telekablar minskade bruset en aningens, men inte helt.

Angående upplösning och uppdateringsfreq så upptäckte jag att om jag startar ett spel där upplösningen är lägre brusar det betydligt högre???

Jag har även testat att koppla monitorerna till moderkortets ljudkort och då är det helt brusfritt och där använder jag inte balanserade kablar.

Börjar tröttna på detta irriterande ljud 🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.