Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag har ett problem som jag har levt med ett tag nu och tänkte kolla om någon vet vad som är fel.

Det är nämligen så att jag spelar in i cubase och det funkar utmärkt...ett tag, sen blir det man spelar in förskjutet eller vad man ska säga, så man måste dra i spåret för att få det att passa med dom andra spåren, vilka är jättejobbigt! 🙂

En polare mumlade något om att det finns några inställningar för det eller nåt så jag tänkte kolla om någon vet hur man löser detta jobbiga problem?

Tack på förhand /Jeppe

Annons
Postat (redigerat)

Jag tror att jag vet precis vad det är som händer... Det skrivs kilometer efter kilometer om sk "latency". Utan att vara eller försöka utge mig som expert på området så skall jag försöka komma med en å annan tanke..

Vad har du för ljudkort? Viktigt för att inte säga avgörande är att du använder rätt drivrutin och att det är en så kallad ASIO. Tror att det skall vara ASIO2.0. Nu sitter jag inte med Cubase framför mig men om du söker på Latency kommer du att hitta massa tips och råd, och en hel del fakta.

Det är förmodligen så att det ju längre tid du håller på att spela in så hinner inte din dator med att spara ut sakerna eller behandla inkommande signal. Buffertminnet får problem typ. Det är viktigt att du inte har för lite ramminne. 256mb är definitivt för lite, om du dubblar det så är det fortfarande i minsta laget..

Kolla under VST setup eller vad det heter, finns i en av rullgardinsmenyerna och egenskaperna på ljudkortets drivrutin. Det kan mycket möjligt vara så att du har ASIO installerat men att det inte är valt som gällande drivrutin i Cubase. Här ser du oxo beräknad latency. På mitt ljudkort har jag 5.35ms när jag kör med ASIO2.0 drivrutin.

Det finns massa andra saker man skall tänka på oxo, om man använder VST syntar och effekter i Cubase så kommer de att ta så mycket kraft ur PC'ns prestanda att du får problem, dylika det du beskriver, eller som hos mig att inspelningen hackar till, allt ljud försvinner och du får göra om.

Om du har VST instrument igång så kan du frigöra lite kraft genom att frysa det spåret. En liten snöflinga..

När du kör Cubase bör du givietvis inte köra någonting annat på datorn. Antivirusskyddet tar mycket kräm o.s.v.

Ja du vet nog allt detta men ändå, jag hade lite skrivklåda.

:-)

Redigerat av Light Head
Postat

Jag ska läsa på majken sidan tack så mycket! Jag har ett Soundblaster Audigy 2 ljudkort.

Postat

Är det midi eller audio du pratar om. Är det midi så kan det vara problemet med emulerade portar.

Svar på hur du löser det finner du här.

The Mr... 😳

Postat

Det är audio, men jag laddade ner nya asio drivare och fick ner latencyn mycket så det funkar nu 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.