Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Experimenterar lite med nytt sound och är ute efter att skapa programmerad synthpop varvad med inspelade insturment som gitarr, elbas m.m.

Försöker dock mixa/arrangera det hela så att det låter lite spontant inspelat, som att man lyckats fånga glädjen i att spela som kontrast till välproducerad elektronisk musik som i mitt tycke lyfter fram producenten snarare än musikern.

Samtidigt föreställer jag mig en produktion som skiljer sig från lo-fi replokalsrock.

Några idéer om hur ni skulle göra? Vilka effekter o.s.v ni skulle undvika/använda? (för mycket reverb flyttar ju t.ex. direkt mixen till en annan, mer magisk och drömsk plats än replokalen/studion)

Jag har själv en del tankar kring detta men tänkte det kunde var akul att höra några förslag härifrån =)

Annons
PunkMackan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Bygg ett eget ekorum. Spela upp en redan inspelad tagning av ett instrument eller hela låten och spela in det du spelar upp. Lägg till ett spår bredvid originalet och justera in så du får lagom effekt..

Ändrat pga stavfel o flummigt formulerande.

Redigerat av PunkMackan
Postat

För att få det typiska replokals-soundet, så kan du ta en titta på äggkartongers "fantastiska" absorption här: http://www.acousticsfirst.com/docs/egg.PDF

Väldigt många replokaler lider av detta, eftersom det fortfarande är en väldigt spridd myt att äggkartonger är jättebra att "akustikbehandla" med... 😛

Postat

Ratta in bra ljud på alla stärkare, repa in låten så att den sitter, stäm trummorna, fixa nivåerna så att allt låter bra, och spela in de "riktiga" instrumenten live i ett rum. Lägg på syntar efteråt. 🙁

Postat

Spela upp syntharna i gitarrförstärkare / PA i en replokal och spela in dem så får du ett riktigt smutsigt rockbandsrepasound 😳

Postat
Spela upp syntharna i gitarrförstärkare / PA i en replokal och spela in dem så får du ett riktigt smutsigt rockbandsrepasound 🙂

Tror som herr mornel att du måste spela in den naturliga akustiken för att få ruffig livekänsla.. det är skitsvårt att göra detta artificiellt utan att det hörs, m.a.o fruktansvärt mycket pill att bygga upp en "ruffig trovärdighetsakustik" diskret utan att det låter för snyggt o städat.. 🙂

Postat

Bra tips. Något jag själv funderat mycket på men det är ju lite jobb med att skaffa stärkare (som synthar låter bra i), bra lokal o.s.v. Har kommit ganska långt med bara EQ och reverb på syntharna, trummorna är ju elektroniska så där får man väl ta lite konstgjord känsla. Ska iallafall micka upp gitarrer och bas istället för att line:a så att åtminstone de instrumenten låter skitigt och fräckt. =P

Tack alla!

Postat

Om du har AmpliTube, så kan du också testa att köra där, i stället för att lägga en massa jobb på att spela upp ljudet genom förstärkare som sedan mickas upp etc...

Det kan kanske bli tillräckligt "skitigt" med hjälp av den pluggen i stället...

Postat

Arbeta med korta delayer. Olika delayer på olika instrument. Kan ge en stark och tydlig rumskänsla utan att grumla mixen.

Arbeta med distortion. För att inte gröta ihop det för mycket kan du låta olika distar jobba med olika frekvenser. Lägg upp ett par dist-pluggar på olika tappningar men placera en EQ först och skär bort de frekvenser som disten inte ska jobba med.

En typisk replokals inspelning för mig är en där basregistret bottnar på ett lite burkigt sätt. Använd en distplugg till att simulera det.

Den andra distpluggen låter du jobba med övre mellangreigster. Det är skönt med viss strävhet i mellanregistret men tar man i för mycket blir öronen bara trötta.

Lycka till!

Postat
Arbeta med korta delayer. Olika delayer på olika instrument. Kan ge en stark och tydlig rumskänsla utan att grumla mixen.

Arbeta med distortion. För att inte gröta ihop det för mycket kan du låta olika distar jobba med olika frekvenser. Lägg upp ett par dist-pluggar på olika tappningar men placera en EQ först och skär bort de frekvenser som disten inte ska jobba med.

En typisk replokals inspelning för mig är en där basregistret bottnar på ett lite burkigt sätt. Använd en distplugg till att simulera det.

Den andra distpluggen låter du jobba med övre mellangreigster. Det är skönt med viss strävhet i mellanregistret men tar man i för mycket blir öronen bara trötta.

Lycka till!

😛 Exakt detta jag menar med mycket pill...

.. blev däremot lite inspirerad att lattja lite teknik när jag läste det där 😄 ..det är ju såååååå roligt att mixa..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.