Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Vi håller som bäst på att spela in en liten demo, och började micka upp gitarrförstärkaren i måndags. Jag är ganska nöjd med ljudet, men tänkte att om någon har tips på hur det eventuellt skulle bli bättre så får ni gärna dela med er 🙂

Vi har två dynamiska mikrofoner som jag inte vet vad dom heter, avsedda för sång egentligen. Jag provade micka upp förstärkaren med en av dessa, men får då med en massa brus. Det mesta går bort med eq, men inte riktigt allt.

Vi har också en MXL 992 och en MT87, antar att dessa inte har att göra med gitarrmickning... Kommer använda MXL 992an för sång sedan.

Vi har också lånat ett mikrofonpaket för uppmickning av trummor. Där finns bland annat två kondensator mikrofoner. Jag tog en av dessa och satte framför gitarrförstärkaren, och allt brus försvann 😛 Jag antar att detta beror på att mikrofonen är anpassad för vissa frekvenser eller något.

Vi har satt mikrofonen i ca 10 graders vinkel, nästan rakt mot förstärkaren. Det var där vi tyckte ljudet blev bäst. Det blev ganska dovt, men mer tyngd jämfört med att lina in gitarren. Men gittarens effektbox har ju stereo ut. Så vi mickar nu vänsterkanalen och linar högerkanalen, och fick då lite krispigare ljud, men ändå tyngden.

Det är så vi tänker köra nu, om inte någon här har fler tips på vad vi borde testa 😆

Att tillägga kan väl vara att detta är första gången jag mickar upp en gitarr. Tidigare så har vi kört snabbt och enkelt med linade gitarrer bara eftersom vi ändå gick till den lokala kulturföreningen och spelade in i deras studio (50 kr i timmen om man är medlem).

Annons
Postat

Eftersom ingen kommer med synpunkter, så antar jag att min lösning av uppmickning på gitarr är bra? 😆 Jag är ju nöjd i och för sig, så då är det väl bra. Tänkte om någon hade tips så det blev ännu bättre 😆

Tänkte då fylla på med en fråga... Vi har som sagt lånat lite trummickar.

2 st kondensatormickar - avlånga saker, antar att dessa är avsedda för överhäng.

4 st dynamiska mickar - antar att dessa är för virvel samt pukor.

1 st dynamisk mick som är lite tjockare - för bas trumman antar jag.

Jag har aldrig mickat upp trummor innan heller, och jag har bara tillgång till två mickstativ 😆

Så här är jag tacksam för idéer på hur jag ska micka, och budget varianter på att sätta upp mickarna då jag inte tänker åka och köpa 5 stativ till just nu bara för att kunna micka upp trummor med mikrofoner som ändå inte är mina.

Postat
Jag har aldrig mickat upp trummor innan heller, och jag har bara tillgång till två mickstativ 😆

Hehe, det kan nog bli lite problem där.

Silvertejp, kanske? 😆

Postat

Vag gäller gitarren; testa med MT87:an (antar att det är en TSM MT87). Kör med den själv framför gitarrstärkare. Spelar rock/pop, vet ju inte vad ni spelar, men det mickvalet brukar funka bra. När man använder kondensatormcikar blir ju ljudet lite krispigare, men behåller samtidigt tyngden (tycker jag).

MVH Johan Nordin

Postat

Hehe, det kan nog bli lite problem där.

Silvertejp, kanske? 😆

verkar vara den enda lösningen, ... silvertejpen alltså, ja det och träpinnar som stativ kanske 😆

Postat

Silvertejp har jag ju =) Och fyra stolar, kanske kan gå att få upp överhängen med hjälp av det. Då har jag ju två stativ till virvel och en puka. Och så kanske jag kan använda någon stol eller kudde eller något för micken till baskaggen.

Det är mycket riktigt en TSM MT87:a, jag ska även testa att spela in gitarrförstärkaren med den 😆 Misstänker dock att jag kan få brusproblem igen. En gate kanske kan avhjälpa, men vill ju ha så schysst ljud som möjligt redan i signalen.

Det vi spelar in går från pop/rock (distade elgitarrer) till hårdrock. Detta då vi kör två band med samma bandmedlemmar. Det ena bandet är guliganbandet, som kör supporterlåtar för Guliganerna och Elfsborg 😆 Det andra kör lite mer melodiös 80-tals hårdrock som så många andra band, men vi tycker om det och har kul när vi spelar.

Hoppa nu inte på mig för fotbollen. Jag är Boråsare och självklart hejar jag på Elfsborg. Men är egentligen ganska ointresserad av fotboll. Det är gitarristen/sångaren som är fotbollsintresserad.

Går allt vägen så hoppas jag ha en demolåt från hårdrocksbandet att lägga upp här sedan. Vi har helgen på oss med trummickarna och trummisen muckar från lumpen på fredag. Så då kommer vi köra stenhårt med inspelning av trummor. Övriga instrument kan vi ju i värsta fall spela in i efterhand.

Liten miss av oss att inte kolla med trummisen om vecka 22 passade, men man kan ju inte tänka på allt, han får väl dessertera 😆 Allt för musiken...

Postat

Micka upp gitarrstärkare låter jobbigt 😉 Har försökt mig på det själv, men gav upp rätt snart (mest pga dålig utrustning/stärkare).

Själv kör jag gitarren rakt in på ljudkortet o använder mig av Amplitube... den är klockren!

Så släng alla förstärkare o allt va mikrofoner heter....

Fördelen med amplitube är (eftersom det är VSTfx) att man kan gå in efterhand och ta bort/lägga till/ändra effekter.. skulle vilja se den som tex ändrar distljudet efter att ha spelat in via uppmickning av förstärkare...😉

Postat

Jag skulle skarpt rekomendera att du hyrde några stativ, du kommer inte kunna ändra mycket med massa tejp och pinnar och sånt.

Mina trumuppmickningstips:

1. Baskaggemicken till baskaggen en bit utanför för lite jazzigare sound och inne i kaggen för rokigare, testa med olika/ingen dämpning för att se vad du tycker låter bäst.

2. Virvel ta en dynamisk och ställ vi kanten riktad snett ned mot mitten testa med olika avstånd och vinklar för rätt ljud. Ibland kan det vara gött med en mic under också.

3. Överhäng: Sätt upp dem antingen på var sin sida av settet eller i mitten riktade åt var sit håll så att det blir som ett X. Närmare cyblaerna för minder överigt eller längre upp för att få med hela.

4. Pukor: Om du inte har punkor som låter mycket bra eller en drumtec i närheten skit i dessa, annars som virvel men kanske lite mer ut i kanten.

Lycka till

Postat
Själv kör jag gitarren rakt in på ljudkortet o använder mig av Amplitube... den är klockren!

Så släng alla förstärkare o allt va mikrofoner heter....

Joo, det är ganska kul. Men dels så äger jag ju inte Amplitube, och jag vill kunna få fram ungefär samma ljud när vi spelar live =) Men jag håller med annars, Amplitube är skitbra. Har ju trots allt testat det (hmm DC) 🙂

Tobbe

Tack för tipsen. Kommer precis från replokalen och har testat lite, dock innan jag läste ditt inlägg.

För tillfället så mickar jag virveln underifrån. Fasttejpad med silvertejp och lite tyg om för att förhindra vibrationer från trum stativet.

Basen är mickad ganska långt ut i kaggen.

Överhänget har jag satt upp enligt X principen med två överhäng.

Virveln sjunger en del, och jag tycker ljudet blev bättre underifrån. Men imorgon kommer trummisen vara med också, så det kanske går att fixa =) Pukorna skiter jag i, dom hörs rätt bra från överhängen.

Baskaggen låter skit, men tillsammans med överhängen inbillar jag mig att jag kan få ok ljud i det. Närmickningen är annars bara bas i princip, och inget tillslag. Men jag ska prova att mixtra med dämpningen som du föreslog.

Hela inspelningen har dock skitigt sig ganska rejält. Gitarristen/sångaren är hemma och sjuk. Jag har snuva och ont i halsen och spelar inte så jävla tight av någon anledning. Så målet imorgon blir att spela in så mycket trummor som möjligt. Blir inte det bra, så får det bli DFH istället eftersom resten har vi egen utrustning för att spela in. Trummickarna är ju lånade.

Målet är väl att köpa mickar för trummor och några stativ till, så att man är oberoende av andras utrustning utanför bandet. Men jag har ju köpt PAt, sång mikrofon, Focusrite Trakmaster och Cubase SL för typ 23000 i år. Måste få allt avbetalat innan jag köper något mer, så jag tycker trummisen får investera i trummickar =)

Är annars lite emot att köpa saker ihop med andra. Ifall bandet skulle splittras eller så, så känns det bra att veta vad som är mitt.

Postat

Baskagge är alltit lite pyssel med. Du kan testa att ta ut allt ur den och sen bara lägga micken på typ en mössa eller nått mitt i kaggen. Ta sedan och svep med ett fillter för att få bort oönskat ljud och ett för att få fram önskat. Det brukar ligga rätt goa frekvenser i lägre mellanrigistret som man vill åt men också mindre önskade.

Postat

Tack igen!

Jag ska testa, tyvärr blir det DFH som gäller. Jag sitter hemma med feber och gitarristen/sångaren likaså. Trummisen kan inte låtarna tillräckligt bra för att lösa det utan främst gitarristen, eftersom han precis har muckat och inte kunnat repa så mycket. 😄

Men jag ska dit en snabbsväng imorgon och plocka ihop grejerna eftersom vi måste lämna tillbaka mickarna. Så jag kör en test imorgon igen. Erfarenhet inför nästa gång skadar ju aldrig 🙂

Andrew (oregistrerad)
Postat

Hm nu orkade jag inte riktigt läsa allt så nån kanske har srkivit det här. Ta t ex t87an och ställ den så nära stärkaren du kan. Sen tar du ena kondensatormicken och ställer den typ 1-1.5 m ifrån stärkaren... Tar upp olika ljudbilder eller vad man säger...

Sen kan du mixa ihop båda ljuden så blir det säkert kanoners...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.