Exil Postat 26 februari 2006 Postat 26 februari 2006 (redigerat) Jag är en kille på 18 år som skriver och producerar, så gott jag kan, låtar inom genren pop/r&b. Låtarna är rätt bra i sig, men eftersom låtar inom denna genre är väldigt beroende av en snygg produktion letar jag nu nya kontakter. Det skulle vara ett plus om du hade tillgång till en studio. Men jag tror inte alla proffs sitter och hänger är på forumet, så jag är öppen för alla förslag. Jag har kontakt med Warner Shappel Music. Så om det skulle bli något bra av låtarna finns det goda chanser för att få ut dem. Här kommer tre demolåtar som jag har under production just nu. This time I know är inte någon äkta pop-alla-Britney. Utan en mer akustisk popballad. Twinky och Trashy är däremot äkta pop-låtar. Ingen sång är lagd. Men text är under produktion så det ska på sen 🙂 Trion är den senaste av mina alster. Ha det gött! Mvh - John Forkelid This time I know Twinky Trashy Trion Edit: Nu funkar låtarna igen! Redigerat 8 maj 2006 av Exil
Piccazzo Postat 27 februari 2006 Postat 27 februari 2006 Bra sångare du hittat till " This time i know " , Lite John Legend vibes på hela låten framför allt men en manlig sångare. Oavsett så är det bra låtar du har och jag hoppas du hittar någon att jobba med. Hade M.v.h Tuomas
suprapappa Postat 27 februari 2006 Postat 27 februari 2006 hallå bra material (även om dom instrumentala bakgrunderna är svårare att bedöma än låten med sång) sitter tyvärr i ungefär samma sits som du, har några riktigt bra låtar och produktionerna är på ungefär samma "nivå" som dina. jag tycker inte att dina produktioner är dåliga....men visst....dom håller inte för att ges ut men det är ju fan inte meningen heller om du har ambitioner som låtskrivare. jag tycker det är otroligt tråkigt att det ställs så höga krav på produktionen....om låtskrivare kunde fokusera på det dom är bra på, dvs att SKRIVA låtar så skulle vi säkert få massa bättre musik. nu måste man lägga ner så jävla mkt energi på att få allt att låta som en färdig produkt. men med tanke på din unga ålder är det bara att gratulera....du kommer säkert att utvecklas enomt dom närmaste åren.
Exil Postat 27 februari 2006 Trådstartare Postat 27 februari 2006 Bra sångare du hittat till " This time i know " , Lite John Legend vibes på hela låten framför allt men en manlig sångare. Oavsett så är det bra låtar du har och jag hoppas du hittar någon att jobba med. Hade M.v.h Tuomas Tack! Jo killen som sjunger lirar egntligen gitarr och jag fick av en slump höra honom sjunga och frågade direkt om han ville sammarbeta. Och han tackade ja. Vi har flera låtar på g inom den genren. Och det låter riktigt lovande 😠 Tack för suporten =)
Exil Postat 27 februari 2006 Trådstartare Postat 27 februari 2006 hallå bra material (även om dom instrumentala bakgrunderna är svårare att bedöma än låten med sång) sitter tyvärr i ungefär samma sits som du, har några riktigt bra låtar och produktionerna är på ungefär samma "nivå" som dina. jag tycker inte att dina produktioner är dåliga....men visst....dom håller inte för att ges ut men det är ju fan inte meningen heller om du har ambitioner som låtskrivare. jag tycker det är otroligt tråkigt att det ställs så höga krav på produktionen....om låtskrivare kunde fokusera på det dom är bra på, dvs att SKRIVA låtar så skulle vi säkert få massa bättre musik. nu måste man lägga ner så jävla mkt energi på att få allt att låta som en färdig produkt. men med tanke på din unga ålder är det bara att gratulera....du kommer säkert att utvecklas enomt dom närmaste åren. Kul att du gillar det jag gör. Och ja, låtarna som är instrumental är ju väldgt svårt att få en helhetsbild av. Men jag tror man kan göra något av dem. Men som sagt det är ju synd att produktionen ska ha sån stor del i det hela. Men om några år kan jag förhoppningsvis allt sånt själv så då behöver jag inte ta hjälp. Men låtarna jag håller på med nu skulle bli lite "gammalt" om några år. Så ja skulle behöva hjälp med dem nu eftersom jag helt enkelt inte kan tillräckligt. Men tack för alla goda ord!
abnormalbrain (oregistrerad) Postat 27 februari 2006 Postat 27 februari 2006 Alla låtarna låter bra. Första låten förstår jag inte varför de skulle behövas produceras bättre, jag menar du är ju låtskrivaren - sen kommer de väl förhoppningsvis göra en nyinspelning av samma låt. Man kan säga att det behövs jobbas på arrangemanget där. I de två andra låtarna måste verkligen du göra en produktion som kan stå sig mot låtar som är producerade av riktigt duktiga folk som har gett ut hur många plattor som helst. De är ju elektronisk musik, och där är du producenten. Det är liksom det som är grejen. Vad jag lägger märke till är att du inte är särskillt slösig med effekter. Reverb hör man ju inte särskilt mycket av. Jag tror att du skulle behöva anlita en person som är riktigt duktig för att ta den musiken någon vart, det låter redan hyfsat bra. Det kostar ju väldigt mycket pengar, men det går att hyra in sig i en studio med en proffesionell mixare. Annars är det bara att öva. Lyssnar du på skivor med etablerade artister/producenter och jämför med dina egna låtar kommer du höra vad som saknas. Vissa folk kanske skulle säga att "...men de är ju mastrade", men det resonemanget håller inte. Musiken måste låta nästan så bra redan vid mix. Det masteringsteknikern sen i princip gör är att eq:a så att musiken fungerar i alla stereoapparater och komprimerar upp volymen. Mer ska man inte förvänta sig. Mitt råd är att öva. Jag kan inte hjälpa dig, du är redan rätt bra. Lycka till!
Exil Postat 27 februari 2006 Trådstartare Postat 27 februari 2006 Alla låtarna låter bra. Första låten förstår jag inte varför de skulle behövas produceras bättre, jag menar du är ju låtskrivaren - sen kommer de väl förhoppningsvis göra en nyinspelning av samma låt. Man kan säga att det behövs jobbas på arrangemanget där. I de två andra låtarna måste verkligen du göra en produktion som kan stå sig mot låtar som är producerade av riktigt duktiga folk som har gett ut hur många plattor som helst. De är ju elektronisk musik, och där är du producenten. Det är liksom det som är grejen. Vad jag lägger märke till är att du inte är särskillt slösig med effekter. Reverb hör man ju inte särskilt mycket av. Jag tror att du skulle behöva anlita en person som är riktigt duktig för att ta den musiken någon vart, det låter redan hyfsat bra. Det kostar ju väldigt mycket pengar, men det går att hyra in sig i en studio med en proffesionell mixare. Annars är det bara att öva. Lyssnar du på skivor med etablerade artister/producenter och jämför med dina egna låtar kommer du höra vad som saknas. Vissa folk kanske skulle säga att "...men de är ju mastrade", men det resonemanget håller inte. Musiken måste låta nästan så bra redan vid mix. Det masteringsteknikern sen i princip gör är att eq:a så att musiken fungerar i alla stereoapparater och komprimerar upp volymen. Mer ska man inte förvänta sig. Mitt råd är att öva. Jag kan inte hjälpa dig, du är redan rätt bra. Lycka till! Intressant att höra vad andra har att säga. Man snöar ju lätt in sig på sitt eget. När det gäller reverb så kan jag förstå. Det är väldigt torra mixar eller vad man ska kalla det. Dock så lät min tidigare produktioner jäkligt smetiga eftersom jag använda för mycket reverb, så därför har jag försökt göra rätt torra mixar. Men det är en balansgång det där och jag tar åt mig all support jag får 😱 Och det är just därför jag vill ha hjälp. Visst behövs det ruskigt duktigt folk för att det ska låta bra. Men man behöver nog itne hyra in sig i dyra studios för att få tag på dem. Om de gör ett bra jobb får de royalty på låten och nöjer sig så. Det är ju oftast så branchen funkar 😄 Men kul att du ändå tycker att det grunden låter bra =) Det ger en mer kraft till att lära sig mer.
Lundin Postat 8 mars 2006 Postat 8 mars 2006 Jag ska ta mig en lyssning ikväll och se om jag kan tillföra något.. Är alltid öppen för förslag som flyttar en från punkt a till punkt c... typ.. 😳
Linus Postat 8 mars 2006 Postat 8 mars 2006 Unfortunately, your file has expired. A link is valid for 7 days or a limited number of downloads, whichever occurs first. Äsch! Jag som ville lyssna... 🙁
Exil Postat 8 mars 2006 Trådstartare Postat 8 mars 2006 Unfortunately, your file has expired. A link is valid for 7 days or a limited number of downloads, whichever occurs first. Äsch! Jag som ville lyssna... 😳 Ojdå, det var ingenting jag tänkte på. Ska lösa problemet 🙂
Lundin Postat 9 mars 2006 Postat 9 mars 2006 Intressant ljudbild du har, däremot låter det relativt oslipat om helheten och vissa ljud känns lite väl programmerade och stela. Gillade första låten... "this time i know" ..kanske mer på hans röst än musiken, den skulle gå att göra nästan vadsomhelst av.. kanske en BsB-klon..eller lite mer uptempo á la B.W.O.. eller en...en helt vanlig singer-songwriterballad 😄
Exil Postat 9 mars 2006 Trådstartare Postat 9 mars 2006 Intressant ljudbild du har, däremot låter det relativt oslipat om helheten och vissa ljud känns lite väl programmerade och stela. Gillade första låten... "this time i know" ..kanske mer på hans röst än musiken, den skulle gå att göra nästan vadsomhelst av.. kanske en BsB-klon..eller lite mer uptempo á la B.W.O.. eller en...en helt vanlig singer-songwriterballad 😳 Jo jag är ju långt ifrån någon duktig producent. Därav den stela och oslipade känslan. Men kul att du gillade This time i know. Den är ju väldigt dåligt producerad just nu. Men låten är bra i sig och skulle kunna bli riktigt bra med inspelning i en proffsig studio tror jag 😄 Jag har fått några intresserade personer som verkar duktiga (det värmet gott) 🙂 Men om just du känner att du kan och vill vara med att utveckla någon av låtarna, så tveka inte av att höra av dig!
tyus Postat 23 mars 2006 Postat 23 mars 2006 Vill osså höra ju 🙂 Skulle va shysst om du uppdaterade sidan igen 😄 Plz? / Mattias
Exil Postat 24 mars 2006 Trådstartare Postat 24 mars 2006 Vill osså höra ju 😮 Skulle va shysst om du uppdaterade sidan igen 😳 Plz? / Mattias Sådär. Återgärdat ännu en gång 😉 Tveka inte att höra av er 🙂
skar0 Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Mitt förslag, efter att ha lyssnat på den första låten, är att låta dig inspireras av bandet Jellyfish och då kanske främst plattan Bellybutton. Kändaste låten där är väl The king is half-undressed, men det finns en uppsjö låtar där som du skulle må bra av! De andra två är lite svåra att utttala sig om. Ett tips är väl att stöka till nåt av ljuden med t ex dist eller delay eller nåt annat skoj. Målet är att skapa en karaktär på låten så den inte låter "preset". Det finns oerhört många vägar att gå och det är bara att bestämma sig för en av dem. Välj nån skön förebild och studera hur de gör. Madonna, som ett av miljoner exempel, har ju en del fräcka produktioner bakom sig på 2000-talet. Kolla hur "hon" gör. Ett bra nybörjar-recept är; en del förebild och två delar dig själv. smaka sedan av med ytterligare en förebild. Låter kanske flummigt men fundera en liten stund sålöser det sig säkert! En sak till, jag har låtar signade bl a på warner chappel och det har inte gett nånting! Det är det enda förlag jag jobbat med som inte har levererat. Se upp så du inte signar bara för signandets skull, utan det ska verkligen vara lönt! Å andra sidan kan det ju vara att mina låtar där är sopiga, men jag har fått en del udda motiveringar på varför de inte skickats vidare till artister såsom att "nja, det är nån ton i bryggan precis innan refrängen som jag inte gillar..." Alltså... det är tufft därute! Trust me! Och då har jag ändå fått ut lite grann på skiva... Men för tusan! Här sitter jag o deppar. Lycka till! I ditt fall kanske Warner är kanon! Även om du har en bit kvar.
djonas Postat 8 maj 2006 Postat 8 maj 2006 Jag är en kille på 18 år som skriver och producerar, så gott jag kan, låtar inom genren pop/r&b. Låtarna är rätt bra i sig, men eftersom låtar inom denna genre är väldigt beroende av en snygg produktion letar jag nu nya kontakter. Det skulle vara ett plus om du hade tillgång till en studio. Men jag tror inte alla proffs sitter och hänger är på forumet, så jag är öppen för alla förslag.Jag har kontakt med Warner Shappel Music. Så om det skulle bli något bra av låtarna finns det goda chanser för att få ut dem. Här kommer tre demolåtar som jag har under production just nu. This time I know är inte någon äkta pop-alla-Britney. Utan en mer akustisk popballad. Twinky och Trashy är däremot äkta pop-låtar. Ingen sång är lagd. Men text är under produktion så det ska på sen 😳 Ha det gött! Mvh - John Forkelid This time I know Twinky Trashy Edit: Nu funkar låtarna igen! Jag är inte riktigt med tror jag. 🙂 Vill du ha nån som förbättrar ljudkvalitén på produktionerna dvs en producent? eller vill du samarbeta med nån som ska tillföra nåt på låtarna i form av instrument, sång etc?
Exil Postat 8 maj 2006 Trådstartare Postat 8 maj 2006 Jag är en kille på 18 år som skriver och producerar, så gott jag kan, låtar inom genren pop/r&b. Låtarna är rätt bra i sig, men eftersom låtar inom denna genre är väldigt beroende av en snygg produktion letar jag nu nya kontakter. Det skulle vara ett plus om du hade tillgång till en studio. Men jag tror inte alla proffs sitter och hänger är på forumet, så jag är öppen för alla förslag.Jag har kontakt med Warner Shappel Music. Så om det skulle bli något bra av låtarna finns det goda chanser för att få ut dem. Här kommer tre demolåtar som jag har under production just nu. This time I know är inte någon äkta pop-alla-Britney. Utan en mer akustisk popballad. Twinky och Trashy är däremot äkta pop-låtar. Ingen sång är lagd. Men text är under produktion så det ska på sen 😱 Ha det gött! Mvh - John Forkelid This time I know Twinky Trashy Edit: Nu funkar låtarna igen! Jag är inte riktigt med tror jag. 😏 Vill du ha nån som förbättrar ljudkvalitén på produktionerna dvs en producent? eller vill du samarbeta med nån som ska tillföra nåt på låtarna i form av instrument, sång etc? hehe. Såhär ligger det till. Jag är ute efter en producent som kan få fram en bättre mix, så det låter mer "riktigt". Sång kan jag nog fixa med andra vänner på skolan, men om någon känner sig manad till att skriva text, sjunga så är jag öppen för förslag 😱 Men jag är främst ute efter en producent som kan få fram en snygg production, eftersom de två av låtarna är i stort behov av en bra produktion. Hoppas det har klarnat lite nu 😆
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.