Jump to content
Annons

dvd -r till dvd +r ?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag sitter med ett litet dvd-problem. Jag hade spelat in en enda konsert med en s-vhs-kamera och var iväg hos en kompis idag och brände från kameran ned till hans stationära Pioneer dvd-inspelare, till dennas hårddisk på 160 GB. Satte det till XP (högsta kvalitet). Sedan kunde inte hans Compaq-laptop läsa skivan, vilket inte var konstigt, för den kan inte hantera dvd -r, utan bara dvd +r.

Tanken var att jag skulle redigera inspelningen på min egen laptop nu i helgen. Alltså föra över dvd -r-skivan vi brände idag, till min HP-laptop, lägga till effekter, toningar och titlar. Konstigt nog kan inte heller jag öppna skivan. Trodde min HP-laptop hanterade uppspelning av både -r och +r, men nu blir jag osäker...

OM...inte heller min laptop kan läsa -r-skivor, hur går jag vidare?

OM...jag köper en stationär dvd-inspelare med inbyggd hdd jag också äntligen och den skiva jag nu har är en dvd-r-skiva, kan jag föra över den den dvd-inspelarens hårddisk och sedan bränna en dvd+r-skiva på samma dvd-inspelare? Eller kan man inte skapa en dvd+r-skiva på det sättet? För jag tänkte att den dvd+r-skiva jag i det läget skapar bör ju kunna läsas av min laptop (om den nu bara klarar dvd+r-skivor).

Eller är problemet av en hel annan art? Ligger låtarna i ett filformat nu som kräver ett särskilt program för att kunna öppnas i min laptop? Wob-fil är något som låter bekant... Vilket program fixar det? Och det kostar? Jag har "bara" Windows Movie Maker och InterVideo Creator.

Kan man alltså göra en dvd-r-inspelning till dvd+r-inspelning?

:rolleyes:

:musik

Annons
Postat
Hej!

Jag sitter med ett litet dvd-problem. Jag hade spelat in en enda konsert med en s-vhs-kamera och var iväg hos en kompis idag och brände från kameran ned till hans stationära Pioneer dvd-inspelare, till dennas hårddisk på 160 GB. Satte det till XP (högsta kvalitet). Sedan kunde inte hans Compaq-laptop läsa skivan, vilket inte var konstigt, för den kan inte hantera dvd -r, utan bara dvd +r.

Tanken var att jag skulle redigera inspelningen på min egen laptop nu i helgen. Alltså föra över dvd -r-skivan vi brände idag, till min HP-laptop, lägga till effekter, toningar och titlar. Konstigt nog kan inte heller jag öppna skivan. Trodde min HP-laptop hanterade uppspelning av både -r och +r, men nu blir jag osäker...

OM...inte heller min laptop kan läsa -r-skivor, hur går jag vidare?

OM...jag köper en stationär dvd-inspelare med inbyggd hdd jag också äntligen och den skiva jag nu har är en dvd-r-skiva, kan jag föra över den den dvd-inspelarens hårddisk och sedan bränna en dvd+r-skiva på samma dvd-inspelare? Eller kan man inte skapa en dvd+r-skiva på det sättet? För jag tänkte att den dvd+r-skiva jag i det läget skapar bör ju kunna läsas av min laptop (om den nu bara klarar dvd+r-skivor).

Eller är problemet av en hel annan art? Ligger låtarna i ett filformat nu som kräver ett särskilt program för att kunna öppnas i min laptop? Wob-fil är något som låter bekant... Vilket program fixar det? Och det kostar? Jag har "bara" Windows Movie Maker och InterVideo Creator.

Kan man alltså göra en dvd-r-inspelning till dvd+r-inspelning?

:rolleyes:

Kan bara svara på stationär dvd-brännare delen av dina frågor. Har en stationär DVD-brännare från Sony, RDR-HX 710, den klarar både + och - varianterna och ja, man kan spela in t ex från en - skiva till HDD (160Gb) och sedan bränna en + skiva av det hela. Det var en av anledningarna att jag överhuvudtaget fastnade för Sonyn. Man slipper hålla ordning på + eller - skivor.

Dock har ju + och - skivorna lite olika egenskaper t ex vad gäller saker som manuell/automatisk kapitelindelning, A-B spårsljud mm. Ska du köpa en stationär dvd-brännare så tänk igenom dina behov med den noga!!!

Kolla sedan av marknaden. Sonyn är jag väldigt nöjd med, en av de absolut bättre brännarna där ute i djungeln.

Postat

Kopierade du i Videoläge eller VR-läge när du förde över från Pioneer-spelarens hårddisk till DVD?

Använd Videoläge och se till att skivan stängs när du kopierat klart. Innan dess kan inte andra DVD-spelare spela upp skivan.

...och vad gäller +R/-R:

Filformatet skiljer inte mellan - eller +.

Besök en kompis med datorbrännare som läser båda skivformaten. Sen kör du en vanlig diskkopiering från DVD-R till DVD+R.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Vi tänkte spela in ett dvd-exemplar i VR-läge och en i Videoläge, för att själva se skillnaden sedan (vi är bägge nya på detta med dvd-inspelning och det var första gången han provade detta). Nu visade det sig att det inte gick att spela in i VR-läge överhuvudtaget ändå!! Då gjorde vi ett ex som var stängt och ett annat ex som vi inte vet om det stängdes eller ej. För när vi kom tillbaka och kollade på skärmen så hade bilden försvunnit efter bränningen (gått över till Hål i rumpa eller vad det heter, det där barnprogrammet...).

Men varken den stängda eller den ev. icke stängda skivan kan läsas i min laptop. Det enda som står när man söker är "Tom cd/dvd". Men man ser ju på skivans yta att den är bränd till mer än hälften...

Är slutsatsen att min HP zd8000-serie-laptop inte fixar dvd-r??

😆

p.s. Kom på det...Bolibumpa heter programmet. d.s.

Postat
Vi tänkte spela in ett dvd-exemplar i VR-läge och en i Videoläge, för att själva se skillnaden sedan

Det är ingen skillnad i bildkvalitet mellan dessa lägen heller.

Ok, då reder vi ut... 🙂

Video-läget är för DVD-skivor som ska vara kompatibla med andra DVD-spelare.

VR-läget är för skivor du bara ska använda i din DVD-inspelare.

T.ex. kan du bränna skivan, stoppa in i DVD:n, redigera videon i efterhand och klippa, flera ljudspår (om du nu känner för att göra en tysk dubbning på din film). 😛

Slutsats:

Kopiera från hårddisken till DVD-R i DVD-Videoläget.

Finalize/Stäng skivan.

Nu ska datorn känna igen skivan.

Se till att båda skivorna är stängda alltså. Sedan kan ni testa. Men om det inte fungerar, så beror det på läsaren i era datorer och inte skivan.

ZD-8000 innehåller tydligen en GCC-4243N. Den borde klara DVD-R, även om HP är ett av bolagen som slåss för DVD+R. Annars får du besöka en kompis med en "riktig" DVD-brännare i datorn. 🙂

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jepp, det var så vi gjorde!

1) Kopierade från S-VHS till DVD-inspelarens hdd i läge XP.

2) Överförde från hdd:n till dvd-r i videoläge. 2 identiska dvd-ex av samma inspelning, sånär som på att ena skivan stängdes och den andra förmodligen ej.

3) Stoppar dem i HP zd8000serie-laptopen. "Tom skiva" som meddelande.

4) Har också märkt att HP, Sony m.fl. står i dvd+r-lägret och Pioneer och andra huserar i dvd-r-lägret...

5) Åtgärd: Se om dvd-r-skivan kan läsas av hans Pioneer-dvd-inspelare. Om det går, prova i min HP-laptop igen. Om det inte går...

...antagligen köpa en dvd-inspelare för både dvd-r och dvd+r...

TILLÄGG: Men efter vad jag läst omn min HP-laptops dvd-brännare, så ska den klara att läsa både dvd-r och dvd+r. Så det måste vara något annat knas...

😏

Redigerat av musik
Postat
ena skivan stängdes och den andra förmodligen ej.
Stäng den andra skivan då 😮
TILLÄGG: Men efter vad jag läst omn min HP-laptops dvd-brännare, så ska den klara att läsa både dvd-r och dvd+r. Så det måste vara något annat knas...
Som sagt, testa med annan datorbrännare/dator. Testa att uppgradera firmware från länken jag skickade.
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Missförstånd?

Vi gjorde ett ex som vi stängde och ett exakt likadant ex som vi antagligen stängde, för han säger nu att det inte går att komma tillbaka till det läget där uppmaningen på hans TV hemma kommer upp "stäng skivan".

Men det är inte det som är det intressanta. Skivan kan inte läsas. Trots att jag följt alla direktiv. Och jag har kollat med HP. Den ska kunna läsa dvd-r och dvd+r i det befintliga skick den levererades i.

😕

Postat

Svårlästa skivor? 😕

Köp en märkesskiva DVD-RW och testa.

Ett annat tips, bränn en DVD-R på en annan dator och stoppa in i din HP. Kan den läsa den skivan?

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Skivan jag köpte var en

TDK DVD-R 1-8x speed 4.7 GB Single sided Photo quality Inkjet Printable Disc

18 spänn/styck i ekonomipack.

😉

Postat

Då kan vi stryka skivan också. 😠

TDK är ett av de fem bästa märken när det gäller DVDR.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jepp. Jag kör alltid med bra skivor... 😄 En del kan sitta med utrustning för hundratusentals kronor och lägga ned hundratals timmar på inspelningen, för att slutligen försöka spara 5 kr per styck på själva skivan... Enbart dumt!

Jag ska testa att spela in något med min HP-laptops dvdbrännare. Hittills har jag ju bara använt den till att spela upp konserter med och för att installera mjukvara såklart.

Har meddelat kompisen, som lagrat vår överförda konsertinspelning på Pioneerens hårddisk utifall att. En dag ska vi se om dvd-skivorna går att spela upp i hans Pioneer. Det glömde vi eller tog för givet i lördags...

Jag ska också testa våra brända dvd-r-skivor i en annan dvd-spelare i veckan.

Om de två dvd-r-skivorna som vi brände funkar i olika andra dvd-spelare, så undrar jag vad det är för fel på min HP-laptops dvd-brännare... Avlägger rapport så småningom.

😲

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Jag har precis testat att bränna på en likadan TDK dvd-r-skiva i min laptop. Materialet hämtade jag i detta fall från en egen testvideosnutt som låg på min hdd. Det gick bra! M.a.o. kan min HP-laptops dvdbrännare både spela in och läsa dvd-r. Smidigt var det. Förberedelserna laptopen gjorde för bränning tog några minuter, men själva bränningsmomentet var kort.

Dock kunde den ju inte läsa den TDK dvd-r som kompisen brände.

Kan man dra någon slutsats so far?

Denna vecka ska jag testa denna nya brända dvd-r-skiva och den andra dvd-r-skivan från i lördags, i en annan stationär dvd-spelare (utan inspelningsmöjlighet).

Testing testing

Fråga: Om vi av någon anledning i lördags trots allt schabblade väck Finalize-momentet vid hans dvd-bränning...är det meningen att man ska kunna stänga (finalizera) dvd-skivan efteråt?

😱

Redigerat av musik
Postat
Fråga: Om vi av någon anledning i lördags trots allt schabblade väck Finalize-momentet vid hans dvd-bränning...är det meningen att man ska kunna stänga (finalizera) dvd-skivan efteråt?

Japp! Stoppa i skivan bara.

Tryck 'Home Menu', välj 'Skiv Inställningar' och där finns Stäng/öppna.

(Särskrivningen 'Skiv Inställningar' kommer från firman som översatt Pioneers mjukvara, och är inte mitt fel. 😱 )

Postat

eller köp en stationär panasonic-brännare så kan du bränna i både +&-R 🤪

om det bara inte är så enkelt att ni inte finalizat skivan, har gjort misstaget själv.

Skickade en DVD till en polare som sa att det inte funkade varpå jag bad honom komma över så skulle jag minsann visa honom, men det var ju klart att det funkade hos mig, jag spelade ju upp den med brännaren.

Efter en liten finalizing så funkade det hos honom också 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.