Jump to content
Annons

Lämplig nybörjarkeyboard


WhatGoesOn (oregistrerad)

Recommended Posts

WhatGoesOn (oregistrerad)

Min son (11 år) vill ha ett billig nybörjarkeyboard.

Minsta krav är halvtaskiga ljud och midi.

Någon som vet någon lämplig modell att leta efter begagnat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp min keyboard!!! Det är en Roland E-28. Enda problemet är att E-tangenten i mittersta oktaven inte fungerar. Kanske bara är skit i kontakten eller ngt...

Jag säljer den billigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Jag är ju ingen direkt guru på keyboards egentligen. Men Jag har själv en Yamaha PSR 640 som jag är nöjd med.

Jag kan tänka mig att Yamaha PSR 275 kanske kan vara bra, kostar runt 3000 kronor ny. Den har midi, 480 olika ljud, 100 kompstilar och 5 oktaver/61 tangenter.

Men åk annars förbi en musikaffär och provspela litegrann och se vad dom har 😛 Då kanske du hittar något som du tycker om. Vill du så kan du ju skriva ner vilka modeller du har kollat på, och fråga om folk här har erfarenhet av dom, och kolla priser på fler ställen. Eller så köper du den du fastnar för.

Sen är frågan om grabben vill ha en keyboard eller synth att spela på? En keyboard är ju lättast att komma igång med, med många ljud. Men vill han ha lite möjligheter att mixtra med ljuden själv så kanske en synth är att föredra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Missade att du sökte på begagnat marknaden, men tipset kvarstår. Du kanske hittar något märke du tycker om och kan leta efter en utgången modell på begagnat marknaden.

Offtopic: Min första keyboard var en Casio när jag var runt 10 år =) Den hade ingen midi, små tangenter och förmodligen 3 kanske 4 oktaver. Jag kopplade den till micingången och la på inspelning efter inspelning på kasettband 😆

Var skitkul juh. Dock är det lite svårt att göra om ifall man spelar fel 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Varför inte Casio? Jag har själv en Casio CTK-691, den kostade 3500:-, och det är väl inget fel på den. Casio gör prisvärda keyboards till nybörjare/amatörer, så det hade väl inte vart fel att börja med en sådan?

//Nisse

Redigerat av Nisse
Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)

Varför inte kolla efter en Korg M1, finns begagade mellan 1000-3000 kronor (t.ex vendolin.se). har Midi och t.om en flerkanals sequencer inbyggd vilket möjligör inspelning av flera instrument. Den har helt klart godkända ljud trots sin ålder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Nisse, återigen utan att veta så mycket egentligen. Min Casio var ju en billig leksak, och dessutom för en herrans massa år sedan.

Men jag tror att som vanligt får man vad man betalar för. Vissa skillnader är det ju alltid, en del bättre, och en del sämre, men generellt så fungerar nog vilken keyboard som helst inom samma prisklass. Tycke och smak tror jag. Åk och testa :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

WhatGoesOn (oregistrerad)

Tack för alla era svar!

Jag tror Casio kan fungera bra. Tanken är att testa intresset med något billigt begagnat.

Visar det sig finnas är det läge att kolla om det går mot synth eller det främst handlar om att kompa till gitarr (han spelar gitarr).

Är han snäll kan han få låna min dator och spela min VSTi-synth. 😄

Korg M1 lät väldigt kul, jag minns att jag stod och dreglade över den i en affär när den precis kommit, fanns inte chans att ha råd då. Fantastiskt att man kan hitta den för en dryg 1000-lapp nu.

När det gäller att åka runt och kolla är jag tveksam. Jag har en stark känsla av att han hittar ett "fantastiskt" keyboard som kostar 3-4000:- och sedan får jag bara höra att det är det han vill ha :rolleyes:

Finns inte någon bra affär för begagnat här heller vad jag vet, så fortsätt gärna att tipsa om modeller som har ett par år på nacken men fortfarande är roliga.

Typ M1:an, ingen som har en för en tusenlapp förresten? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

WhatGoesOn (oregistrerad)

Jag har kommit överens med Ketri att köpa hans Roland E-28.

Han har dock ingen manual kvar. Finns det någon som har en E-28 manual och kan scanna in eller hyra ut den ett litet tag?

Jag har förstått av andra forum att den behövs för att kunna dra full nytta av keyboardet.

Mycket tacksam om någon kan hjälpa till eller har tips på var man kan hitta en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...