Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hey!

Jag är nästan klar med bygget av min första studio. Den ligger i en källarlokal där jag inte har några grannar brevid. jag har däremot en lägenhet ovanför mig. Huset är gammalt och med rejäla väggar så det blir inte så mycket ljudläckage. Däremot har jag massor med rör i taket som leder massor med ljud upp till lägenheten ovanför mig.

Så jag undrar, finns det någon här inne som har tips på hur jag kan ljudisolera rören? Jag vore tacksam för både amatör-och proffsmässiga lösningar.

Annons
Postat

Jag skulle kontakta en akustiker och fråga detta. Gissningsvis behöver du helt isolera det utrymme där du vill väsnas från utrymmet där rören finns. I så fall BORDE det kunna ge en del att bygga in rören i säg tre lager gips. Alltså, bygg ett regelverk runt rören (lämna minst 200 mm åt alla håll) och skruva på tredubbla gipslager så att rören blir helt inbyggda. En nackdel är att man kan komma att behöva komma åt rören för framtida reparationer, men det får du ta.

Bygg mycket tätt i skarvarna mellan väggar och tak, skär till gipset så noggrant som möjligt och täta med mycket fogmassa. Dämpa gipset inifrån med mineralull som hålls fast emot gipset med hjälp av ståltråd eller hönsnät. Om du märker att denna konstruktion hjälper men inte är tillräcklig kan du göra ett nytt separat skikt enligt samma modell, alltså ett nytt regelverk med gips, dämpat inifrån av mineralull.

Sedan undrar jag om inte mycket av vibrationerna i ditt golv förs vidare av rören. Gör de det hjälper inte gipset, utan då måste du vibrationsisolera din studio med ett flytande golv.

Men observera att detta bara är teoretiska gissningar, jag har aldrig själv gjort detta och kan inte garantera att det funkar. Men det borde funka. 🙂

Hälsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.