Jump to content
Annons

Mic, preamp och ljudkort

Recommended Posts

Nocz (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har tänkt att spela in akustisk gitarr (både nylon och stål) på datorn, kanske lite sång också. Idag har jag bara en halvtaskig mikrofon från ett headset. Kör PC och har ett Soundblaster Audigy 2 ZS i burken.

Har suttit och försökt läsa in mig på vad man behöver och vilka prylar som passar bäst till mig. Innan jag köper nåt tänkte jag höra med alla experter här för att få lite tips och hjälp. Det jag kommit fram till är följande:

1. Mikrofon

Eftersom jag ska spela in främst akustisk gitarr passar en kondensatormikrofon bäst. Läst att många rekommenderar Studio Project B1. Andra micar som jag kollat på är ADK SC1 och ADK A51e.

2. Preamp eller mixerbord

Kom fram till att det är bättre att satsa på en preamp än ett billigt mixerbord. Jag kommer förmodligen bara att spela in en sak i taget ändå.

Har kollat på följande preamps: Studio Project VTB-1, Behringer Tube UltraGain MIC100/200 och Alto Alpha Mictube. Känns som om VTB-1 är den bästa av de tre? Sen är ju frågan om jag hör nån skillnad på den och de andra lite billigare, mer brus förmodar jag?

3. Ljudkort

Kommer mitt SB att fungera ihop med mic+preamp:en eller kommer detta bli en flaskhals? Från preampen kopplar man xlr/phone till ljudkortets line-in (3.5mm)? Har inte hittat några sådana kablar på musikborsen.se eller jam.se, måste väl finnas? Tycker ni att jag borde köpa ett musik-ljudkort som typ M-audio 2496 eller funkar mitt SB?

Annons
Postat

Studio Projects B1 är min favorit i prisklassen - och VTB-1 är en bra och flexibel preamp som du kommer att klara dig med ett bra tag. Dessa finns dessutom till ett väldigt bra paketpris, tillsammans med mikrofonkabel, om man letar på rätt ställe... 😆

Visst finns det adapterkablar - men det bästa skulle ändå vara att byta till ett musik-ljudkort. SB är inte kända för sitt fina ljud, utan snarare för att de fungerar bra till alla spel... 😳

Postat

Nu vet jag inte hur mycket det får kosta. Claes råd är ju, som vanligt, väldigt bra.

Men om du vill ha det lite billigare så finns det en deal på 4Sound där du får ART's Tube MP Studio Preamp+ en TSM MT103 för 1395:-.

Jag har inte provat dom här själv. Men Emu 0404 fick ju ett bra omdömme i tidningen och det har ju dsp-krets (inbyggda effekter) som avlastar datorn. ESI's Juli@ ska ju tydligen ha väldigt låga brusnivåer + att du kan välja om du vill ha vanliga eller balanserade ingångar. Båda är ju relativt billiga EMU 0404 kostar runt 995:- och Juli@ runt 1500:-.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag bytte mitt SB16 till EMU 0404 och är totalnöjd så länge jag bara spelar in två kanaler samtidigt. Effekterna är helt klart godkända, men svårt att veta hur mycket av kraften i kortet jag använder.

Det räcker långt för en nybörjare.

drloop (oregistrerad)
Postat

Mick preampar är klurigt.

Jag har inte hört Alto men jag har testat Berhingers och tyckte inte om dem.

Tillför inget positivt, skall man köra rör vill man ju ha lite feeling på grejerna.

Blev positivt översakad av Arts Tube MP. Lirade in en rap som första försök med Arts preamp. Blev förvånad över vilket drag det blev på rappen. När jag senare skulle lira in samma kille blev det inte alls samma drag.

På första inspelningen överstyrde jag Arten lite lätt (det var inte meningen) och det blev kanon. Vid nästa tillfälle kollade jag mer noga nivåerna, dum idé. Bättre lyssna än se på mätare :-)

Testade med Berhinger preamp lätt distad, nope inge drag, inge bra...

Odistad tillför den inget, man kan köra en transitor pre amp lika gärna.

Men som sagt lyssna på vad du gillar, och en lätt rör dist på grejerna kan göra susen.

Så någon slags slutsats, köp inte Behringers billiga rör preampar.

Mickar, håller med om Studio Projects B1, otroligt bra för pengarna.

Postat

Min erfarenhet av Behringer är man ska låta bli att skaffa något av det märket. En hörlursförstärkare kanske man skulle våga sig på...på sin höjd.

Köp en begagnad Focusrite för 3000-4000:- så får du så väldigt mycket mer för pengarna.

En Röde NT1a på det så har du en bra setup.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har dristat mig till att köp en liten Behringer mixer till lyssning.

Funkar bra. Använder den för att lyssna i lurar.

JL

Nocz (oregistrerad)
Postat

Ville bara meddela att jag köpte Studio Projects kit, B1+VTB-1 och jag tycker det funkar alldeles utmärkt!

Postat
Lirade in en rap som första försök med Arts preamp. Blev förvånad över vilket drag det blev på rappen.

Först trodde jag att du rapade i micken... :rolleyes:😆

Kul att det ordnade sig. 😲

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Lirade in en rap som första försök med Arts preamp. Blev förvånad över vilket drag det blev på rappen.

Först trodde jag att du rapade i micken... :rolleyes:😆

Kul att det ordnade sig. 😲

Jag rapar inte, men min polare gjrode det :-)

Kollade in VTB 1.

"Kan köras solid state och med ställbar rörgrad"

Mao transistor och rör. Hur låter det om man mixar mellan rör och transistor?

Eller kanske skall jag helt enkelt gå och köpa en på öppet köp.

JL

Redigerat av drloop
Postat

Först trodde jag att du rapade i micken... 🙂🙂

Kul att det ordnade sig. 😱

Jag rapar inte, men min polare gjrode det :-)

Kollade in VTB 1.

"Kan köras solid state och med ställbar rörgrad"

Mao transistor och rör. Hur låter det om man mixar mellan rör och transistor?

Eller kanske skall jag helt enkelt gå och köpa en på öppet köp.

JL

Originalsignalen går alltid rakt igenom preampen. Med rör-ratten ställd på 0, så får du inget rörljud alls - och om du vrider upp den, så fungerar den som en effekttappning på en mixer, så att en del av ljudet går genom röret och du får en viss rörfärgning parallellt med originalljudet. Det är alltså inte vad puritaner skulle beteckna som en "riktig" rörpreamp, eftersom all signal inte går genom röret, utan det blir alltid en blandning av rör och transistorljud.

Den låter i alla fall väldigt bra för pengarna och du gå upp en bra bit i pris för att få någonting som låter bättre.

Postat

Hej, på er allihopa!

Jag lånar denna tråden lite eftersom jag oxå har lite funderingar kring preamp.

Ska precis fixa hemmastudio och har tänkt beställa ESI Juli@-ljudkort och Studio Projects B1-mick. Jag har sedan tidigare ett Behringer mx602a mixerbord med inbyggd mic-preamp, men funderar på om jag ska köpa en extern preamp iaf.

Det ska mest spelas in pop - mycket ballader med ganska "naken" produktion och med sången i fokus. Därför undrar jag om mic-preampen i mixerbordet helt enkelt är för dålig och för "tråkig" (läs: transparent).

Jag funderade isf på att beställa en VTB-1 tillsammans med B1:an, och mha rörpreampen kunna färga ljudet lite (B1 ska ju ge ett väldigt "rent" och ofärgat ljud), men jag vet inte om det egentligen är nödvändigt och riktigt hur bra den är heller.

Vad skulle ni råda mig till? Att köra på med preampen i mixerbordet lr köpa VTB-1:an ist? Nån som har jämfört dessa och kan komma med nåt utlåtande kanske? 😱

Mvh Henke

Nocz (oregistrerad)
Postat

Henke s: Vad har du använt för mic till ditt mixerbord du har idag? Låter det inte allt för dåligt går det nog att ha kvar ditt mixerbord även till en lite bättre mic. Jag har själv inget att jämföra med då jag köpte en VTB-1 direkt tillsammans med min B1.

En annan sak som jag undrar över angåeende VTB-1:an är om man måste dra ut strömadaptern då man inte använder preampen eller om det räcker om man stänger av fantommatningen till micen? Ligger det nån spänning över micen då 48V lampan är släckt?

Postat
Henke s: Vad har du använt för mic till ditt mixerbord du har idag? Låter det inte allt för dåligt går det nog att ha kvar ditt mixerbord även till en lite bättre mic. Jag har själv inget att jämföra med då jag köpte en VTB-1 direkt tillsammans med min B1.

En annan sak som jag undrar över angåeende VTB-1:an är om man måste dra ut strömadaptern då man inte använder preampen eller om det räcker om man stänger av fantommatningen till micen? Ligger det nån spänning över micen då 48V lampan är släckt?

Om du stänger fantommatningen, så kommer det inte ut något till micen - men eftersom det inte finns någon powerswitch på VTB-1, så måste man dra ur nätdelen för att preampen ska bli helt avstängd. Skaffa en fördelardosa med strömbrytare för nätspänningen, så blir det enklare... 😉

Nocz (oregistrerad)
Postat

Vad det jag misstänkte, får fixa en strömbrytare då 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.