Jump to content
Annons

WinterSun - Frihetsansökan


Betyg  

15 röster

  1. 1. Betyg

    • 10
      0
    • 9
      0
    • 8
      0
    • 7
      1
    • 6
      2
    • 5
      1
    • 4
      1
    • 3
      4
    • 2
      0
    • 1
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Frihetsansökan

* ARTIST/GRUPP: WinterSun

* GENRE: Diskopop

* LÅTLÄNGD: 3.03 min

* KOMPOSITÖR: Viktor Löfgren & Cecilia Bergman

* PRODUCENT: Viktor

* INSPELNINGSÅR: 2005/2006

* FORMAT: mp3 (160 kbit)

* STORLEK: 3.5 mb

* STATUS: Nästan färdig demo

* LÅTLÄNK: Länk

Den här låten har vi pysslat med till o från ett ganska bra tag nu, men vi känner oss inte riktigt färdiga än. Ska mixa den lite till bland annat. Vore kul att få kommentarer både på låten, produktionen och mixen =)

Vi vet att det finns ett annat band som heter Wintersun men vi heter WinterSun med stort S ;-) Vi har för det andra typ upphört som grupp så det spelar ingen större roll att det är ett band till som heter så, vi ska bara göra klart de låtar som vi påbörjat en gång i tiden...

Sådär, nu är jag klar. Låt höra vad ni tycker... 😉

.Viktor

Redigerat av ViktorDenStore
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
morbid (oregistrerad)

Ska väl egentligen inte döma den här låten eftersom jag inte lyssnar på sånt här. Det är väl sången som jag kan bedöma då... Den tyckte jag lät väldigt på bristningsgränsen och nästan lite nervös.

Musiken va rätt kul däremot.

Ps. Wintersun är ett melodiskt döds-band, hehe Ds.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet vad jag tycker om dina trumljud Viktor, så dom ska jag inte kommentera. 😳

Sången då, den här tjejen tycker jag ska sjunga mer åt det klassiska hållet. Hon har inget riv i rösten riktigt.

Låten då. Jo, den var väl helt okey, fick ingen riktig uppfattning då det var lite si och så med mixen. Sången drunknade lite bland alla instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg produktion! 😄 Men sången tycker jag också låter lite nervös och osäker. Men hon sätter tonerna bra iaf. Skönt piano, och sköna trummor. 😄

bra jobbat! 🥰

edit: nu blev det inget betyg från mig, för jag tryckte på blank röst. 😱

Sorry 😄

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack till er som lyssnar och skriver 😆

Morbid:

Kul att du gillade musiken. Jo, vi vet att det finns ett metalband som heter så. ;-)

Osiris:

Du gillar inte mina trumljud eller hur va det? För cleana och overkliga eller vad gillar du inte med dem? Baskaggen är dåligt mixad i den här låten, kan bero lite på det också. Virveln dock tycker jag är rätt skön. :-)

Nä, Cecilias röst är väl inte så rockig, men vad gör man när man har ett band och hon är sångerska? :rolleyes: Jag tycker det viktiga är att hon gör sitt bästa och försöker...

Mixmässigt, ska jag höja sången eller ska jag komprimera den mer + att höja den?

Danabacken:

Kul att du diggar 😆 Synd att du missade betyget, men det är ju sånt som händer... Jorden går nog inte under 😄

Fler kommentarer...?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt, jag gillar inte trumljuden du har. Men det är ju bara jag. :rolleyes:

Jodå, hon sjunger ju bra. Inget snack om det. Men hennes röst skulle göra sig mycket bättre till nåt åt det klassiska hållet... Eller kanske nåt Zelmani/Norah Jones-aktigt?

Gör plats för sången i mixen, det var ett par instrument som var lite för starka.

Man behöver inte komprimera sång så jeffligt... om man inte nödvändigtvis vill... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Osiris:

Jag håller verkligen med dig om hennes röst, tyvärr är hon inte så intresserad av jazzmusik 😎 Annars hade nog det passat ganska bra. Hon sjunger lite klassiskt hos sin sånglärare, men det är ju inget som vi komponerar om man säger så.

Alla:

Har gjort en ny mix nu, det blev lite annorlunda, men nu när jag jämför så vet jag inte om det blev bättre eller sämre, men hur som helst: Här är länken!

Är det bättre, lika bra/lika dåligt eller sämre?

Jag tycker att jag förlorade lite tryck i baskaggen i den nya versionen, men det går ju att ändra om det bara är det som är fel...

.Viktor

Redigerat av ViktorDenStore
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Viktor!

Låten är helt ok!

lite kommentarer:

1) Tveksam på mycket harmoniken. Jobba kanske mer med motgående rörelser bas/melodi, och mer traditionell harmonisering. Folk säger alltid att man ska kunna reglerna innan man bryter dem, och det känns faktiskt inte som att du kan dem.

Ett exempel är versen, där melodin följer basen. Tycker inte ni uppnår någon speciell effekt med det, det känns fel helt enkelt :/

2) Trummorna känns konstigt torra. Battery, förresten? ;P

3) Jag är ingen proddmästare, men tycker inte om mixen. Behöver jobbas med. Gillar dock mellanspelet med stråkarna, allt faller på plats där för några sekunder.

Kan säkert bli bra till slut med lite arbete.

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Joel B:

Det där med regler och lära. När jag skriver musik så gör jag det inte utifrån några regler, jag gör det från en känsla. "Det kreativa skapandet" you know. Gillar inte teori och regler...

Musik ska byggas av glädje, visst va det väl så? Åtminstone av känslor inte utav regler.

Trumsetet är rätt tort, och Ja, det är Battery. :rolleyes:

Jag håller med om att det är ett speciellt sound, men det är faktiskt det som jag är mest nöjd med. Jag vill inte mixa om allt för mkt, tycker att jag har lyckats få det att låta ganska eget och det vill jag bevara. =)

Kul att du gillar mellanspelet, det är ju dock det enda som inte känns så speciellt och okomersiellt... :rolleyes:

.Viktor

Här har jag en ny mix som jag gjorde klart alldeles nyss, jag har framförallt jämnat ut sångnivån, men även lite andra inställningar har jag pillat med...

Version 1.3

Link to comment
Dela på andra sajter

Joel B:

Det där med regler och lära. När jag skriver musik så gör jag det inte utifrån några regler, jag gör det från en känsla. "Det kreativa skapandet" you know. Gillar inte teori och regler...

Musik ska byggas av glädje, visst va det väl så? Åtminstone av känslor inte utav regler.

Trumsetet är rätt tort, och Ja, det är Battery. 😱

Jag håller med om att det är ett speciellt sound, men det är faktiskt det som jag är mest nöjd med. Jag vill inte mixa om allt för mkt, tycker att jag har lyckats få det att låta ganska eget och det vill jag bevara. =)

Kul att du gillar mellanspelet, det är ju dock det enda som inte känns så speciellt och okomersiellt... :rolleyes:

.Viktor

Här har jag en ny mix som jag gjorde klart alldeles nyss, jag har framförallt jämnat ut sångnivån, men även lite andra inställningar har jag pillat med...

Version 1.3

De där argumenten är vanliga, men man får bara akta sig så att man inte sitter där sen och ingen vill höra på musiken :rolleyes:

Känslor tycker jag man kan blanda in i alla fall. Säg låten som berör dig mest, så är chansen stor att den följer de harmoniska reglerna merparten av tiden. Det är ju inte regler i ordets rätta bemärkelse, utan riktlinjer för att ackorden inte ska kännas tomma, att inte övertoner ska krocka på missljudande sätt osv.

Så länge de grejerna är där kommer jag inte att kunna gilla låten till 100%. Givetvis bara min åsikt, men jag tycker inte att avstegen du gjorde från "reglerna" var motiverade eller höjde låten i förhållande till hur det skulle kunna bli med mer "passande" arrangering.

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

Joel B:

Det där med regler och lära. När jag skriver musik så gör jag det inte utifrån några regler, jag gör det från en känsla. "Det kreativa skapandet" you know. Gillar inte teori och regler...

Musik ska byggas av glädje, visst va det väl så? Åtminstone av känslor inte utav regler.

Trumsetet är rätt tort, och Ja, det är Battery. 🙂

Jag håller med om att det är ett speciellt sound, men det är faktiskt det som jag är mest nöjd med. Jag vill inte mixa om allt för mkt, tycker att jag har lyckats få det att låta ganska eget och det vill jag bevara. =)

Kul att du gillar mellanspelet, det är ju dock det enda som inte känns så speciellt och okomersiellt... 😱

.Viktor

Här har jag en ny mix som jag gjorde klart alldeles nyss, jag har framförallt jämnat ut sångnivån, men även lite andra inställningar har jag pillat med...

Version 1.3

De där argumenten är vanliga, men man får bara akta sig så att man inte sitter där sen och ingen vill höra på musiken :rolleyes:

Känslor tycker jag man kan blanda in i alla fall. Säg låten som berör dig mest, så är chansen stor att den följer de harmoniska reglerna merparten av tiden. Det är ju inte regler i ordets rätta bemärkelse, utan riktlinjer för att ackorden inte ska kännas tomma, att inte övertoner ska krocka på missljudande sätt osv.

Så länge de grejerna är där kommer jag inte att kunna gilla låten till 100%. Givetvis bara min åsikt, men jag tycker inte att avstegen du gjorde från "reglerna" var motiverade eller höjde låten i förhållande till hur det skulle kunna bli med mer "passande" arrangering.

Joel

Nej, där har du helt rätt iofs...

Men å andra sidan tror jag mest att det är du som tänker på att melodin följer basen etc. Vanligt folk tänker inte i sådanna banor. Jag gör det inte i alla fall, och ingen annan som har hört låten hittills har kommenterat det 😛

Fast visst, exprimenterar man för mkt kanske det blir som du säger: ingen vill höra musiken längre... :rolleyes:

.Viktor

Någon mer...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör ett försök:

Tycker stråkarna låter ganska illa i början, där hörs det som mest att dom inte är riktiga. Där och i breaket. Pianokompet är bra i versen, men jag är inte riktigt vän med hur det och en synth spelas i refrängen. Känns lite "ebba och didrik" över det.

Partiet med "vi kan äntligen andas" är riktigt snyggt med stämmorna.

Ljudet på trummor, piano, syntbas och stråkar gör att det känns lite plastigt i mina öron. Man kanske kan lägga på lite gitarrer för att motverka det, och då kanske dra ner på piano och stråkar.

Fast å andra sidan... det måste kanske vara såhär lätt för att sångrösten ska komma till sin rätt.

Och en sista sak. Svordomen. Känns väldigt felplacerad på något sätt. Låter inte som hon menar det 😛

(usch, nu är jag sådär morgontrött och grinig igen... sorry)

Link to comment
Dela på andra sajter

Version 1.4

Här har det hänt grejer. Nya stråkar, ändrat i mixen på det ena o det andra & dessutom fixat lite med en synt samt lagt på en gitarr på sista refrängen.

Appråpå det: sista refrängen har inte fått alla körstämmör osånt än. Cecilia ska försöka waila/gapa lite där är det tänkt också.

Bättre/sämre?

*Puss* 😛

Tack Fidden för din kommentarer!

Det är faktiskt jag som körar på "Vi kan äntligen andas" julli-pift.gif

Jo, synten o pianot på refrängen är faktiskt Cecilia som spelade in, och jag tyckte det lät så sjukt roligt så jag kunde inte ta bort det. Men både hon och jag håller med om att det inte är så snyggt spelat... =)

Angående plastigheten så är det ju faktiskt diskopop o sådan ska ju vara ganska plastig. Annars blir det ju inte disko 🙂

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du kan skippa baklängesrösterna i sticket 😛

Det låter bra, men lite väl stelt stundvis. Sången låter stundvis lite ansträngd, det finns inget djup i den, utan mer som om hon pressar sig hela tiden.

Kanske skulle det passa med en kompande akustisk gitarr genom låten? Det kan fungera även om produktionen ska kännas "elektronisk". Lyssna på St. Etienne:s "Action" så förstår du vad jag menar. Det kan bidra till att låten känns mer drivande.

Låten har något, det tycker jag verkligen, men det känns som att det är en bit kvar. Kanske det bästa är att lägga den här på hyllan, bli klar och tillräckligt nöjd för att vilja gå vidare och göra ännu bättre nästa gång! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du kan skippa baklängesrösterna i sticket 🙂

Det låter bra, men lite väl stelt stundvis. Sången låter stundvis lite ansträngd, det finns inget djup i den, utan mer som om hon pressar sig hela tiden.

Kanske skulle det passa med en kompande akustisk gitarr genom låten? Det kan fungera även om produktionen ska kännas "elektronisk". Lyssna på St. Etienne:s "Action" så förstår du vad jag menar. Det kan bidra till att låten känns mer drivande.

Låten har något, det tycker jag verkligen, men det känns som att det är en bit kvar. Kanske det bästa är att lägga den här på hyllan, bli klar och tillräckligt nöjd för att vilja gå vidare och göra ännu bättre nästa gång! 🙂

Baklängesröster 😛 Det är ju ryska! 😄 Inte...

Nä, men de ska illustrera stress o mkt oljud i våran vardag eftersom låten handlar om det. 🙂

Akustisk gitarr, jo kanske det. Är inte så bra på gitarr, och jag vill helst inte använda fler pluggar nu, då blir det ännu mer syntigt =/ Hm!

Vi får se, det va en kul idé dock =)

WinterSun är det konstigaste gruppen jag nånsin har varit med i, vi började att göra en metal/hårdrockslåt, sen blev det olika varianter av pop o nu nån diskosyntpop-dänga 😆

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Bra fart på detta, och jag gillar sångmixen. Snyggt intro. Bra jobbat på stämmorna.

Men:

- Uh-oh vilka trummor.

- Ett problemet är att när tösen sjunger nightwish-partierna så distar det sig med stråkarna, riktigt illa. Kan ju bero på masterförstöraren (limitern)?

- Jag är inte riktigt och gillar de ryska partierna.

- Mera dynamik i klaviaturen, nu låter det midiprogrammerat med konstant volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen, men jag måste instämma i kritiken mot trumljudet. Och basljudet. Och ljudet. Extremt kvantat allting, är det inte det? Vid närmare eftertanke är jag nog inte rätt man att kommentera den här sortens musik. Jag trodde aldrig jag skulle säga detta, men auto-tune?

Som en demo till schlagerfestivalen, OK (minus "jävla"), men annars ser jag inte nån publik. Men lyssna inte på mig, jag gillar lo-fi och jazzrock 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...