Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

ifall jag skapat ett projekt med en massa vst-pluggar och reason rewire så brukar inte det vara några problem för min dator. Efter en lång tid då man sparat om projektet ett antal gånger och pillat på eqs och allt annat, utan att lägga till fler pluggar eller andra datakrävande saker, så börjar cubase tillslut baxna, på vissa specifika ställen.

Då är man uppe på sparning 30 kanske.

Det är jättekonstigt. Ifall jag plockar bort alla pluggar och reason och eller mutar allt och bara kör helt tyst så baxnar cubase fortfarande på precis samma ställe, det kan vara en speciell takt t.ex. fast inget ljud hörs och inga pluggar finns. Ifall jag går tillbaka i tiden till en tidigare sparad version med lika många pluggar och saker så kan den klara detta projekt hur bra som helst.

Det som händer är inte att cubase endast sölar utan att hela datorn (med cpu-nivån, arbetsminnet) går upp till 100% för att ge en massa sprak och sedan lägga sig på det normala 50%. Jag har över en gig i ram

nån som har haft samma problem och någon lösning???

Kanske har med logg-filer eller nåt att göra?

jag tycker det är vädigt mystiskt, hjäälp. Jag har cubase sx 1.03, kör reason rewirat och lite sampletank och halion 2.

Annons
Postat

äh, efter hård forskning här så löste jag ju det. Hade höjt volymen på en av compressorerna, alltså höjde volymen på själva vst-pluggen óch det kräver ju en del dataminne.. det roliga var att även ifall jag mutade tracket med vst-pluginnen så arbetade inte kompressorn mindre, så det var svårt att ringa in skiten, men nu e d klart

Postat
Hade höjt volymen på en av compressorerna, alltså höjde volymen på själva vst-pluggen óch det kräver ju en del dataminne..

tjena

är det alltså så att högre volym i cubase kräver fler bitar och därav mer processorkraft? är det så även i sx3?

jag har haft ett liknande problem och undrar om jag alltså skulle tjäna på att sänka alla nivåer med några decibel?

Postat (redigerat)
Efter en lång tid då man sparat om projektet ett antal gånger och pillat på eqs och allt annat, utan att lägga till fler pluggar eller andra datakrävande saker, så börjar cubase tillslut baxna, på vissa specifika ställen.

Då är man uppe på sparning 30 kanske.

Ifall jag går tillbaka i tiden till en tidigare sparad version med lika många pluggar och saker så kan den klara detta projekt hur bra som helst.

...fattar inte vad du menar med alla "sparningar". 😛 Sparar du en ny version av projektet varje gång du har pillat med nån inställning eller? 😕

...anyway, gött att det löste sig. 😎

Mvh / djonas

Redigerat av djonas
Postat

Har haft lite alla möjliga skumma problem..

Nån som har haft problem med solningen i Cubase SX? Om jag har ett krävande projekt i SX 2 och solar en eller flera kanaler går genast cpu användningen upp och ljudet hackar, grafiken segar mm..

Nån som har haft problemet?

Nån som vet hur det kan åtgärdas?

Postat
är det alltså så att högre volym i cubase kräver fler bitar och därav mer processorkraft? är det så även i sx3?

yo

näe, tror inte d.. jag brukar sitta å pilla in olika sänkningar och höjningar i volymen som man ju ställer in grafiskt, eller va man ska kalla d, med volymkontrollerna. När jag sedan ville höja "hela" volymen så höjde jag allt i någon VST-plugin , som typ C1 - blev ju enklare så- det var det som fick projektet att börja hacka på vissa ställen.. fan va dålig ja e på å förklara 🙂 , men det var vst pluggarna som spökade, det tog fruktansvärt mycket datakraft att höja volymen där istället för i cubase egna mixer

Postat (redigerat)
fattar inte vad du menar med alla "sparningar".  Sparar du en ny version av projektet varje gång du har pillat med nån inställning eller?

jepp, ja sparar om projekten heela tiden, ibland så kommer det ju upp nå cp-fel så att det helt plötsligt inte går å öppna senaste filen, eller så sparar man och kom på att det lät bättre förut osv osv, haha, e typ uppe i 70 sparningar ibland innan det e "klart", å bra på å prodda e ja ju inte så klart blir re typ aldrig

Nån som har haft problem med solningen i Cubase SX? Om jag har ett krävande projekt i SX 2 och solar en eller flera kanaler går genast cpu användningen upp och ljudet hackar, grafiken segar mm..

tycker det låter lite lika dant. fast ändå inte. har du mycket ram-minne? pröva och skapa ett projekt å felsök - ta bort pluggar hit och dit, ta bort olika instrument och kolla om det är nåt där som ställer till det?? kanske

Redigerat av 1pabloo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.