Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

I stort sett alla sångmickar i studiomiljö mår bra av ett puffskydd.

Det du tänkt köpa kommer funka utmärkt. Jag har likadana i min studio.

Postat

Till sång ska man helst använda puffskydd, eftersom man lättare slipper ifrån kraftiga puffljud vid vissa bokstäver, som B, P, T etc. Dessutom skyddar man mikrofonens membran mot fukt i utandningsluften och saliv som lätt kan hänga med i stridens hetta...

En bandmikrofon är ännu viktigare att skydda med puffskydd, eftersom sådana kan skadas allvarligt av plötsliga luftströmmar...

Postat
I stort sett alla sångmickar i studiomiljö mår bra av ett puffskydd.

Det du tänkt köpa kommer funka utmärkt. Jag har likadana i min studio.

Skulle snarare säga att ingen sångmick mår bra av ett puffskydd. Ljudet försämras, klangen dämpas.

Puffskydd är liksom eq och kompressorer ett hjälpmedel att rätta till det som blir fel. En sångare/sångerska med god teknik undviker puffar och vassa s-ljud redan vid inspelningen.

Det puffskyddet jag finner bäst till ett överkomligt pris är P1 från Golden Age som är en lågbudgetvariant av Stedman's förträffliga PS101: http://www.stedmancorp.com/pages/ps101.html

Däremot är Claes notis om bandmikrofoner fullt relevant.

Postat

Sådana pufffilter som följer med B1:an då, så'n där skumsvamp man trär över miken, är det stor skillnad? Enligt DVD:n som följde med senaste Cardigansskivan så sjunger Nina Persson ofta med sådan svamp, och det saknas ju inget i de sångljuden. (Nu ser man ju inte när hon gör det, utan hon "beskriver" mikrofonparken. Varmt rekommenderat att titta på för studionördar...)

Postat
Sådana pufffilter som följer med B1:an då, så'n där skumsvamp man trär över miken, är det stor skillnad? Enligt DVD:n som följde med senaste Cardigansskivan så sjunger Nina Persson ofta med sådan svamp, och det saknas ju inget i de sångljuden. (Nu ser man ju inte när hon gör det, utan hon "beskriver" mikrofonparken. Varmt rekommenderat att titta på för studionördar...)

Skumskydden fungerar som absorbenter och suger upp diskant.

De är inte ämnade som puffskydd, utan benämns på utrikiska som "windscreen" - alltså vindskydd. Med andra ord är de gjorda för att reducera vindljud vid utomhusupptagningar.

Många använder dessa vindskydd som skydd att trä över mikrofonerna när de inte används...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.