Jump to content
Annons

CPU vs minne vs hårddisk


suprapappa

Recommended Posts

Hej

har lite problem med några tunga projekt i Cubse sx 3 (se gärna även https://www.studio.se/index.php?act=ST&f=15&t=22321&s=)

har en ganska kraftig dator som bör palla med en hel del (se spec i signatur) men nu har det börjat spraka och leva fan i några låtar som är ansträngda av många pluggar, mjukvaruinstrument och audiospår (även om jag har gått igenom projekten och fryst en del synthar och "slösar" inte med effekter på enskilda spår där jag istället kan gruppera)

det som förbryllar lite är att ibland när ett projekt har blivit så tungt att hela datorn blir seg av att jag bara öppnar det i cubase och grafiken blir långsam så känns det som det är brist på minne.

jag har 1gb i datorn men när jag har kollat i windows aktivitetshanterare under fliken prestanda så är det fysiska minnet inte "slut". ändå använder windows växlingsfilen kraftigt.....jag kanske resonerar fel men varför då? ramminnet måste ju vara mkt snabbare än det virtuella minnet

jag undrar därför om jag skulle tjäna ngt på att stoppa in dubbelt så mkt minne?......med tanke på att aktivitetshaneraren ändå visar på att det finns tillgängligt minne

när datorn bråkar pga tunga synthar och pluggar.....vad gör det mest nytta att lägga pengar på....minne, cpu eller hårddisk? jag vet att frågan är så klassisk att det nästan är en klyscha 😛

min hårddsik (om ni inte har läst länktråden ovan) är en modern snabb s-ata disk MEN det sitter bara en disk i datorn....jag kör förvisso system, audio och samplingar på separata partitioner men det är samma fysiska disk vilket ju inte är den bästa lösningen.

om jag har 1500:- vilken häst ska jag satsa på?

tack

petri

ps. uppdaterade drivisen för ljudkortet idag och tyckte problemen blev värre 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.

Jag skulle nog satsa på en hårddisk till, en för enbart audio-data.

Bra att du har en egen partition för samplingar, då det är lättare att hålla den defragmenterad.

Om pengarna räcker ;-) skulle jag sedan skaffe lite mer minne.

Borde dock funka med det du har om du inte kör för stora samplingar/pluggar.

Kör själv 2 Gb RAM och 2 x SATA diskar.

Och som vanligt - prova att höja latencyn och se om det hjälper.

En ganska billig lösning isåfall...

//Seventy6

Link to comment
Dela på andra sajter

Mera Minne!!!! Köp 1 GB till, borde kosta typ 1000-1200:-

Windows kommer alltid att säja att det finns fysiskt minne kvar, hur mycket den

än swappar.

Du har 4 minnesplatser på ditt moderkort, så 2GB borde vara enkelt även om

du har 2*512 MB just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack!

jo....hårddisk blir det innan minne (men det kommer oxå tids nog)

satte oxå in en cpu-kylare på en av mina datorer (zalman 7000b-cu) och fick ner tempen med hela 20 grader men då var den rätt varm innan och jag hade alldeles för mkt damm i lådan. jag tycker nog att jag har haft lite mindre problem med knäpp och sprak efter det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan alltid testa med att tvinga windows att inte använda växlingsfilen..

högerknappen på "Den här datorn"->egenkaper, fliken "Avancerat" ->Prestanda "Inställningar" -> fliken "Avancerat" -virtuellt minne knappen ändra.. Bocka för "ingen växlingsfil" och "Aktivera. Passa på att se till att datorn är optimerad för bakgrundstjänster och bästa prestanda i övrigt också..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
vilket borde snabba upp saker o ting förutsatt att man har tillräckligt med minne....eller?

Ja! Eftersom du bara har en hårddisk så slipper du att växlingsfilsköret delar bandbredd med audiostream etc etc.. Sen så är ju RAM myyycket snabbare än sata-bussen.

Men bra med RAM måste du ha förståss.. Men med 1 GB kan du ju testa i alla fall. 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du stänger av växlingsfilen så kommer inte vissa applikationer att gå att öppna. Speciellt tyngre program.

Det beror på hur minnessugna programen är. Det funkar i alla fall med Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka program behöver mer än runt 1.5Gb för att starta? Det är ju inte så vanligt, att med 2gb minne ha OS, bakgrundsprocesser, plus diverse småprogram igång som tillsammans käkar 500mb minne.

2gb ram borde vara tillräckligt för att starta vilket program som helst, inom rimliga gränser.

Eller har jag helt fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag har kört dom "tyngsta" projekten i cubase så har minnesanvändningen enligt aktivitetshanteraren legat på c:a 800mb så petar man in 2 gb så BORDE det ju gå att köra utan växlingsfil......eller?

Kostar inte ett öre att testa i alla fall. Bara några minuter av din tid i detta liv 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...