Jump to content
Annons

Visar diskmätaren fel i Cubase


suprapappa

Recommended Posts

hej

jag har lite problem med några "tunga" projekt i cubase sx3 där datorn inte orkar med och jag försöker utröna vilken den största boven i dramat är: cpu, minne eller hårddisk.

på några ställen hackar det i ljudet på ett sådant sätt att det får mig att misstänka att disken inte hänger med.

jag har en modern s-ata disk men kör såväl system som audio och mjukvarusamplingar från den (fast på olika partitioner). ändå ger mätaren i cubase inget utslag överhuvudtaget (cpu-mätaren går dock väldigt högt)

är det fel på den eller ska det till 300 audiospår innan den börjar bråka? nu tror jag det är c:a 40 audiospår

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hej-det här är typiskt jobbiga grejor när man inte fattar varför det hackar eller laggar etc...

min dator(som skall räcka mer än väl)håller på så här ibland oxå men då hoppar

datormätaren upp i taket till och från och det hela är för jävligt eftersom det INTE är för tunga projekt..vid dom tillfällena-några pluggar 20 audiospår etc etc,kör Cubase sx 2...

har moderna diskar som skall palla för musikproduktion,nån som har uppslag,allt är optimerat och klart enligt konstens alla regler 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårddiskmätaren stämmer väldigt, väldigt dåligt överens med hur hög belastningen faktiskt är. Att processorbelastningen är hög är däremot en sannolik orsak till problemen. Ett tips är att testa att defragmentera hårddisken och sedan öppna projektet, inaktivera några tunga pluggar som reverb och testa att spela upp. Hackar det fortfarande så kanske du kan misstänka hårddisken, annars är det sannolikt processorn som inte orkar med. Testa även att öka latency vilket minskar processorbelastningen.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

tack Florian och Majken!

jag har testat att öka latencyn när jag är i mixläge, ibland upp till 100ms och det hjälper oftast litegrann.

dock har jag märkt en annan konstig sak.....i vissa projekt står cpu mätaren och slår mellan tex. 40-50 % vid stoppat läge.....vid 10 ms såg det ut så men vid 50 ms var det en helt jämn belastning. ngn aning vad det kan bero på? jag har inte en fet supertremoloplugg på 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan bero på lite olika saker. Nån effekt kanske konstant skapar ett svagt ljud, exempelvis en dist. Detta ljud kommer då att processas av eventuella reverb vilket gör att processorbelastningen blir konstakt.

Ett annat alternativ är att det rör sig om Denormaliseringsfel. Detta är något som händer med vissa pluggar på P4 processorer. Främst reverb och delay som bygger på feedback-kopplingar. Det som händer om jag förstått det hela rätt är att talen som ska beräknas konstant minskar vilket är något som i slutändan belastar just P4 processorerna riktigt hårt. En lösning är en denormaliserings-plugg som helt enkelt spelar upp ett riktigt svagt brus för att hålla signalen konstant.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, om det är reverbet som strular d.v.s. Du lägger alltså denormaliserings-pluggen innan reverbet.

Om det är denormalisering så är det ganska lätt att kolla upp. Skapa ett nytt projekt, importera ett ljudspår och aktivera ett reverb. Spela upp projektet och håll koll på processormätaren. Går processorbelastningen upp när du stoppar projektet så är det stor chans att det orsakas av ett denormaliseringsfel.

Direkt såhär ur huvudet så var Neuron VS en plugg med denormaliserings problem om jag minns rätt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör mycket med streamande samplingsbibliotek, så är det viktigt att tänka på minnet också. Alla tusentals samplingar mappas nämligen upp i minnet för att sedan hittas snabbt av playern. Har man då för lite minne, så kan det ställa till problem. Jag skulle inte köra mindre än 1GB RAM i en musikdator i dag - men ännu hellre 2GB (som jag har själv...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...