Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenna!

Jag lirar i ett popband och behöver en kompdist, som jag ska ha på ackord i refränger. Grejjen e den att de pedaler jag testat har haft för mkt dist. Jag behöver en pedal med lite lite dist.. Lite crunchy... (om man stavar så)... Disten får liksom inte gröta sig utan ska bara ge lite mer riv i refrängerna.. Någon som har nåt förslag???

///Hugge

Annons
Postat

Det bästa är ju en rörförstärkares naturliga dist. Då kan du peta upp volymen alternativt ändra anslaget i refrängerna så distar det fint och mjukt.

Postat
Grejjen e den att de pedaler jag testat har haft för mkt dist.

Det här förstår jag inte riktigt eftersom man kan dra ned mängden dist på de flesta pedaler till den grad att ljudet nästan är helt rent. Men det är väl bara att gå till närmaste musikaffär och prova dig fram. Boss DS-1 använde jag förut och det gick att ställa in väldigt många olika ljud med den.

Postat

Sluta larva er nu 😕 Det är klart en pedal kan ha för mycket dist! Vad som är ännu mer sannolikt är dock att man upplever disten för smetig, eller saturated. Det blir liksom inte mer saturated än BOSS MT-2 (hemsk pedal, förresten). Vill man ha bitigare dist med mycket strängseparation måste man helt enkelt se sig om efter andra pedaler. Ansedda overdrivepedaler är, för att nämna några, TIM/TIMMY, kanske BJF Honey Bee, Ibanez Tubescreamer, och även som vissa nämt BOSS BD-2 (Blues Driver) och i vissa fall DS-1.

En bra mångsidig pedal, som låter rejält bra med gainen ordentligt nedskruvad är EMMAs ReezaFRATzitz. Låter såklart jävligt bra med ordentligt mycket dist också, men då för andra ändamål.

Postat
Sluta larva er nu 🙂 Det är klart en pedal kan ha för mycket dist!

Visst, men har man EMG-micar av vissa typer så får du en sjuhelvetes dist med en overdrive-pedal där disten står på noll.

Postat

Halloj!

Måste förtydliga lite... alltså mängden dist går ju att reglera på alla distpedaler.. men när man om man skruvar ner disten på låg nivå fungerar pedaler olika.. På en del känns det som ljudnivån bara sänks på disten, och då får man ett ganska grötigt fast ändå inte dominant sound.

Var inne och testade ett gäng pedaler tidigare i veckan... Testade bla. Boss Overdrive, Boss Bluesdriver, Ibanez Tubescreamer samt en bluesdriver av annat märke + andra lite andra pedaler. Tyckte bluesdriverna inte passade stilen, pga när man vrider ner gainen får man inte ett klart distljud, utan dist i bakgrunden på lite lägre ljudnivå bara. Boss Overdriven var helt okej, men var ingenting jämfört med Tubescreamern! Rågött ljud. Ett skarpt klart distjud.. passar perfekt. Köpte sedan en sådan och är RIKTIGT nöjd!

Postat

Tänkte precis som Snow Brigade rekommendera TS9 men såg sen att du köpte en sån 🙁 Så det är bara att gratulera. Har du lite pengar över nångång och känner för en uppgradering så rekommenderar jag varmt Klon Centaur som hyllats som den bästa overdriven nånsin, och jag håller med.

Fast crunchljudet i en rörstärkare låter fint det med.

Postat (redigerat)

Det kan ibland vara så enkelt att man bara drar ned volymen lite på gitarren för att få en lite snällare signal ut ur den.

På Tex Fenders rörmodeller gör det en väldig skillnad där man mycket tydligt hör hur ljudet klarnar upp när man sänker gitarrvolymen. Om man har ett distat ljud med volymen uppskruvad vill säga.

Redigerat av Hilmer

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.