Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag försöker få till ett riktigt sånt där plaskigt 80-talsshår(d)rocksljud på några låtar. Tänk Poison, Def Leppard, Warrant och så vidare. Finns det några bra knep, några tumregler som kan få mig en bit på vägen? Gitarr- och basljudet har jag fått hyfsad kläm på, jag tänker nu främst på trummor, sång och de där Hysteria-körerna.

Hur ska man som regel eq:a och kompirmera? Hur ska man ställa in reverb/delay?

Annons
Postat

Mjuk, men mycket kompression och rejäla reverb är väl tanken för att få fram det där riktigt feta pudelljudet.

Om jag inte minns fel så använde man mycket gatade (gejtade) reverb på trummorna. har du någon plugg som emulerar reverbgate så kräma på tills det gör ont i pudelrötterna. 😉

Chorus eller flanger på sången. Tänk överdrivet och sedan dra det ett steg till. Många överdubbningar. 30 röster på kören o s v. 😎

Postat

Alright, tack så mycket! Ja, det är väl i de banorna jag har tänkt.

Vet för övrigt inte var den här pudelfascinationen kommer ifrån. Den slog till plötsligt och hårt. Kanske är det ett försök till kompensation för min begynnande tunnhårighet?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.