Jump to content
Annons

Blod, svett och tårar

Recommended Posts

AndersL (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har diskuterat med några av mina ljudnörd-kompisar hur meningsfullt vårt mixarbete egentligen är. Så nu tänkte jag ta upp ämnet här.

Jag, och många med mig, pljöjer ner i princip varenda slant de får över i ny dyr utrustning, för att få den där liiiilla skillnaden. Vi hänger på en massa forum och diskuterar skillnader i ljud mellan olika mikrofoner, preamps, kompressorer, etc. Vi bryter (metaforiskt) ner all musik vi hör till atomer, och analyserar vad som är gjort med vad, vad som är bra/dåligt, osv. Och aldrig är vi väl så petiga som när vi ska till å börja skruva på vår egen inspelning? Det brukar sluta med att man sitter med "provmix72.wav" innan man är någorlunda nöjd... (eller är det bara jag? 😆 ) Ingenting lämnas åt slumpen.

Nu undrar jag; hör den potentiella musikkonsumenten skillnad? Jag inser naturligtvis att det finns många som gör det, men i det stora hela?

Medan jag ( och återigen många med mig 😆 ) hänger på t.ex gearslutz.com å lyssnar på skillnaden mellan SSL original hårdvara och waves kopia i pluggformat, så kan i princip 90% av mina kompisar inte höra skillnad på CD-ljud och en mp3:a i 128kbs. Jag brukar skicka iväg olika mixar till så många som möjligt på min msn-lista (förutsatt att det inte är någon annans material) för att få lite respons, men det är i princip ingen som hör någon skillnad förutom just dom som delar mitt intresse för ljud...

Så, är det värt investeringen i tid/pengar? Mixar vi bara för den kräsne audiofilen? Skulle skivan sålt bättre om vi hade tillgång till SSL original istället för pluggen?

Förstår ni vad det är för typ av diskussion jag vill starta? 😆

Redigerat av AndersL
Annons
Postat
Så, är det värt investeringen i tid/pengar? Mixar vi bara för den kräsne audiofilen? Skulle skivan sålt bättre om vi hade tillgång till SSL original istället för pluggen?

Nej.

AndersL (oregistrerad)
Postat

Nej.

Haha 😆

AndersL (oregistrerad)
Postat
Jag håller med dig, vissa är sååå petiga. 😆

Haha, ja! Och jag är en av dem... 😆

Postat (redigerat)

Jag tycker att folk och fä borde bry sig mer om sådana saker som komposition, arrangemang och spelteknik. Det är där man hör skillnad. Både som proffs och lekman.

Redigerat av Pluffo
Postat

Ja du--det är en vettig fråga,som Pluffo säger är det väl ändå musiken i sig som till syvende och sist är själva upplevelsen-som jag sa in en annan tråd så kan jag få ståpäls av en gammal monoinspelning från 50-talet,raspig och jävlig men sååå bra musik och vibbar,är du med?

Jag är ju själv en prylbög och har förmodligen plöjt ner mer än de flesta på detta forum i min studio med allt vad tillbehör osv heter sedan 1990 då jag började med hemstudio i Solna,varifrån jag kommer ursprungligen!

Kommer med största sannolikhet att fortsätta köpa studiogear hela mitt liv-så länge jag har mina öron friska 😱

Men det är ju en stor tjusning i det här med ljudteknik och snygg och fyndig produktion

och så vidare,räcker i princip med en bra mikrofon en bra preamp etc tänker ni nu-

och det KAN det göra men det krävs så mycket mer,jag lär mig ständigt nya saker och det är viktigt att komma ihåg att man måste hålla sig a jour med nutiden samtidigt som man hittar sin egen prägel,jag har ändå hållit på med detta sedan 1987!!!

Postat

Vad jag menade att svara nej på tidigare var om skivan skulle sålt bättre om ni hade tillgång till SSL original istället för pluggen.

Mixa bör man förstås alltid göra, audiofiler eller ej.

Postat

Självklart är det dock svårt att hålla tassarna borta från de senaste prylarna. Det är lätt att vaggas in i den falska förhoppningen att "om jag bara köper det och det, och skaffar den och den så kommer det att låta exakt som jag vill sedan"...Tråkigt nog är det inte så enkelt. Hårt och gediget arbete med det man har kommer man oerhört långt med.

Problemet för musikbranshen är ju naturligtvis att de ständigt måste övertyga konumenterna att de ännu inte har det bästa. Grejen är dock att de flesta idag sitter på utrustning i datorn som skulle få vilken musiklegend som helst från några årtionde tillbaka att grina av avundsjuka. Den eventuella skillnaden som man lyckas åstakomma genom att byta upp sig till en ny version av sin kompressor är så mikroskopisk att det nästan är fjantigt.

Jag tror att de stora förändringarna ligger i produkter som förändrar arbetssättet och underlättar hela musikskaparprocessen. Inte i en ny EQ.

Postat

Helt rätt,man blir mer kreativ med mindre medel heter det ju,är nog sant i viss mån-speciellt med alla nya möjligheter i softwaredjungeln-man sitter strax i fällan när man har FÖR många bra ljud/instrument osv att välja på...

Finns dock en del saker som man inte kommer ifrån om man vill bedriva professionell studioproduktion som skiljer just pro från consumer/semipro (låter löjligt men så är det)och därav ligger det så mycket investeringar i "rätt" bord/mikar/kompressorer etc

...nä nu måste jag sluta-frugan skriker att jag måste sova :rolleyes:

det jag vill säga är att jag absolut vill ha Chandler TG 1 som kostar 35.000:- och för att den låter så in i helvetes bra,färgar ljudet såsom jag vill att det skall om jag vill ha färg vill säga,annars kör jag med mina APHEX 651 Expressor som är betydligt mer transparenta... 😎 eller nåt annat i racken...

AndersL (oregistrerad)
Postat
Offtopic:

Pricka du rätt på gearslutz-waves/ssl-jämförelsen?

Jag gissa fel. Så en bit kvar har man till en äkta gearslut...

Nej jag gissade fel. Eller, vad menas med "fel" egentligen? :rolleyes:

Jag har ingen erfarenhet av originalet, så jag fick helt enkelt gå efter vilken utav dem som jag tyckte lät bäst, och det visade sig vara pluggen....

AndersL (oregistrerad)
Postat

Ett väldigt passande exempel på vad jag menar... Tre "helt olika mixar", men hur stor skillnad är det egentligen?

http://gearslutz.com/board/showthread.php3?t=58118

Just här är det ju samma person som mixat, så det är mer en fråga om utrustning... Jag var egentligen mer inne på hur mycket av vår mixkunskap som uppfattas av de slutliga konsumenterna... även om jag nämde utrustning också.

Håller för övrigt med om det som skrivs här ovan.

Tror det har blivit så lätt att producera musik idag, och därför så massproduceras det en massa skräp. Missförstå mig rätt, jag är inte så "anit-allt-som-är-komersiellt" som många andra inom detta område är... Men jag tycker det blir allt svårare att hitta låtar med kvalité...

Många låtar lever idag på en fet production... Och där är ju visserligen mixkunskapen väldigt viktig....

Hm... instressant... :rolleyes:

Postat

Det är ju kul om det låter bra, men om man är besatt av att lyssna efter vilken utrustning som använts eller om mp3an har 128 eller 160kbps borde man nog se över sin hälsa. Det är saker som 9 av 10 lyssnare inte kommer bry sig om ändå. Som vanligt är det bra att mixa tills man är nöjd, låta vänner lyssna och kritisera, och sen göra om tills de säger att det är bra. Ibland krävs det ju att någon sätter punkt så man inte sitter och pillar i evigheter, vilket det är lätt att fastna i.

Postat
Jag tycker att folk och fä borde bry sig mer om sådana saker som komposition, arrangemang och spelteknik. Det är där man hör skillnad. Både som proffs och lekman.

Huvudet på spiken!! Och även en "skitproduktion" kan faktiskt låta riktigt schysst!

gjorde en studioinspelning för 500 spänn en gång, alla i bandet va fulla och kablar knastrade. Jag är faktiskt helnöjd med den inspelningen. (funkar kanske inte i alla musikstilar :rolleyes: )

Postat (redigerat)

Lyckas man nå ut till en bred massa som avgudar dina mixar, eller musik, spelar inte utrustningen så stor roll.. audiofiler i all ära, men de utgör inte den största majoriteten av lyssnare.. jag tycker dessutom att låtar som slår en som en hammare i mellangärdet smäller högre än svinbra ljudkvalité..

Alltså lite som Florian nämnde kan jag bli helt såld på gamla skräpiga 50-tals rocklåtar.. varför? Kanske för att tekniken som fanns inte erbjöd 7.112.324 olika kombinationer att tillgå? :rolleyes:

Jag är en gearjunkie-deluxe och har lagt ner mer pengar på musikprylar än vad som är hälsosamt och som jag trott skulle göra skillnad på min musik, men som blivit stående i garderoben.

Jag gör bättre mixar idag på väldigt enkel utrustning än jag nånsin gjort och det berättar ju en liten sanning.

Visserligen ger det mig en tillfredsställande känsla att sitta med riktigt dyr utrustning, men musikupplevelsen som kommer ur högtalarna låter inte bättre.

Redigerat av Lundin
Postat (redigerat)
Visserligen ger det mig en tillfredsställande känsla att sitta med riktigt dyr utrustning, men musikupplevelsen som kommer ur högtalarna låter inte bättre.

Här är snuddar du vid en annan diskussion: det är kul att konsumera. Det är roligt att titta, prova, jämföra prylar, och slutligen gå hem med ett paket under armen att packa upp på köksbordet.

Everyday is Christmas Day!

Att jag inte är nöjd med min musik blir enkelt en ursäkt för att gå och shoppa nya prylar.

Och allt är fint med det - så länge man inte tror musiken blir bättre av det...

Redigerat av milton
Postat (redigerat)

Det här precis som "golfarsyndromet". 😄

"Om jag köper de dyraste klubborna, kläderna och skorna så blir jag nog proffs!"

Istället för att lära sig spela bra.

Tack för ordet! 😉

Redigerat av BaldByChoice
Postat

Det här precis som "golfarsyndromet". 🙂

"Om jag köper de dyraste klubborna, kläderna och skorna så blir jag nog proffs!"

Istället för att lära sig spela bra.

Tack för ordet! 🙂

Fast beträffande golfare så är det ju helt annorlunda. Svinghastighet exempelvis är ju avgörande om en klubba är för mjuk eller hård etc.

Den vanliga människan kan ju höra skillnader i jämförelser, men trots allt är det ju folk som kan lyssna som till absolut största delen bestämmer vad som hamnar på platta och vad som spelas på radio, så visst fan spelar prylarna roll, men största rollen har ju den mänskliga faktorn, i form av kompsition, arrangemang etc, som tidigare nämnt.

Bra prylar ger ju ofta en mycket luftigare bild.

I mina tidiga dar spelade jag in sång med en AKG C3000 men fick inte till nåt bra sångljud vad jag än gjorde. Jag kunde t.o.m. hamna för högt i nivå utan att sången "kom fram". Ett år senare eller så slängde jag upp en AKG C414 för att banda sång på ett par låtar från samma session, och den sången låg lägre i volym men kom fram sanslöst mycket mer.

• 3 veckor senare...
Postat

Jag lyssnar hellre på en grymt bra låt inspelad på en diktafon än ännu en dåligt skriven tråkig jävla svulstproducerad halvmesyr till radiorocklåt där masteringkostnaden säkert skulle kunnat bekosta nästa fotbolls-vm. Dock är jag själv perfektionist på gränsen till manisk vad det gäller mixning, och kommer nog alltid att förbli, grejen är att jag hela tiden måste påminna mig själv om att det ändå alltid är musiken som står i centrum, inte frekvenserna.

Jag tror att alla som ägnar sig åt musikproduktion är mer eller mindre besatta av ljud, detta är ju något av en förutsättning, men jag tror ändå att de bästa produktionerna görs av dem som i grund och botten är musiker och låtskrivare, inte ljudtekniker. Jag drar mig till minnes en kille i min högstadieklass och några av hans vänner som brukade dj:a, de var sjukt intresserade av just själva musikanläggningarna och ljudkvaliten, men deras skivsamlingar var ungefär lika inspirerade som vilken statoilhandlares som helst. Dom var helt enkelt dj's som var mer eller mindre ointresserade av musik, hade de hållt på med musikproduktion (vilket de kanske gör, vem vet), så kan jag ge mig fan på att deras billigaste pryl hade varit en fairchild, men jag kan ge mig lika stort fan på att deras produktioner hade varit dynga.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.