Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Här är ett försök att spela in gitarr. Säg vad ni tycker, och ge gärna kritik och förslag på bättring. Jag är inte jättenöjd, men insåg att hela soundet satt i mickplacering. Insåg också att en kondensatormick lät väldigt illa nära stärkaren på distade ljud. Även på längre avstånd kändes den överflödig.

Tack så länge 😆

EDIT: Väldigt otajt, men det är vlott ett försök =)

Redigerat av Torwald
Annons
Postat

tycker det låter bra 😉 Är ingen expert, försöker lära mig själv 😳 men jag tycker du får bra närvaro i ljudet. Vad använder du för mic/stärkare? och exakt hur placerade du micen? 😄

Postat

Tja, jag ville egentligen inte att det skulle låta som någon särskild musik, utan bara fånga stärkaren som den lät när jag lirade. Fast jag lirar väl pop/rock/emo med det ljudet. Jag vill ha mycket närhet i ljudet och en dist som inte är särskilt "saturated".

Jag har en egenhändigt byggd 2x12 som jag mickade upp. Det sitter Celestion G12T-75 i den. Den drivs med en Marshall 6100.

Jag hade tre mickar som jag placerade om i oändlighet, men det slutade med att jag nästan enbart använde ljudet från en, eftersom de andra lät överflödiga eller rent dåligt. Hade följande mickar:

Shure sm57 närmick

Sennheiser MD421 närmick

Studio Projects B1 nära distansmick (1-2m)

B1:an sänkte jag omedelbart till obefintlighet. Tycker den fångade distljudet mycket dåligt. sm57:an sänkte jag mycket lågt, bara adderade lite diskant. Den var riktad rakt in i mitten av konen, där dammskyddet går över i kon.

Slutligen var det alltså nästan bara 421:an jag använde. Den var vinklad cirkus 30-40 grader in mot konen nära mitten.

Det stora problemet var helt klart diskanten. jag vill ha klarhet i diskanten, och hur jag en gjorde blev det fizzigt (fizzigt som i jättedåligt distljud, inte att förväxla med fuzzigt 😉). Fick fippla bra länge innan jag fick till det.

Nu har jag i alla fall riktlinjer för att få till det.

Vore kanon om någon kunde komma med fler tips!

Fizzigt (ej fuzz) diskant.

Postat

Kollade du så att du inte fick fasfel mellan mikrofonerna? Korrigerar man inte det kan man lätt tycka att det låter sämre med fler miackr (ingen regel att det låter bra med många mickar)

/Filip 😠

Postat
Kollade du så att du inte fick fasfel mellan mikrofonerna? Korrigerar man inte det kan man lätt tycka att det låter sämre med fler miackr (ingen regel att det låter bra med många mickar)

/Filip 😄

Båda mickarna var så väldigt nära, så jag tror risken för fasfel måste ha varit rätt liten. Rumsmicken stod ju på säkärt 2 meters avstånd, så ljudet där var ju rätt annorlunda också.

Men det är viktigt att tänka på, helt klart!

Har f.ö. övat mer nu, och nu låter det bättre! :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.