Johan Royen Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 skolsaxofonen har broms i passagerarsätet också? Sorry, var tvungen...
Itzhak Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 En proffssax är bättre... 🥰 ja, så är den ofta dyrare också. det beror på att stämskruvarna är av russin och päronträ. resten är jag inte lika säker på.
Richie76 Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 stämskruvarna är av russin och päronträ. Stämskruvar av russin känns inte helt lyxigt.. 😮
hegobald Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 (redigerat) Skolsaxofonerna är från Kina (därav gula i tonen 😮 ) och masstillverkade av billiga barnarbetare utan större handpåläggning efteråt (och utan facklig påverkan av arbetstider, lön etc).. En proffssax är justerad och polerad med kärlek med mera handpålläggning.. Är du händig med slippapper och och diverse filar och verktyg så kan du fixa och modda en skolsax till proffsstatus också.. Lite som att köpa jeans faktsikt.. Märket betalar man mycket för alltså.. 😮 Redigerat 22 februari 2006 av hegobald
Xyro (oregistrerad) Postat 22 februari 2006 Postat 22 februari 2006 Måste bara lägga mig i men ser så mkt fel... Funderat på vad handhamrat betyder? Börja där..
Hammarin Postat 23 februari 2006 Postat 23 februari 2006 Det första du bör tänka på är nog vilken nivå du ligger på i ditt spelande. Det är svårt som fan att spela på en proffssax om du inte är proffs med andra ord
musik (oregistrerad) Postat 23 februari 2006 Postat 23 februari 2006 Hej Stiffe! Såhär är det: ett proffsinstrument är proffsigare. det är helt enkelt bättre. Det är bättre material, mer välgjort och ger ett klart vackrare ljud framförallt. Det kan också ha påkostad utsmyckning. Men det gäller inte bara saxofoner, utan alla blåsinstrument, gitarrer o.s.v. Ett skolinstrument är tänkt att du ska "gå i skola" för att lära dig spela på, därav namnet. Det är funktionsdugligt, men inte lika påkostat. Det är ok och kan mycket väl duga att spela in skivor med till och med. Ett skolinstrument kan också vara lite lättare att spela på, med det menas ofta mer greppvänligt. När du är säker på att det är just det instrumentet du vill utvecklas på, så satsar du på en proffsigare och hållbarare variant av instrumentet i fråga, med en vackrare ton. Ett för mig näraliggande exempel är t.ex. en akustisk gitarr som Yamaha C-40. Den kostar en tusing. Dock låter en bättre Alhambra eller en bättre Estéve helt enkelt bättre. Man betalar extra för kvalitet OCH ljud. :musik
trombonisten Postat 23 februari 2006 Postat 23 februari 2006 Inte alldeles enkelt att svara på. Låt mig försöka från lite olika håll. - priset skiljer sig förstås. Om nån skall börja spela så vill man väl inte lägga ner en förmögenhet. - hantverket. Det kostar pengar att tålmodigt passa ihop alla saker så att de passar exakt till varandra. En skolsax kanske måste bli lite mer massproducerad. - ibland kan det skilja sig i exakt hur mekaniken ser ut, kanske finns det några extra drill-knappar eller liknande. En del saxar, säg bariton-sax, kan ha några extra klaffar också. Men det som i slutänden fäller avgörandet är hur den är att spela på. Skillnaden kan vara ganska liten. Och låt mig säga så, hoppas ingen tar illa upp, att märker du inte skillnaden när du spelar så kan du lika väl välja en skolmodell. Men det finns olika modeller också av skolsaxar. En del är mest billiga, en del är riktigt bra. Nu är sax inte min specialitet, men jag spelar gärna på Yamahas skolmodell av tenortrombon som inte skiljer sig så mycket från deras proffsmodell när jag är bakom munstycket. Sen finns det både billiga och dyra tromboner som jag inte alls kommer överens med, oavsett hur mycket jag försöker. Gunnar.
MusicGene Postat 23 februari 2006 Postat 23 februari 2006 munstycket gör väldigt mycket för hur saxen låter också. Bättre med en billig sax och dyrt munstycke än tvärt om vad jag förstått.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.