Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har spelat in ett band och använt 23 kanaler till detta. Flera av kanalerna innehåller t.ex. endast små gitarrsolon, extra drumloopar, etc. och varar alltså inte hela låten.

Hur gör jag för att på ett smidigt sätt bounca ner alla kanaler till enskilda filer i PT?

Måste jag sola varje spår och välja realtids-bouncen 23ggr??? Detta skulle innebära att det effektivt skulle ta 23x4min=92minuter för att fixa detta... Finns inget smidigare sätt... 8-)

Anledningen till att jag vill göra detta är att en kompis ska provmixa råmaterialet i Cubase och vill då ha 23 individuella filer som är lika stora. Det tar för lång tid att sitta och försöka pilla in alla småfiler i rätt tid.

Nån som har någon smart lösning på detta för PT 6.9 (WinXP)?

Får dessutom inte Consolidate att fungera om det är tomrum i inspelningsspåret...

Mvh,

Peter

Annons
Postat

Markera alla ljudsnuttar på ett spår och välj consolidate selection, det ska funka om jag minns rätt. Börjar vara några år sedan jag sist satt med ProTools.

/Majken

Postat (redigerat)

Det finns tyvärr bara realtidsbouncning i ProTools.

Det finns ett filformat som heter OMF (open music format..eller nåt) som man kan exportera sessioner för att kunna öppna i andra program. Men då måste man köpa DigiTranslator extra till ProTools som kostar flera tusen.. Det finns inbyggt i dom flesta andra programmen...

Kanske finns nån bättre lösning men du skulle ju kunna markera hela spåret och lägga ex en AudioSuite Gain på 0dB och processa. Då skrivs en ny fil i Audio mappen som du sen kan döpa efter spårnamn och bränna.

Men consolidate ska väl funka på samma sätt, eller??

Edit: Markerar du hela spåret, även där det inte ligger ljudfiler när du tar "consolidate selection"?

Redigerat av flintan
Postat

Jo, det fungerar fr.o.m. första spårsnutten till andra osv. Men om det är tomrum mellan början av sången och första spårsnutten så funkar inte Consolidate hos mig. Iofs skulle man kanske kunna skapa en tom ljudsnutt i början för varje spår som inte är "aktivt" i början.

Konstigt att ett så välbyggt program som PT inte har en smidig "multi-channel-bounce" till individuella ljudfiler...

/Peter

Postat

Det är bara att sätta igång att studsa spår för spår.

börja alla från samma "noll" punkt.

om ett spår bara spelar mellan takt 13 och 20 så behöver du inte studsa till låtens slut.

Postat (redigerat)
Jo, det fungerar fr.o.m. första spårsnutten till andra osv. Men om det är tomrum mellan början av sången och första spårsnutten så funkar inte Consolidate hos mig. Iofs skulle man kanske kunna skapa en tom ljudsnutt i början för varje spår som inte är "aktivt" i början.

Konstigt att ett så välbyggt program som PT inte har en smidig "multi-channel-bounce" till individuella ljudfiler...

/Peter

Jag gjorde det precis i sjuan (HD), och jag är rätt säker på att det fungerar i sexan oxå. Har tyvärr inge LE framför mig..

Testade med 5 kanaler med ett gäng regioner på alla spår.

Markerade samtliga regioner från början till slut och valde "Consolidate", och den limmar alla regioner till långa "takes"... spår för spår i ett kommando...

Redigerat av aolsson
Postat

aolsson: Så vill jag minnas att det fungerar också och den version jag körde sist var nog 5'an.

herwhisper: Läs senaste Cubasetipset i tidningen 😳

/Majken

Postat

Nu funkade Consolidate bättre 8-)

Perfekt!

Tack för hjälpen! Tusan vad blind man kan bli ibland...

/Peter

Postat

Om du :

1. consoliderar alla filer du vill exportera.

2. markerar alla dessa och väljer export files under audiomenyn.

Detta borde funka, va försiktig med formatet så du inte väljer interleaved på monokanalerna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.