Jump to content
Annons

SATA/ IDE


ThomasJ

Recommended Posts

Jag har en SATA disk, men skulle vilja kopplain min andra hd som är under IDE. Kan man kopplain båda två utan några konflikter i datorn? Vet inte om det fins något IDE utag på moderkortet, men det fins två st för cd/brännare (båda upptagna). Skulle man kunna kopplabort ena cdn o sätta hdn där, eller det kanske inte går?

Redigerat av DjBox
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

på ditt moderkort har du med all säkerhet 2 ide portar. dessa kan hantera 2 enheter var. om du kollar på kabeln som går till cdn sitter det en till kontakt på den där du kan koppla in din hårddisk. du måste dock hålla reda på vilken som är "master" och "slave". du bör alltså kunna ha 2 cd + 2 hårddiskar + din s-ata disk inkopplat utan några problem (såvida du inte har ett svagt strömaggregat)

hoppas det funkar

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

En 15G's skifva är gammal, ljudlig, opålitlig och pytteliten. Why bother, eller är det närmast för att testa om du klarar det eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

damit! nu funkar inget alls! Bara massa varning pip ifårn datorn när man sätterpåden.... Tur att man hadde en anna ståendes, dock alltförklen för musiken. Jag kopplade alltså in den hdn sen blidde det bara pip, tog bort den igen men samma sak... Fan att man skall vara så pilligavsig, fast byta hårdisk har man ju gjort ett par gånger innan.. Både Acers suport och butiken jag köpte den i sa att jag var tvungen att lämnain den.. Blää det skulle ta upp till 2 veckor .. Kanske någon här som är mer kunnig än suporten kanske? har kollat alla sladdar samt tagit bort minnen och stoppatdit dom igen, sputnik säger jag så lessen jag är.. haha, får ju mitt klaviatur snart vorre skoj o testa det:P

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Töm BIOSen. Om maskinen startar så mycket att du kommer in i BIOSen så väljer du factory defaults (el. dyl), annars tar du fram manualen och läser hur du reseterar moderkortet (oftast en jumper man sätter i en viss position i 15 sek, inte svårt).

Där kan du börja. Om det inte hjälper, så rekommenderar jag att koppla lossa allt utom keyboard, VGA och minnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Töm BIOSen. Om maskinen startar så mycket att du kommer in i BIOSen så väljer du factory defaults (el. dyl), annars tar du fram manualen och läser hur du reseterar moderkortet (oftast en jumper man sätter i en viss position i 15 sek, inte svårt).

Där kan du börja. Om det inte hjälper, så rekommenderar jag att koppla lossa allt utom keyboard, VGA och minnen.

tack för tipset, kommer inte åt bios heller..Medfölde ingen manual till moderkortet.. skall kika lite om det fins på nätet. Man jag vet inte om jag vågar pilla i datorn mer, kanske inte garantin gäller.. Skall nog lämmnain den känns tryggare så.. Fast det är jo lååång tid att vänta 2veckor på att den skall ordnas

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Ah, du har inte helt samma specs på dina minnen då (hastighet, latens etc.)? Det är alltid ett måste om man vill ha stabil maskin.

(olika MB stora kan dom nog vara).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...