Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallåj.

Har mycket liten / iprincip ingen kunskap om trumprogrammering. Spelar in allt mitt mtrl helakustiskt, men de skulle va skoj att ha lite slagverk å sånt.... Hur göra? Om det inte är alltför knepigt att svara på här, så gör gärna de... annars får jag försöka ragga upp nån som kan visa IRL (som de så modernt heter 😆).

Min utrustning;

Logic Express 7

Powerbook

... ingen midikeyboard.. nu iaf.. men man kanske klarar sig utan?? vad vet jag?

Som sagt riktiga rookiefrågor, be gentle 😉😄

Har förresten nån Reason-historia (Reason Adapted for M-Audio) också...

Tack på förhand

/Magnus "Den skäggige karlen" H.

EDIT: om det som jag har, inte räcker... Upplys mig..

Redigerat av Umemagnus
Annons
Postat

Du har inte läst tidningen Studio på ett tag? 🙂

Det var ju inte särskilt länge sedan som de hade nån "trumguide" där.

Jaja, här kommer en skärmdump som kanske förklarar en del... 😆

LÄNK

De feta/stora röda sträcken i första takten visar taktslagen. Skriv in det här kompet så har du en perfekt grund för ett pop/rock-trumkomp.

Kom ihåg att göra hihatslagen som kommer på "å" lite svagare än hihatslagen som kommer på taktslagen. Annars kommer det låta väldigt ... ehm... datoriserat.

.Viktor

Postat
Hallåj.

Har mycket liten / iprincip ingen kunskap om trumprogrammering. Spelar in allt mitt mtrl helakustiskt, men de skulle va skoj att ha lite slagverk å sånt.... Hur göra? Om det inte är alltför knepigt att svara på här, så gör gärna de... annars får jag försöka ragga upp nån som kan visa IRL (som de så modernt heter 😉).

Min utrustning;

Logic Express 7

Powerbook

... ingen midikeyboard.. nu iaf.. men man kanske klarar sig utan?? vad vet jag?

Som sagt riktiga rookiefrågor, be gentle 😆😛

Har förresten nån Reason-historia (Reason Adapted for M-Audio) också...

Tack på förhand

/Magnus "Den skäggige karlen" H.

EDIT: om det som jag har, inte räcker... Upplys mig..

Tryck in CapsLock på ditt tangentbord så ska du se att det dyker upp, som från ovan, ett litet keyboard 🙂

Jag ritar oftast in mina trumprogrameringar i matrix-fönstret i Logic... oftast bara en takt... sen kopierar jag upp så jag har hela låten.. Efter det börjar jag fin-pilla med lite olika markeringar, velocitys och sådant som får det att svänga (förhoppningsvis).

Sen kör man en "humanize" på hela skiten 😆

Postat

Om det är ngn låt du gillar trummorna i så sök upp den i midi-format på nätet, använd trumfilen från den och försök planka det som saknas och använd sedan sekvenser från den till dina projekt (själv aldrig gjort, men jag tror det kan vara bra). Sedan kan du ju alltid länka till en midi-fil du själv gjort så kan man kanske kolla in den och tycka till.

Jag är f.ö ingen hejjare på att programmera trummor då jag förlitar mig på att de trummisar jag spelar med gör ngt bra av det jag pillar in... men tycka till kan man ju alltid! 🙂

Postat

Basic, men tänk på att en trummis bara har 2 armar (Även om man kan få upp en jäkligt god fart). Ska det vara realistiska trummor så brassa inte på med massa pukor och virveltrummor och cymbaler på en gång. Något som det oftast tjatas om är spökslag. Gjorde en snabb sökning och fick lite resultat:

1

2

3

Hoppas någon av dessa kan hjälpa dig på vägen.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det kanske kan va bra att få lite tips i trumspel basics. I vanlig rak fyrtakt så blir det så här - Vänster handen (eller iofs. högerhanden beroende på vilket som känns bäst individuellt) på hihaten samtidigt som foten spelar på bastrumman på ett dvs. hand och fot. Sen på två blir det hihhat och virvel samtidigt dvs. hand och hand. På tre hihat och bastrumma (hand och fot). På fyra hihat och virvel (hand och hand). Vill du underdela med åtta istället för fyra (räkna åtta på fyra) så spelar hihaten ensam på varannan åttondel, blir väl samma med trioler typ shuffle. Cymbal kommer ofta på ett och spelas tillsammans med bastrumman.

Sen får du brodera ut beroende på sväng och musikstil och lägga till fills och sånt. Kanske göra det lite otajt så det inte blir spikrakt och sätta nivåer för de olika slagen så det blir lite levande. Tretakt är lite annorlunda.

Igång med matrix och klicka in med pennan förhoppningsvis så har du nån slags synt i datorn som kan låta trummljud. Har du tillgång till wav oneshots då kan du kopiera och pasta i arrangeläget på ett audiospår. I båda fallen så kan det låta kallt och stelt så det kan bli att lägga på effekter kanske delay kompressor och reverb på nåt snillrikt sätt.

Men bäst är väl att köra en VSTi trumplugg i Audioinstrument och då gör du trumspåret i midi i matrix sen flyttar du det till ett Audioinstrument spår och hårdpluggar hur trumpluggen funkar och det kan inte jag hjälpa till med på sånt är jag kass.

Det finns ju färdiga loopar så det är som sagt också ett sätt.

Lycka till

Göran

Redigerat av Burnin Sven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.