Jump to content
Annons

Skivinfo och sånt i Wavelab?


Robis

Recommended Posts

Jag skulle vilja veta hur man gör för att bränna in låtnamn, albumtitel, kompositör o.s.v i låtarna när man bränne en skiva från wavelab?

Har försökt i flera veckor nu utan resultat.

Skulle vara mycket tacksam om nån som visste förklarade det för mig, för jag vet att det ska gå på nåt sätt!

Edit: Stavfel

Redigerat av Robis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inget som finns med i Red Book, om jag kommer ihåg rätt. Vad du tänker på, är kanske att det kan komma fram låttitel, album etc när du spelar upp i Mediaspelaren och är uppkopplad till Nätet...?

Då hämtas det med hjälp av din ISRC-kod, som du skriver in i fönstret där du sätter upp låtarna för bränning...

ISRC-kod skaffar du hos IFPI - om du inte redan har en sådan. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Wavelab kan skriva "CD Text" om det möjligen är det du menar. Vissa CD spelare kan läsa den, andra inte. Om du bränner skivan via ett audiomontage, finns ett menyval för CD Text under brännarfliken.

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, jag vet, men det är inte den jag menar heller, för det har jag testat och det funkar inte som jag vill.

Hmm, störigt det här.

*haha* Klart störigt ja.. 😳 Det låter som om du menar infon du kan få när man högerklickar på en .mp3 fil. Men si det går inte på en bränd Audio-cd inte (som är bränd enl redbook). Kolla vilken normal köpt audio-CD som helst..

Du får ta och förklara mer ingående hur du menar..😆 Det kan ju vara som så att du har en nyare CD-spelare som kan spela data-brända cd-skivor som man sen lagt MP3 filer/musik på.. Då kan du ju få fram infon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför ska det vara så krångligt egentligen? Borde inte nån kunna lösa problemet så att mina skivor brända med iTunes behåller spårnamnen när polaren stoppar in den i sin dator och spelar den i iTunes. Inte raketforskning direkt, så varför har ingen löst detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför ska det vara så krångligt egentligen? Borde inte nån kunna lösa problemet så att mina skivor brända med iTunes behåller spårnamnen när polaren stoppar in den i sin dator och spelar den i iTunes. Inte raketforskning direkt, så varför har ingen löst detta?

Nu pratar vi om att bränna en audio-cd och inte om komprimerade ACC format ala Itunes/Apple. I MP3 så läggs fileinfo i headern på filen.. På en Audio-CD så skaffar man en ISRC-kod hos www.ifpi.se . När man sen spelar av sin Audio-CD i t.ex Windows Media Player så hämtas info om din musik (via den unika ISRC-koden) från t.ex CDDB etc.. Om ISRC kan du läsa mer om HÄR!!!

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack allesammans. Verkar som om det inte går att lösa mitt problem. Men jag tycker verkligen att man borde kunna göra lika dant som med mp3or, att bara bränna in info på en audio-cd, som sagt låter det inte som raketforskning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wavelab kan skriva "CD Text" om det möjligen är det du menar. Vissa CD spelare kan läsa den, andra inte.

Helt riktigt!

Med CD Text kan man få artist och titel inbrännt i skivan, men å andra sidan är det få CD-/DVD-spelare som klarar/visar CD Text.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack allesammans. Verkar som om det inte går att lösa mitt problem. Men jag tycker verkligen att man borde kunna göra lika dant som med mp3or, att bara bränna in info på en audio-cd, som sagt låter det inte som raketforskning.

Den enda info som alltid fungerar på audio-CD, är som sagt ISRC-koderna - eftersom standarden för audioskivor är specificerad så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Min erfarenhet är som följer.

1) jag bränner skivan hemma med mina inspelningar. Bryr mig inte om det där med CD-text för det är det ändå inga program som tittar på. Jag bränner en vanlig audio-skiva.

2) stoppar in den i datorn och startar iTunes.

3) Högerklickar på spår 1 - fyller i spårnamn och sånt.

4) Väjer Avancerat / Skicka CD-spårnamn

iTunes skickar nu upp spårnamn och skivnamn till CDDB, den on-line databas som används av nästan alla program, iTunes och mediaspelaren är några. Efter ett tag, ibland något dygn så finns skivan i databasen så när din kompis stoppar in den i CD-facket på datorn så hämtar programmet infon och visar den.

Fråga mig inte hur det funkar, men det behövs ingen ISRC kod eller så.

Samma grej finns i Windows media player. Längst ner till höger finns ett val "sök information om album". Klicka på den och du kan välja att "skriva in information om CD jag själv bränt.".

Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Avancerat / Skicka CD-spårnamn

iTunes skickar nu upp spårnamn och skivnamn till CDDB

Tack för tipset! Det hade jag missat att man kunde registrera skivor i CDDB så enkelt...

Link to comment
Dela på andra sajter

iTunes skickar nu upp spårnamn och skivnamn till CDDB, den on-line databas som används av nästan alla program, iTunes och mediaspelaren är några. Efter ett tag, ibland något dygn så finns skivan i databasen så när din kompis stoppar in den i CD-facket på datorn så hämtar programmet infon och visar den.

Fråga mig inte hur det funkar, men det behövs ingen ISRC kod eller så.

Utan ISRC-kod, så använder databasen säkert en kombination av längd, checksumma och liknande för att bestämma om det är rätt låt. Det innebär att om du kapar av en sample, så kommer låten inte längre att kännas igen. Säkrare med ISRC-kod om man har en sådan - för den prioriteras förmodligen i alla sådana databaser...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...