El_mono Postat 21 februari 2006 Dela Postat 21 februari 2006 Hej är jävligt sugen på en Roland Juno-D vet ni om den är något och ha? eller finns det något bättre alternativ i prisklassen 5-6000? Jag är inte så hemma på just synthfronten som ni kanske förstår. Tackar på förhand 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mats Stålbröst Postat 21 februari 2006 Dela Postat 21 februari 2006 Jag spelade tre timmar på en Juno-D i går kväll i replokalen, så jag har lite koll. Visst märks det att det är en lågbudgetsynt - konstruktionen ger ett ganska "plastigt" intryck och den har inte världens bästa klaviatur och teckenfönster, men för dom pengarna är det ett kap. Ljudmässigt innehåller den massor av bra ljud i alla möjliga kategorier och en hel del schyssta effekter. En rolig detalj är D-beam, en sensor som gör att du kan vifta med valfri kroppsdel i luften och styra olika parametrar. Om du ska bära med dig synten kan jag upplysa om att den är ruskigt lätt. Känns som om det bara är luft under skalet. 😛 Detta är dock mindre bra om du kör ett vilt orgelsolo eftersom synten lätt hoppar runt på stativet. När vi testade Juno-D i Studio fick den betyget 7, men den skulle gott kunna ha fått lite mer! /Mats Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
El_mono Postat 21 februari 2006 Trådstartare Dela Postat 21 februari 2006 Tackar för ett jäkligt snabbt svar 😉 Tycker du jag ska satsa på begagnat istället eller är den värd o lägga pengarna på? om jag skulle satsa på begagnat vad tycker du jag ska ha isåfall? (prisklass max 6000 kr) Tack 🤪 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 21 februari 2006 Dela Postat 21 februari 2006 Det går inte ratta så mkt på den maskinen. plus att det mest är massa tattiga ljud i den. Såvida man inte ska ha den att just spela live på, kan man lika gärna köra mjukvara med midiklav. Vad än Roland vill kalla det så är det inte riktigt en synt. Du kan inte gräva speciellt djup om du vill skruva egna ljud. Fundera på vad det du vill ha den till. Är det att göra egna ljud, eller använda andras? Om fallet är det första, bör du nog se dig om efter en annan produkt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mats Stålbröst Postat 22 februari 2006 Dela Postat 22 februari 2006 Tackar för ett jäkligt snabbt svar 😄 Tycker du jag ska satsa på begagnat istället eller är den värd o lägga pengarna på? om jag skulle satsa på begagnat vad tycker du jag ska ha isåfall? (prisklass max 6000 kr) Tack 🙂 Svår fråga... jag tycker att den är ett bra köp, men det är ju helt beroende på hur du har tänkt använda den. Som Neko är inne på så är det kanske inte rätt val om du vill skruva fram egna ljud i studiomiljö. Om du däremot vill ha en portabel synt att spela live med, i många olika musikstilar, är den kanon. Jämfört med att släpa med sig dator, ljudkort, klaviatur och fem kilo kablar så är det oslagbart smidigt med en hårdvarusynt. /Mats Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 22 februari 2006 Dela Postat 22 februari 2006 Om du däremot vill ha en portabel synt att spela live med, i många olika musikstilar, är den kanon. Jämfört med att släpa med sig dator, ljudkort, klaviatur och fem kilo kablar så är det oslagbart smidigt med en hårdvarusynt. Japp, fast för 5-6000 kr finns det väldigt mycket mer synth att få tag på om man letar begagnat. Kolla runt lite här bland de gamla trådarna så kommer du att hitta förslag på en massa synthar som både kostar mindre och kan mer än Roland Juno-D. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 22 februari 2006 Dela Postat 22 februari 2006 Japp, fast för 5-6000 kr finns det väldigt mycket mer synth att få tag på om man letar begagnat. Kolla runt lite här bland de gamla trådarna så kommer du att hitta förslag på en massa synthar som både kostar mindre och kan mer än Roland Juno-D. 😳 Det sista kan ju inte vara så svårt. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
El_mono Postat 22 februari 2006 Trådstartare Dela Postat 22 februari 2006 Tackar för hjälpen 😱 nu blev jag lite smartare i allafall Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
El_mono Postat 24 februari 2006 Trådstartare Dela Postat 24 februari 2006 Gick förbi musikaffären idag,kunde inte låta bli att testa Juno-D:n. Och jag gillar den faktiskt jävligt mycket 😄 tyckte att tangenterna kändes lite konstiga i början men sen blev man ju van 😛. Tror ni att denna synth är bra (för denna prisklass) för och köra live med?, för jag gillade faktiskt även ljuden i den. 😏 Sen kan jag ju köra med mjukvarusynth vid inspelning. Men ska försöka släpa ner farsan till affären imorgon,för att det är han som får hålla i den ekonomiska biten vid köp isåfall 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 24 februari 2006 Dela Postat 24 februari 2006 Vad skall du ha din synt till? Musikstil, spelstil? Bara live, eller multitimbralt med sequencer?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
El_mono Postat 24 februari 2006 Trådstartare Dela Postat 24 februari 2006 Tänkte främst använda synthen för livespelningar och för och repa med. Vår musikstil är åt Him-hållet fast hårdare.Vill jag ha bättre ljud kan jag väl ändå satsa på mjukvarusynth sen eller? Tack för hjälpen 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Light Head Postat 26 februari 2006 Dela Postat 26 februari 2006 Tänkte främst använda synthen för livespelningar och för och repa med. Vår musikstil är åt Him-hållet fast hårdare.Vill jag ha bättre ljud kan jag väl ändå satsa på mjukvarusynth sen eller?Tack för hjälpen 😛 Mjukvarusynt innebär inte att du per automatik får ett bättre ljud! Genrellt kan man om man pratar om ljudkvalitet säga att ju äldre synten är ju mer brus levererar den. Synt från 1982 brusar rejält mycket mer än en ny från 2005. Generellt alltså! Det finns ju såklart exemplar som är brusigare/mindre brusiga trots att de är nyare och tvärt om. En presonlig reflektion är att ljuden på en rikgit hårdvarusynt oftast är mer personligt än dito mjukvara, speciellt de äldre analoga syntarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.