Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla glada kunniga studio-virtuoser!

Jag har uppfyllt drömmen av en fungerande hemmastudio. Jag har ett separat garage i min hyresfastighet som jag har byggt ett ljudisolerat rum i. Denna funkar utmärkt, men nu har jag kommit till det stadiet att jag saknar 2 saker!

Nummer ett börjar min dator bli lite seg. Jag har en 2,4 ghz med 1 gb ram. Till detta har jag M-audio 1010 som jag räknar med funkar galant fortfarande. Jag måste med andra ord köpa något nytt och kraftfullare.

Problem två är att jag ofta känner att jag skulle vilja sitta på andra platser när jag lirar. Nummer ett för att luften i längden blir lite dålig, samt att jag skulle vilja sitta uppe i lägenheten när min fru är hemma (ni som har flickvän vet nog vad jag menar). Dessutom jobbar jag som pilot och bor ofta på hotell och har då chansen att mysa i lugn och ro där.

Nu till det egentliga problemet: Vad ska jag göra för att optimera detta. Jag inser att jag borde köpa den nya bärbara Macen med dual core, men då landar jag på cirka 27.000:- inkl moms. Det är väl ok, men jag är lite snål om jag ska erkänna. Sedan så skulle jag vilja på något sätt kunna mixa och använda min befintliga pc nere i studion när jag är hemma för att på något sätt få extra kraft av denna.

Om jag köper en bärbar mac så måste jag köpa ett mini midi-keyboard med inbyggt ljudkort. Om jag nu har gjort en låt och tar med mig den bärbara datorn och keyboarden till garaget hur skulle detta kunna funka:

1. Kan jag linka en bärbar mac till en pc och använda vst effekter och annat på den stationära och i så fall hur? (Vid mixning).

2. Har jag någon nytta av 2 ljudkort i det här fallet en midi-keyboard med inbyggt, samt ett 1010?

3. Skulle jag titta på en bärbar PC med dual-core istället för Mac?

4. Skulle jag kunna köpa den stationära dual core datorn ifrån mac istället, då den är liten och ta med mig denna (billigare än laptopen) eller kommer jag krokna på det?

Jag hoppas och tror att ni har en ok bild av hur jag resonerar och undrar om någon kan ge mig tips på hur jag jag fullända denna konstellation.

Med vänliga hälsningar,

Patrik

ps. Jag är ganska så usel på det här med studio-teknik om ni inte redan förstått det:)

Annons
Postat

Tack för svar!

Det löser fortfarande inte min önskan om mobilitet, men öppnar för en annan diskussion som jag undrar över:

1. Jag fattar det som att alla dessa extra-processorer inte kan styra annat en EGNA vst-pluggar. Jag kör mycket reason, men köpte en del vst-pluggar som tar OERHÖRT mycket processor-kraft! Finns det inget kort man kan slänga in i burken som avbelastar processorn. Typ en egen dual core variant...typ!

2. Om jag nu skulle vilja köra vidare med min befintliga burk. Hur kan man uppdatera den utan att byta moderkort och processor! Gör snabba hårddiskar så mycket??? 1 gb ram till vad gör det?

3. Kan man på ett billigt sätt koppla en pc till en annan dator och uttnyttja kraften?

Jag blir lite rädd när jag hör att min burk borde räcka, för jag får det inte alls att räcka! Jag kan bara köra typ 12 vst pluggar samtidigt, men reason känns obegränsat! Får folk, som använder många ljud till det med en 2,4 hgz och 1 gb ram?

Postat
1. Kan jag linka en bärbar mac till en pc och använda vst effekter och annat på den stationära och i så fall hur? (Vid mixning).

Nej

Kan jag linka en bärbar pc till en stationär pc?

Postat (redigerat)

En lösning är att du kör pro tools (du skrev inte vilket program du använder), då kan du köpa typ ozonic ifrån m-audio och koppla till en bärbar dator, mac/pc kompatibilitet ska inte vara något problem, du kan göra en pt-session på vilken dator som helst och öppna den på vilken annan som helst, så länge du har samma pluggar på båda ska det gå smärtfritt. Så kan du även köra PT på din stationära burk.

Vore jag du skulle jag köpa en hyffsad bärbar (har ingen större kolla på vilka som är bra) och det ljudkort jag nämnde ovan. En gig till ram borde göra att du kan köra fler pluggar osv vid mixning men då du spelar in har du ingen större nytta av det då du ändå måste minska bufferzise för att få ner latencyn (iofs kanske du lyssnar innan datorn via någon mixer?). Vet ej om man kan koppla ihop två datorer, finns säkert någon annan här på forumet som vet.

Jag tror du ska hålla ut lite till på din befintliga stationära och vänta tills den blir ännu äldre...och sen uppgradera.

edit. har du optimerat din stationära dator? gå annars in på www.musicxp.net och läs tipsen för att optimera din burk, det går att kräma ur mer på så vis...

Redigerat av kempor
Postat
Tack för svar!

Det löser fortfarande inte min önskan om mobilitet, men öppnar för en annan diskussion som jag undrar över:

1. Jag fattar det som att alla dessa extra-processorer inte kan styra annat en EGNA vst-pluggar. Jag kör mycket reason, men köpte en del vst-pluggar som tar OERHÖRT mycket processor-kraft! Finns det inget kort man kan slänga in i burken som avbelastar processorn. Typ en egen dual core variant...typ!

2. Om jag nu skulle vilja köra vidare med min befintliga burk. Hur kan man uppdatera den utan att byta moderkort och processor! Gör snabba hårddiskar så mycket??? 1 gb ram till vad gör det?

3. Kan man på ett billigt sätt koppla en pc till en annan dator och uttnyttja kraften?

Jag blir lite rädd när jag hör att min burk borde räcka, för jag får det inte alls att räcka! Jag kan bara köra typ 12 vst pluggar samtidigt, men reason känns obegränsat! Får folk, som använder många ljud till det med en 2,4 hgz och 1 gb ram?

Jag har visserligen 2*2.5 GHz och 1 GB RAM men jag ligger ändå bara på 10-15 % i processorbelastning när jag har runt 30 kanaler audio, 4-5 mjukvaruinstrument och 70-80 effektplugins. Kör Logic Express 7.

Postat
Problem två är att jag ofta känner att jag skulle vilja sitta på andra platser när jag lirar. Nummer ett för att luften i längden blir lite dålig, samt att jag skulle vilja sitta uppe i lägenheten när min fru är hemma (ni som har flickvän vet nog vad jag menar). Dessutom jobbar jag som pilot och bor ofta på hotell och har då chansen att mysa i lugn och ro där.

Hur du än vrider och vänder på det är det enda alternativet om du vill ha en mobillösning att

införskaffa en bärbar dator.

I ditt fall PC då du har en hemma som du vill utnyttja som extra kraft.

Om du nu är tvungen till att spela in " Riktiga instrument " m.a.o gitarr , sång m.m vilket du ioch för sig INTE kan göra i Reason så behöver du ett externt ljudkort alternativt ett klaviatur med inbyggt ljudkort.

Om inte inspelning är så väsentligt klarar du dig säkerligen på det inbyggda ljudkortet i datorn.

Visserligen kan du inte kräma på det maximalt men det finns metoder att arbeta sig runt detta (Freeze , Bounca m.m m.m ).

Sedan när du kommer hem kopplar du ihop dem med en dubbelriktad nätverkskabel och anväder valfri dator som Master och den andra som slav.

Enda förutsättningen för tex Teleport är att du har samma pluggar och instrument installerat i båda datorer och att Reason är på i båda datorerna , Använder inte Reason själv så jag vet inte hur det är med dubbla licenser eller om man får installera den på X antal datorer.

Postat

Tack för alla svar!

Jag blir glad och överväldigad över hur effektivt detta forum är! Nu är jag fast!

Jag kör i Cubase och det verkar på dessa svar som att jag ska:

1. Köpa en bärbar PC. Jag kikar på en DELL Inspiron 9400 med dual core processor. 2,16 mhz processor och 2 gb ram. 100 gb hårddisk 7200 rpm. Detta istället för Macen för då kan jag:

2. När jag har gjort en låt gå ner till studion och vst-linkar min bärbara till den stationära för att få extra kraft vid mixningen och inspelning av audio!

Jag är oerhört dålig på att mixa och har inte börjat kika på Pro Tools än. Jag förmodar att jag ska kika på detta. Problemet är att jag har väldigt svårt för att piratkopiera då jag har polare som lever på programmering (man kan kalla det för ställningstagande). Pro tools är ju superdyrt, men light versionen kanske funkar för mitt lek-bruk????

Det känns som att jag närmar mig. Har jag missat något?

Har jag någon nytta av 2 ljudkort? Eftersom jag är dålig på tekniken med koppla ihop så undrar jag hur det funkar rent praktiskt:

1. När jag kommer ner till studion med min bärbara och kopplar ihop nätverkskabeln. Vilket ljudkort används osv! Jag tror att det blir lite svår fråga. Vet någon var man finner en bra guide på hur man kopplar ihop 2 datorer. Gärna på svenska!

Postat
Jag är oerhört dålig på att mixa och har inte börjat kika på Pro Tools än. Jag förmodar att jag ska kika på detta

Finns INGEN anledning att titta på Pro Tools om du inte tänker köpa ett TDM system.

Finns INGET i Pro Tool som du inte kan göra med Cubase.

Vad än alla andra säger så kommer inte dina mixar låta bättre bara för att du har Pro Tools som alla andra.

Förut kanske idag ABSOLUT INTE.

Citat från FX Teleport`s Hemsida

t's easy as 1, 2, 3!

Just make sure you have 2 or more machines running Windows networked via 100 MBit LAN (usually it is so if you can freely transfer files from one machine to the other). Also make sure you have any VST host, like Cubase, Logic or any other installed on one machine and any VST plug-ins to be installed on the other(s).

1. Download FX Teleport installer and install it on all your machines.

2. Install your VST instruments and/or FX on the additional machines and launch FX Teleport Server.

3. On your host machine enable all remote VST instruments/FX using FX Teleport Configure Utility.

Your studio is ready to go!

Launch your host application, choose the remote FX and... wow!!! the FX are launched on the remote machines, totally integrated with the host, working on your main one! Everything is in its place as if you launched it on a single machine: plug-in automation, the ability to save plug-in parameters in the song, and of course audio streams from all the plug-ins into the host machine. Live performance on a remote instrument won't cause you any problems either.

M.a.o det enda du behöver för att detta skall fungera är

Två datorer med en VST Host ( Cubase )

Båda datorerna har 10/100 mbit nätverkskort ( 99% sannolikhet att dom har det )

En dubbelriktad nätverkskabel

Klart ..

Postat
Tack för alla svar!

Jag blir glad och överväldigad över hur effektivt detta forum är! Nu är jag fast!

Välkommen.

Som i alla andra sammanhang blir du behandlad här som du behandlar andra.

Ett gott råd bara

När du nu kopplar ihop dina grejor och börjar få problem ( Som man ALLTID verkar få )

så var lika specifierad i din frågeställning som du hitintills varit så kommer du garanterat

få mer " Kvalificerade " svar än om du frågar

" Jag har xxx men ett xxx och det funkar inte ? ? Varför ? ? ? "

Men med det sagt

Varmt välkommen till en " NY ERA " 😆

Med vänliga hälsningar

Tuomas " Tiny "

Postat

Tack Piccazzo!

Det där verkar ju vara hur enkelt som helst!

Det är alltid kul när man kan använda grejer man har köpt lite längre! Det är ingen på någon butik som jag har pratat med som känner till den lösningen utan försöker kränga på en dyra TC produkter!

Nu återstår vad jag kan göra med mina ljudkort:

1. Om jag gör en låt så kommer det att vara en del sång och därför är det bra om jag köper en ozonic!

2. Har jag någon nytta av mitt 1010? När jag kommer ner till stuidon med min bärbara dator och ozonic, kan jag på något sätt koppla in 1010 till slavdator eller... Det är bara dumt om jag grötar ihop det för Er!

Enkelt: Har jag någon nytta av ett 1010? Jag vill ju ha ljudkort till bärbara så att jag kan jobba vidare med låtarna "on the go! Ska jag ändå köpa ett midikeyboard så kan det vara med inbyggt ljudkort!

När jag kommer ner till studion vill man ju vara igång på en minut och inte behöva sitta och koppla kablar i timmar!

Postat (redigerat)
Har du inte valt artistnamn än😉

Kärt barn har många namn ..... 😛

Men så som jag förståd av FX Teleports systemkrav räcker det

med att ena datorn har ett ljudkort och vst pluggarna

slussas via deras program in i det VST Host.

Så teoretiskt sätt ska du bara behöva ett ljudkort och i ditt fall

ett Midiklaviatur med inbyggt ljudkort.

Så börja med det fungerar det inte får du köpa till ett

ljudkort till din stationära dator och då skulle jag rekkomendera att du köper ett Intern PCI kort istället för ett externs (USB , Firewire ) då hastigheten på interna kort

är avsevärt högre än på externa + dom är billigare.

Edit...

Men det har du ju i ditt 1010...

Så går det när man inte läser tillräckligt noggrant 😕

Redigerat av Piccazzo
Postat

En annan lösning som en datasnubbe presenterade för mig som kanske funkar:

Jag har en smidig (liten mini,mini) bärbar idag (F-S 7010) som jag är supernöjd med som arbetsdator, men som jag inte ens reflekterat över som musikdator. Däremot när Piccazzo visade mix FX Teleport så började mina tankar snurra!!?!

Kan man egentligen ta och bygga en minidator med dual core och mycket minne, samt en raptor 10000 rpm och trycka in det i en kompakt burk och sedan köra FX Teleporten till min bärbara!!?????

Då kan man antingen köra cubase på den bärbara och alla pluggar i nya burken eller köra allt på den nya burken och använda den bärbara som "skärm och tangentbord/mus"!!

Jag fattar inte riktigt hur han tänker, men tydligen så kan man styra en annan dator med en bärbar genom någon funktion i XP professional. Sedan så kanske man inte behöver se något ifrån slav-datorn! Dvs man behöver inte använda skärm till slav-datorn förutom när man installera på den!

Är det någon som har gjort denna lösning? En bärbar dator som sequencer kopplad till en maxad stationär!

Postat

hej på dig

du har skrivit många bra frågor och fått verkligen bra svar. Det ska du vara glad för. Jag har läst igenom hela tråden och sett att du gått från ett läge vad gäller dina frågor till ett nytt läge, där du ser nya möjligheter och det är ju riktigt bra, för det är så det helst bör fungera. Och sedan finns det en som heter Picazzo som ger kloka svar och det är bra.

Men det är alltid bra att lyssna på andra och inte bara på en. T.ex. när det gäller protools. Jag har provat cakewalk sonar, cubase SX och protools TDM såsom light versionen. Jag tycker det är förnuftigt att du tänker att du ska titta även på protools om du ska mixa. För jag har också haft samma funderingar såsom Picazzo att protools är lite sämre då du kan göra allt och mer i cubase. Men efter att jag provat programmen så inser jag att alla program har sina för och nackdelar. Du kommer absolut kunna göra lika bra mixar i vilket program som du än väljer, det handlar bara om att du är van med det och vet dess svagheter och styrkor. Fördelen med protools är att det är mycket smidigare än cubase om man bara ska mixa men krångligare med midi och vst. Fast det är ju ingen omöjlighet att införskaffa dig M-Powered då du har M-audio delta 1010.

När det gäller ditt problem så vill du ha en mobil inspelningsstudio, som du kan ta med dig. Och Ozone som nämnts tidigare fungerar ju ypperligt tillsammans med en bärbar dator. Jag vet inte om man kan skicka med Firewire och då är det ju inge problem alls att föra snabbt över informationen till datorn.

Sedan går du lite längre. Du vill även bygga ihop din bärbara med din stationära, som blir huvudburken medan du bara behöver sitta med din bärbara och styra grafiken, detta om jag uppfattat dig rätt. Jag har nog inte så mycket nytt att komma med men att köra med cubase öppnar absolut upp för en annan möjlighet och som är bra och det är en funktion i cubase SX som kallas för VST System Links och där har du absolut möjlighet att kunna utnyttja varandras datorer maximalt. Om du vill veta mer om det så har jag en tutorial som berättar hur detta fungerar. Vet inte om det funkar på SL versionen eller ej.

Sedan så hade du någon fundering om 2 delta 1010 ljudkort. Det är nog inga problem att linka dem, inte i sequencerna iallafall för där väljer du ju bara ut och ingång. Men du måste ju patcha lite förstås med kablar emellan. Och att ha två stycken ljudkort är bra om du ska spela in vad är det 16 kanaler samtidigt, om inte så är det ju onödigt. Man måste alltid se till sitt behov och när man inser att oj nu har jag för lite grejer, för få kanaler in i datorn, då ska man köpa sig ett extra ljudkort.

Det som komplicerar situationen är att du kanske vill sitta med en analog mixer och mixa låten, med reglar. Och det är då du måste fundera på att ha så många mono kanaler ut som det krävs. I en riktig låt med auxar och sångpålägg och effekter så ligger man i runda slänga på 30 - 40 om inte mer. Men nu vet jag ju så klart inte om det är aktuellt i ditt läge.

MVH Anders

Postat

Tack Anders,

Jag precis som många sitter med en önskan om att ha ett fungerande system där inte grejerna är begränsningen utan ens egen hjärna!

Självklart så finns det lösningar som jag vet att jag kan göra, men då springer kostnaden iväg i den mån att jag måste börja tjäna pengar på musiken 🤪

Det händer så fruktansvärt mycket på marknaden hela tiden att man blir galen och den här gången så tänkte jag tänka till innan så jag får en billig lösning som håller i längden. Detta forum är helt suveränt då folk verkligen är kunniga och man får uppslag till massa idéer. Jag är verkligen tacksam och imponerad!

Jag skulle bli överlycklig av få ta del av din tutorial. Var finner jag den???

Jag har kommit fram till att jag får en bärbar dator för 23.000:- exkl moms som kommer rocka fett!!! 😉 Kan jag finna en lösning med befintlig utrustning och komma undan med 10.000:- så rockar det ännu bättre! Dvs lösningen med att linka en bärbar med en liten extern burk! Typ som TC's miniburk, fast där jag själv kan ladda valfria vst pluggar!

Postat
Jag precis som många sitter med en önskan om att ha ett fungerande system där inte grejerna är begränsningen utan ens egen hjärna!

Oavsett vilket system eller vilken lösning du än väljer kommer dom alltid att ha sin maxpunkt.

Huruvida det räcker eller inte väl till viss del systemets begränsningar men även användarens.

Ett ofta kommande problem är att du helt enkelt har för mycket effekter , synthar och liknande att välja emellan så det blir mer leta preset som fungerar istället för att göra musik.

Det händer så fruktansvärt mycket på marknaden hela tiden att man blir galen och den här gången så tänkte jag tänka till innan så jag får en billig lösning som håller i längden.

Detta förstärken min åsikt/synpunkt om att större inte alltid är bättre.

Givetvis skall du försöka få så mycket valuta för pengarna som möjligt men

alla datorer har ju sitt max.

Vi har två G5:or och en G4 (Mac) och alla av dom fungerar alldeles utmärkt.

För 4 år sedan hade vi en G3 och den skulle duga även idag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.